Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determination of the Visual Literacy Levels of Students at the Department of English Language Teaching

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: Eğitim Bilimleri Özel Sayısı, 4126 - 4150, 15.09.2021
https://doi.org/10.26466/opus.922770

Öz

The phenomenon of visual literacy, which can be defined as the ability to produce and create meaningful messages has an important place in improving the quality and quantity of the learning and teaching process. The fact that visual elements are found in most skills related to foreign language education is known by everyone. For example, visual materials such as pictures, illustrations, drawings, concept maps and tables are used in almost any environment and source as a part of the foreign langu-age learning and teaching processes. Therefore, to improve students' visual literacy skills is an important subject for their foreign language achievements. The aim of this research is to examine and evaluate the visual literacy levels of 3rd and 4th grade students majoring at the department of English Language Teaching at the Faculty of Education of a state university in 2019-2020 spring semester in terms of various variables. "Visual Literacy Levels Scale" was used as a data collection tool. Quantitative analysis method was used to evaluate the data obtained. According to the results of the study, the average scores of the students regarding their visual literacy levels were high. In addition, no statistically signi-ficant difference was observed in terms of the variables included in the study.

Kaynakça

  • Akçam, H. K. (2006). Görsel okumanın ilköğretim 5. sınıf bilgi verici metinlerde anlam kurmaya etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akaroğlu, E. G. ve Dereli, E. (2012). Okul öncesi çocukların görsel algı eğitimlerine yönelik geliştirilmiş eğitici oyuncakların çocukların görsel algılarına etkisi. Journal of World of Turks, 4(1), 201-222.
  • Akyol, H. (2006). Yeni programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Akpınar, B. (2009). İlköğretim 1–5. sınıflar Türkçe öğretim programları görsel okuma ve sunu öğrenme alanının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34(154), 37-49.
  • Alpan, G. (2008). Görsel okuryazarlık ve öğretim teknolojisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 74-102.
  • Anderson, E., (2002). Enhancing visual literacy through cognitive activities. Proceedings of the 2002 ASEE/SEF/TUB Colloquium, Carnegie Mellon University: American Society for Engineering Education.
  • Arıkök, İ. (2001). Beş-altı yaş çocuklarında görsel algı eğitiminin okuma olgunluğuna olan etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, SBE Dergisi ,Ankara.
  • Avgerinou, M. and Ericson, J. (1997). A review of the concept of visual literacy. British Journal of Educational Technology, 28, 280-91.
  • Azar, A., Presley, İ.A. ve Balkaya, Ö. (2006). Çoklu zeka kuramına dayalı öğretimin öğrencilerin başarı, tutum, hatırlama ve bilişsel süreç becerilerine etkisi. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi (H.U. Journal of Education). 30, 45-54.
  • Azer, Y. (2019). Özel yetenekli öğrenciler ve akranlarının görsel okuryazarlık düzeyleri ve Fen Dersindeki görselliğe ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Balun, H. (2008). İlköğretim I. kademede uygulanan görsel okuma ve görsel sunu öğrenme alanının Türkçe öğretiminde kazanımlara ulaşmadaki etkililiği (Bingöl-Elazığ-Diyarbakır örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi, SBE ,Elazığ.
  • Bangir, G. A. (2008). Görsel okuryazarlık ve öğretim teknolojisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 74-102.
  • Braden, R. A. (1996). Visual literacy. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of Research for Educational Communications and Technology (p.491-520). New York: Simon & Schuster.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. ve Karadeniz, Ş. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yay.
  • Cengiz, Ö. (2002). 5-6 yaş çocuklarının görsel algı gelişimini destekleyici eğitim programının etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İstanbul.
  • Çam, B. (2006). İlköğretim öğrencilerinin görsel okuma düzeyleri ile okuduğunu anlama, eleştirel okuma ve Türkçe dersi akademik başarıları arasındaki ilişki. YayınlanmamışYüksek Lisans Tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, SBE, Eskişehir.
  • Chauvin, B. A. (2003). Visual or media literacy? Journal of Visual Literacy, 23(2), 119-128.
  • Demir, R. ve Aybek, B. (2012). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin öğrenme stilleri ve çoklu zeka alanlarının incelenmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 3, 27-40.
  • Demirci, A. (2010). Görsel algı eğitiminin beş– altı yaş çocuklarının görsel algı gelişimlerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Deveci, Ö. ve Karademir, Ç.A. (2018). Ortaokul öğrencilerinin matematik öz-bildirimleri ile görsel matematik okuryazarlığı öz-yeterlik algıları. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(3), 33-49.
  • Duran, M. (2013). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin görsel matematik okuryazarlığı hakkındaki görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 38-51.
  • Erdem, M. (2006). Anaokuluna devam eden beş-altı yaş çocuklarının matematiksel becerileri ile görsel algı becerilerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, SBE, Ankara.
  • Erem, H. Ö. ve Kırkkılıç, H. A. (2015). Türkçe eğitimi bölümü 4. sınıf öğrencilerinin görsel okuryazarlık yeterliliklerinin öğrenim türlerine göre incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, 285-290.
