The aim of this study is to examine whether depression, social anxiety, state anxiety, and trait anxiety levels of college students who applied to a counseling center differ according to their suicidal thoughts, psychiatric diagnosis, and class standing. Research group consists of a total of 439 college students, 341 women and 98 men. Counseling Center Application Form, Beck Depression Inventory, Liebowitz Social Phobia Scale, and State and Trait Anxiety Scale were used as data collection tools in the study. To test the aims of the research, t-test, ANOVA, and descriptive statistics were used in data analysis. According to the findings, it was observed that 17.1% of the students had minimal depression, 21% had mild, 42.4% had moderate and 19.6% had severe depression; 1.8% had very low social anxiety, 23.5% had low, 40.2% had moderate, 23.5% had high and 10.9% had very high social anxiety; 32% had low state anxiety, 44.6% had moderate, 19.4% had high and 3.9% had very high state anxiety, 15.7% had low trait anxiety, 46.1% had moderate, 32.9% had high and 5.3% had very trait anxiety. It was found that 19.1% of the participants were referred to a psychiatric service, 21.4% had suicidal thoughts, 36% had a psychiatric diagnosis previously. In addition, it was revealed that those who have suicidal thoughts show a significant difference in favor of those who have suicidal thoughts when compared with those who do not have suicidal thoughts in terms of research variables. It was revealed that those who had a psychiatric diagnosis in the past showed a significant difference in terms of study variables in favor of those who had a psychiatric diagnosis compared to those who did not have a psychiatric diagnosis in the past. Finally, it was observed that depression, social anxiety, state, and trait anxiety levels differ significantly according to class standing. This research was approved by Pamukkale University Social and Human Sciences Ethics Committee (23.12.2020; 12-6).
Depression Social anxiety State anxiety Trait anxiety Suicide
Pamukkale University Scientific Research Projects Coordination Unit
2019KKP046
Bu araştırmanın amacı, psikolojik danışma merkezine başvuran üniversite öğrencilerinin depresyon, sosyal kaygı, durumluk ve sürekli kaygı düzeylerinin, intihar düşünceleri, psikiyatrik tanı alıp alma ve sınıf düzeylerine göre farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Araştırma grubunu, 341’i kadın ve 98’i erkek olmak üzere üniversite psikolojik danışma ve rehberlik merkezine başvuran toplam 439 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma grubunda yer alan öğrencilerin %17.1’inin minimal, %21’inin hafif, %42.4’ünün orta ve %19.6’sının şiddetli düzeyde depresyon; %1.8’inin çok düşük, %23.5’inin düşük, %40.2’sinin orta, %23.5’inin yüksek ve %10.9’unun çok yüksek düzeyde sosyal kaygı; %32’sinin düşük, %44.6’sının orta, %19.4’ünün yüksek ve %3.9’unun çok yüksek durumluk kaygı, %15.7’sinin düşük, %46.1’inin orta, %32.9’unun yüksek ve %5.3’inin çok yüksek düzeyde sürekli kaygısı bulunmaktadır. Ayrıca, katılımcıların, %19.1’inin psikiyatri servisine sevk edildiği, %21.4’ünün intihar düşünceleri taşıdığı, %36’sının psikiyatrik tanısının olduğu görülmüştür. Araştırmada veri toplama araçları olarak Başvuru Formu, Beck Depresyon Envanteri, Liebowitz Sosyal Fobi Ölçeği ve Durumluk ve Sürekli Kaygı Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde t-testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, intihar düşüncesine sahip olanların depresyon, sosyal kaygı ile sürekli ve durumluk kaygı düzeylerinin intihar düşüncesi olmayanlardan daha yüksek olduğu bulunmuştur. Bir diğer bulguya göre, geçmişte psikiyatrik tanı alanların depresyon, sosyal, durumluk ve sürekli kaygı düzeylerinin psikiyatrik tanısı olmayanlara göre anlamlı olarak daha yüksek olduğu görülmüştür. Son olarak sınıf düzeylerine göre, birinci ve ikinci sınıf üniversite öğrencilerinin yüksek düzeyde depresyon, sosyal, durumluk ve sürekli kaygı deneyimlediği ortaya konmuştur. Bu araştırma Pamukkale Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu tarafından onaylanmıştır (23.12.2020; 12-6)
2019KKP046
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 2019KKP046 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2021 |
Kabul Tarihi | 16 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: Eğitim Bilimleri Özel Sayısı |