Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN İNTERNET BAĞIMLILIK DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 209 - 220, 31.12.2019

Öz

Bilişim
teknolojilerindeki gelişmeler beraberinde birçok yeniliği getirmiştir.
Kullanıcıların yaşamına hızla giren internet, ihtiyaç duyulan her türlü bilgiye
erişim imkânı sağlamaktadır. Bunun yanı sıra eğlence, iletişim ve eğitim gibi
birçok alanda insanlara hizmet veren bir araç halini almıştır. Ancak bu kadar
aktif kullanılan internetin sık kullanımından kaynaklı birtakım problemleri de
beraberinde getirdiği ortadadır. Bu problemlerden birisi internet bağımlılığı
konusudur. Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin internet bağımlılık düzeyleri
araştırılmıştır. Araştırmada Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi’nde öğrenimlerini
sürdürmekte olan öğrencilerden elde edilen verilmektedir. Bu çalışmada farklı
yaş gruplarından bireylerin internet bağımlılık düzeylerini belirlemeye yönelik
olarak Hahn ve Jerusalem (2001) tarafından tasarlanan ve orijinal adı “Skala
zur Erfassung der Internetsucht” olan ve Şahin ve Korkmaz (2011) tarafından
Türkçeye uyarlaması yapılan internet bağımlılığı ölçeği kullanılmıştır. Ölçek 19
maddeden ve 3 faktörden oluşmaktadır. Bu faktörlerden birincisi “Kontrol
Kaybı”, ikincisi “Daha Fazla Online Kalma İsteği” ve üçüncüsü ise “Sosyal
İlişkilerde Olumsuzluk” tur. Ölçeğin puanlarının yüksekliği bireylerin internet
bağımlılık düzeylerinin yüksek olduğunu göstermektedir. Üniversite
öğrencilerinin internet bağımlılığına ilişkin görüşleri yaş, cinsiyet, aylık
harcama miktarı ve öğrenim görülen bölüm değişkenleri göz önünde
bulundurulduğunda anlamlı farklılık göstermedikleri belirlenmiştir. 