  • Felten, P. (2008). Visual literacy. Change, 40(6), 60-64.
  • Fox, D. (1969). The research process in education. Holt: Rinehart.
  • Göçer, A. ve Tabak, G. (2013). Öğretmen adaylarının görsel okuryazarlıkla ilgili algıları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 518-541.
  • Güneş, F. (2016). Kağıttan ekrana okuma alanındaki gelişmeler. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 1-18.
  • Heinich, R., Molenda, M. and Russel, J. D. (1989). Instructional media and new technologies of instruction (Third Edition). Macmillan Publishing Company.
  • Huilcapi-Collantes, C., Hernandez, A and Hernandez-Ramos, J.P. (2020). The effect of a blended learning course of visual literacy for in-service teachers. Journal of Information Technology Education, 19, 131-166.
  • İşler, A. Ş. (2002). Günümüzde görsel okuryazarlık ve görsel okur yazarlık eğitimi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 153-161.
  • Kalaycı, Ş. (2014). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (6. Basım). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri. (15. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, M. F. (2011). Öğrencilerde görsel okuryazarlık becerilerinin geliştirilmesine yönelik coğrafya öğretmenlerinin görüş ve uygulamaları. Turkish Studies, 6(2), 631-644.
  • Kıran, I. (2008). İlköğretim 5. sınıf öğretmen ve öğrencilerinin görsel okuryazarlıkları üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, SBE, Çanakkale.
  • Kiper, A., Arslan, S., Kıyıcı, M. ve Akgün, Ö.E. (2002). Visual literacy scale: The study of validity and reliability. TOJNED,2(2), 73-83.
  • Kiper, A., Kırksekiz, A. ve Çam, E. (2014). Üniversite öğrencileri görsel okuryazarlık düzeyleri. Instructional Technologies & Teacher Education Symposium, Afyonkarahisar, s.56-61.
  • Kocaarslan, M. ve Çeliktürk, Z. (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinin görsel okuryazarlık yeterliklerinin belirlenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 344-362.
  • MEB (2018). İlköğretim kurumları (2.-8. sınıflar) ingilizce dersi öğretim programı. Ankara: MEB Yay.
  • MEB (2018). Ortaöğretim ingilizce dersi (9. ve 12. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Yay.
  • Mert, E.L. (2017). 6. ve 8. sınıf öğrencilerinin görsel okuryazarlık yeterlilikleri. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(1), 255-266.
  • Moline, S. (2012). I see what you mean. Stenhouse Publishers.
  • Örs, E. ve Baş, B. (2018). İkinci sınıf öğrencilerinin görsel okuryazarlığı üzerine bir araştırma. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(1), 95-113.
  • Özdemir, A. Ş. ve Yıldız, S. G. (2015). Yedinci sınıf öğrencilerinin görsel okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. International Journal of Social Science, 41, 529-541. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3204
  • Petterson, R. (1993). Visual information, Educational Technology. Englewood: Cliffs.
  • Pettersson, R. (2012). Information design 3. image design. Tullinge: Sweden. Institute for Infology.
  • Reinking, D., Mckenna, M.C., Labbo, L.D. and Kieffer, R.D. (Eds.). (1998). Handbook of technology and literacy: Transformations in a post-typographic world. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Roth, W. M., Bowen, G. M. and Mcginn, K. M. (1999). Differences in graphrelated practices between high school biology textbook and scientific ecology journals. Journal of Research in Science Teaching, 36(9), 977-1019.
  • Sims, E., O'leary, R., Cook, J. and Butland, G., (2002). Visual literacy: What is it and do we need ıt to use learning technologies effectively? Proceedings of the Annual ASCILITE Conference on December 1-6,Aucland: New Zealand.
  • Suryanto, S. (2014). How can visual literacy support english language teaching? LINGUA, Jurnal Bahasa & Sastra, 15(1), 35-43.
  • Şahin, Ç. ve Kıran, I. (2015). Öğretmen adaylarının algılarına göre görsel okuryazarlık düzeylerinin değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23, 77-90.
  • Şahin, Ç., Kurudayıoğlu, M. ve Çelik. G. (2013). Türkçe öğretmeni adaylarının görsel okuryazarlıkları üzerine bir araştırma. Ana Dili Eğitim Dergisi, 1(1), 129-143.
  • Taşpınar, Ş. E. (2017). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının görsel okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 321-334.
  • Temizkan, M. ve Ünlüoğlu, C. (2017). Görsel destekli yazma etkinliklerinin öğrencilerin yazma başarılarına ve yazmaya yönelik görüşlerine etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 437-448.
  • Tukey, J. (1949). One degree of freedom test for non-additivity. Biometrics, 5, 232-242.
  • Uzun, Y. ve Çelik, G. (2020). Akademisyenlerin okuryazarlık algısındaki değişimler. OPUS Uluslarası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(2), 1134-1156. https://doi.org/10.26466/opus.646592
  • Wileman, R. E. (1993). Visual communicating. Englewood Cliffs, N. J.: Educational Technology Publications.
  • Yeh, H. T. (2008). Visual literacy: An ınvestigation of how pre-service teachers ınterpret and analyze ınstructional visual materials. Unpublished doctoral dissertation. University of Northern Colorado.
  • Zeren, G. ve Arslan, R. (2009). Bir eğitim süreci olarak görsel okuryazarlık. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3, 43-52.
  • MEB, (2018, Mayıs). MEB IYS dosyalar: Çoklu zeka ölçüm testi. Erişim adresi: http://www.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/58/01/198697/dosyalar/2014_02/22125116_coklu_zeka_olcum_testi_1.doc

İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Görsel Okuryazarlık Düzeylerinin Analizi

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: Eğitim Bilimleri Özel Sayısı, 4126 - 4150, 15.09.2021
https://doi.org/10.26466/opus.922770

Öz

Görsel mesajlara anlam katma ve benzeri biçimde mesaj oluşturma becerisi olarak tanımlanabilen görsel okuryazarlık olgusu, aynı zamanda öğrenme ve öğretme sürecinin niteliğinin ve kalitesinin artırılmasında da önemli bir yer tutmaktadır. Görsel öğelere yabancı dil eğitimi ile ilgili çoğu beceride rastlanıldığı gerçeği herkes tarafından bilinmektedir. Örneğin, resimler, illüstrasyonlar, çizimler, kavram haritaları ve tablolar gibi görsel materyaller yabancı dil öğrenme ve öğretme süreçlerinin bir parçası olarak hemen hemen her ortamda ve kaynakta kullanılmaktadır. Bu yüzden öğrencilerin görsel okuryazarlık becerilerinin geliştirilmesi onların yabancı dil başarıları açısından önemli bir konudur. Bu araştırmanın amacı, 2019-2020 bahar döneminde, bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesi İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim görmekte olan 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin görsel okuryazarlık düzeylerini çeşitli değişkenler açısından incelemek ve değerlendirmektir. Veri toplama aracı olarak “Görsel Okuryazarlık Yeterlikleri Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde nicel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, öğrencilerin görsel okuryazarlık düzeyleri ile ilgili ortalama puanları yüksek düzeyde çıkmıştır. Ayrıca, çalışmada yer alan değişkenler açısından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gözlenmemiştir.

Kaynakça

  • Akçam, H. K. (2006). Görsel okumanın ilköğretim 5. sınıf bilgi verici metinlerde anlam kurmaya etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akaroğlu, E. G. ve Dereli, E. (2012). Okul öncesi çocukların görsel algı eğitimlerine yönelik geliştirilmiş eğitici oyuncakların çocukların görsel algılarına etkisi. Journal of World of Turks, 4(1), 201-222.
  • Akyol, H. (2006). Yeni programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Akpınar, B. (2009). İlköğretim 1–5. sınıflar Türkçe öğretim programları görsel okuma ve sunu öğrenme alanının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34(154), 37-49.
  • Alpan, G. (2008). Görsel okuryazarlık ve öğretim teknolojisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 74-102.
  • Anderson, E., (2002). Enhancing visual literacy through cognitive activities. Proceedings of the 2002 ASEE/SEF/TUB Colloquium, Carnegie Mellon University: American Society for Engineering Education.
  • Arıkök, İ. (2001). Beş-altı yaş çocuklarında görsel algı eğitiminin okuma olgunluğuna olan etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, SBE Dergisi ,Ankara.
  • Avgerinou, M. and Ericson, J. (1997). A review of the concept of visual literacy. British Journal of Educational Technology, 28, 280-91.
  • Azar, A., Presley, İ.A. ve Balkaya, Ö. (2006). Çoklu zeka kuramına dayalı öğretimin öğrencilerin başarı, tutum, hatırlama ve bilişsel süreç becerilerine etkisi. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi (H.U. Journal of Education). 30, 45-54.
  • Azer, Y. (2019). Özel yetenekli öğrenciler ve akranlarının görsel okuryazarlık düzeyleri ve Fen Dersindeki görselliğe ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Balun, H. (2008). İlköğretim I. kademede uygulanan görsel okuma ve görsel sunu öğrenme alanının Türkçe öğretiminde kazanımlara ulaşmadaki etkililiği (Bingöl-Elazığ-Diyarbakır örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi, SBE ,Elazığ.
  • Bangir, G. A. (2008). Görsel okuryazarlık ve öğretim teknolojisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 74-102.
  • Braden, R. A. (1996). Visual literacy. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of Research for Educational Communications and Technology (p.491-520). New York: Simon & Schuster.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. ve Karadeniz, Ş. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yay.
  • Cengiz, Ö. (2002). 5-6 yaş çocuklarının görsel algı gelişimini destekleyici eğitim programının etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İstanbul.
  • Çam, B. (2006). İlköğretim öğrencilerinin görsel okuma düzeyleri ile okuduğunu anlama, eleştirel okuma ve Türkçe dersi akademik başarıları arasındaki ilişki. YayınlanmamışYüksek Lisans Tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, SBE, Eskişehir.
  • Chauvin, B. A. (2003). Visual or media literacy? Journal of Visual Literacy, 23(2), 119-128.
  • Demir, R. ve Aybek, B. (2012). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin öğrenme stilleri ve çoklu zeka alanlarının incelenmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 3, 27-40.
  • Demirci, A. (2010). Görsel algı eğitiminin beş– altı yaş çocuklarının görsel algı gelişimlerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Deveci, Ö. ve Karademir, Ç.A. (2018). Ortaokul öğrencilerinin matematik öz-bildirimleri ile görsel matematik okuryazarlığı öz-yeterlik algıları. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(3), 33-49.
  • Duran, M. (2013). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin görsel matematik okuryazarlığı hakkındaki görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 38-51.
  • Erdem, M. (2006). Anaokuluna devam eden beş-altı yaş çocuklarının matematiksel becerileri ile görsel algı becerilerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, SBE, Ankara.
  • Erem, H. Ö. ve Kırkkılıç, H. A. (2015). Türkçe eğitimi bölümü 4. sınıf öğrencilerinin görsel okuryazarlık yeterliliklerinin öğrenim türlerine göre incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, 285-290.
  • Felten, P. (2008). Visual literacy. Change, 40(6), 60-64.
  • Fox, D. (1969). The research process in education. Holt: Rinehart.
  • Göçer, A. ve Tabak, G. (2013). Öğretmen adaylarının görsel okuryazarlıkla ilgili algıları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 518-541.
  • Güneş, F. (2016). Kağıttan ekrana okuma alanındaki gelişmeler. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 1-18.
  • Heinich, R., Molenda, M. and Russel, J. D. (1989). Instructional media and new technologies of instruction (Third Edition). Macmillan Publishing Company.
  • Huilcapi-Collantes, C., Hernandez, A and Hernandez-Ramos, J.P. (2020). The effect of a blended learning course of visual literacy for in-service teachers. Journal of Information Technology Education, 19, 131-166.
  • İşler, A. Ş. (2002). Günümüzde görsel okuryazarlık ve görsel okur yazarlık eğitimi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 153-161.
  • Kalaycı, Ş. (2014). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (6. Basım). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri. (15. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, M. F. (2011). Öğrencilerde görsel okuryazarlık becerilerinin geliştirilmesine yönelik coğrafya öğretmenlerinin görüş ve uygulamaları. Turkish Studies, 6(2), 631-644.
  • Kıran, I. (2008). İlköğretim 5. sınıf öğretmen ve öğrencilerinin görsel okuryazarlıkları üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, SBE, Çanakkale.
  • Kiper, A., Arslan, S., Kıyıcı, M. ve Akgün, Ö.E. (2002). Visual literacy scale: The study of validity and reliability. TOJNED,2(2), 73-83.
  • Kiper, A., Kırksekiz, A. ve Çam, E. (2014). Üniversite öğrencileri görsel okuryazarlık düzeyleri. Instructional Technologies & Teacher Education Symposium, Afyonkarahisar, s.56-61.
  • Kocaarslan, M. ve Çeliktürk, Z. (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinin görsel okuryazarlık yeterliklerinin belirlenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 344-362.
  • MEB (2018). İlköğretim kurumları (2.-8. sınıflar) ingilizce dersi öğretim programı. Ankara: MEB Yay.
  • MEB (2018). Ortaöğretim ingilizce dersi (9. ve 12. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Yay.
  • Mert, E.L. (2017). 6. ve 8. sınıf öğrencilerinin görsel okuryazarlık yeterlilikleri. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(1), 255-266.
  • Moline, S. (2012). I see what you mean. Stenhouse Publishers.
  • Örs, E. ve Baş, B. (2018). İkinci sınıf öğrencilerinin görsel okuryazarlığı üzerine bir araştırma. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(1), 95-113.
  • Özdemir, A. Ş. ve Yıldız, S. G. (2015). Yedinci sınıf öğrencilerinin görsel okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. International Journal of Social Science, 41, 529-541. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3204
  • Petterson, R. (1993). Visual information, Educational Technology. Englewood: Cliffs.
  • Pettersson, R. (2012). Information design 3. image design. Tullinge: Sweden. Institute for Infology.
  • Reinking, D., Mckenna, M.C., Labbo, L.D. and Kieffer, R.D. (Eds.). (1998). Handbook of technology and literacy: Transformations in a post-typographic world. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Roth, W. M., Bowen, G. M. and Mcginn, K. M. (1999). Differences in graphrelated practices between high school biology textbook and scientific ecology journals. Journal of Research in Science Teaching, 36(9), 977-1019.
  • Sims, E., O'leary, R., Cook, J. and Butland, G., (2002). Visual literacy: What is it and do we need ıt to use learning technologies effectively? Proceedings of the Annual ASCILITE Conference on December 1-6,Aucland: New Zealand.
  • Suryanto, S. (2014). How can visual literacy support english language teaching? LINGUA, Jurnal Bahasa & Sastra, 15(1), 35-43.
  • Şahin, Ç. ve Kıran, I. (2015). Öğretmen adaylarının algılarına göre görsel okuryazarlık düzeylerinin değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23, 77-90.
  • Şahin, Ç., Kurudayıoğlu, M. ve Çelik. G. (2013). Türkçe öğretmeni adaylarının görsel okuryazarlıkları üzerine bir araştırma. Ana Dili Eğitim Dergisi, 1(1), 129-143.
  • Taşpınar, Ş. E. (2017). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının görsel okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 321-334.
  • Temizkan, M. ve Ünlüoğlu, C. (2017). Görsel destekli yazma etkinliklerinin öğrencilerin yazma başarılarına ve yazmaya yönelik görüşlerine etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 437-448.
  • Tukey, J. (1949). One degree of freedom test for non-additivity. Biometrics, 5, 232-242.
  • Uzun, Y. ve Çelik, G. (2020). Akademisyenlerin okuryazarlık algısındaki değişimler. OPUS Uluslarası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(2), 1134-1156. https://doi.org/10.26466/opus.646592
  • Wileman, R. E. (1993). Visual communicating. Englewood Cliffs, N. J.: Educational Technology Publications.
  • Yeh, H. T. (2008). Visual literacy: An ınvestigation of how pre-service teachers ınterpret and analyze ınstructional visual materials. Unpublished doctoral dissertation. University of Northern Colorado.
  • Zeren, G. ve Arslan, R. (2009). Bir eğitim süreci olarak görsel okuryazarlık. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3, 43-52.
  • MEB, (2018, Mayıs). MEB IYS dosyalar: Çoklu zeka ölçüm testi. Erişim adresi: http://www.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/58/01/198697/dosyalar/2014_02/22125116_coklu_zeka_olcum_testi_1.doc
Toplam 59 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Müfit Şenel 0000-0002-6982-0870

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2021
Kabul Tarihi 15 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: Eğitim Bilimleri Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Şenel, M. (2021). İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Görsel Okuryazarlık Düzeylerinin Analizi. OPUS International Journal of Society Researches, 18(Eğitim Bilimleri Özel Sayısı), 4126-4150. https://doi.org/10.26466/opus.922770