Kaynakça

  • Aksoy, V. (2015). İnternet Bağımlılığı ve Sosyal Ağ Kullanım Düzeylerinin Fen Lisesi Öğrencilerinin Demografik Özelliklerine Göre Değişimi ve Akademik Başarılarına Etkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 3 (19). 365-383.
  • Arısoy, Ö. (2009). İnternet Bağımlılığı ve Tedavisi. Psikiyatri’ de Güncel Yaklaşımlar. 1, 55-67.
  • Aslan, E., & Yazıcı, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı ve İlişkili Sosyodemografik Faktörler. Klinik Psikiyatri. 19. 109 – 117.
  • Ayas, T., & Horzum, M. B. (2013). İlköğretim Öğrencilerinin İnternet Bağımlılığı ve Aile İnternet Tutumu. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(39), 46-57.
  • Balcı, Ş., & Gölcü, A. (2013). Facebook Addiction among University Students in Turkey: “Selcuk University Example”. Türkiyat Araştırmaları Dergisi. 34, 255 – 278.
  • Balcı, Ş., & Gülnar, B. (2009). Üniversite Öğrencileri Arasında İnternet Bağımlılığı ve İnternet Bağımlılarının Profili. Selçuk İletişim, 6(1), 5-22.
  • Batıgün, A. D., & Hasta, D. (2010). İnternet Bağımlılığı: Yalnızlık ve Kişilerarası İlişki Tarzları Açısından Bir Değerlendirme. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 11, 213-219.
  • Baz, F. Ç. (2018). Sosyal Medya Bağımlılığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Çalışma. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi. 8 (9). 278-295.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Örnekleme yöntemleri. Erişim tarihi: 22.12.2018, http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wp-content/uploads/2012/03/BAY-Final-Konulari.pdf
  • Capetillo – Ventura, N., & Juarez – Trevino, M. (2015). Internet Addiction in University Medical Students. Medicina Universitaria. 17 (67). 88 – 93.
  • Cengizhan, C. (2005). Öğrencilerin Bilgisayar ve İnternet Kullanımında Yeni Bir Boyut: “İnternet Bağımlılığı”. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 22, 83-98.
  • Demir, Y., & Kutlu, M. (2018). Relationships among Internet Addiction, Academic Motivation, Academic Procrastination and School Attachment in Adolescents. International Online Journal of Educational Sciences. 10 (5). 315 – 332.
  • Durmuş, H., Günay, O., Yıldız, S., Timur, A., Balcı, E., & Karaca, S. (2018). Üniversite Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı ve Üniversite Yaşamı Boyunca Değişimi. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 19 (4). 383 – 389.
  • Erden, S., & Hatun, O. (2015). İnternet Bağımlılığı ile Başa Çıkmada Bilişsel Davranışçı Yaklaşımın Kullanılması: Bir Olgu Sunumu. Addicta: The Turkish Journal on Addictions. 2 (1). 53 – 83.
  • Gezgin, D. M., & Kaplan Akıllı, G. (2016). Investigation of High School Students’ Internet Addiction in The Light of Various Variables. Mersin University Journal of the Faculty of Education. 12 (3). 917 – 931.
  • Gholamian, B., Shahnazi, H., & Hassanzadeh, A. (2017). The Prevalence of Internet Addiction and its Association with Depression, Anxiety, and Stress, among High-School Students. International Journal of Pediatrics. 5 (4). 4763-4770.
  • Gökalp, K., & Gökalp, S. (2018). Üniversite Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı. Uluslararası Hakemli Psikiyatri ve Psikoloji Araştırmaları Dergisi.12. 91 – 102.
  • Günüç, S., & Kayri, M. (2010). Türkiye’de İnternet Bağımlılık Profili ve İnternet Bağımlılık Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik – Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 39. 220 – 232.
  • Kalaman, S., & Bat, M. (2016). İnternet Bağımlılığı ve Medya Kullanımı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 9 (47). 878 – 885.
  • Karaman, M. K., & Kurtoğlu, M. (2009). Öğretmen Adaylarının İnternet Bağımlılığı Hakkındaki Görüşleri, Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 11-13 Şubat 2009 Harran Üniversitesi, Şanlıurfa.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi (19. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kassiani, K., Evanthia, P., Rafailia – Iro, V., George, A. M., Nikolaos, B., & Dimitrios, T. (2018). A Study about Internet Addiction of University Students. Journal of Educational and Social Research. 8 (1), 27 – 32.
  • Kuss, D. J., Griffiths, M. D., & Binder, J. F. (2013). Internet Addiction in Students: Prevalence and Risk Factors. Computers in Human Behavior, 29(3), 959–966.
  • Sato, T. (2006). Internet Addiction among Students: Prevalence and Psychological Problems in Japan. Japan Medical Association. 49 (7). 279 – 283.
  • Shubnikova, E. G., Khuziakhmetov, A. N., & Khanolainen, D. P. (2017). Internet-Addiction of Adolescents: Diagnostic Problems and Pedagogical Prevention in the Educational Environment. EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education. 13 (8). 5261-5271.
  • Şahin, C., & Korkmaz, Ö. (2011). İnternet Bağımlılığı Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması. Ahmet Kelesoglu Education Faculty Journal. 32.
  • Turan, R. T. (2015). Başkent Üniversitesi Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı Sıklığı ve İlişkili Faktörler. Uzmanlık Tezi. Başkent Üniversitesi Tıp Fakültesi. Ankara.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2011-2017. http://tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028. Erişim tarihi: 20 Kasım 2018.
  • Yayan, E. H., Düken, M. E., Dağ, Y. S., Ulutaş, A. (2018). Examination of the Relationship Between Nursing Student’s Internet and Smartphone Addictions. International Journal of Human Sciences. 15 (2). 1161 – 1171.
  • Young, K. S. (2004). Internet Addiction. American Behavioral Scientist. 48 (4). 402 – 415.
Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 209 - 220, 31.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Aksoy, V. (2015). İnternet Bağımlılığı ve Sosyal Ağ Kullanım Düzeylerinin Fen Lisesi Öğrencilerinin Demografik Özelliklerine Göre Değişimi ve Akademik Başarılarına Etkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 3 (19). 365-383.
  • Arısoy, Ö. (2009). İnternet Bağımlılığı ve Tedavisi. Psikiyatri’ de Güncel Yaklaşımlar. 1, 55-67.
  • Aslan, E., & Yazıcı, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı ve İlişkili Sosyodemografik Faktörler. Klinik Psikiyatri. 19. 109 – 117.
  • Ayas, T., & Horzum, M. B. (2013). İlköğretim Öğrencilerinin İnternet Bağımlılığı ve Aile İnternet Tutumu. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(39), 46-57.
  • Balcı, Ş., & Gölcü, A. (2013). Facebook Addiction among University Students in Turkey: “Selcuk University Example”. Türkiyat Araştırmaları Dergisi. 34, 255 – 278.
  • Balcı, Ş., & Gülnar, B. (2009). Üniversite Öğrencileri Arasında İnternet Bağımlılığı ve İnternet Bağımlılarının Profili. Selçuk İletişim, 6(1), 5-22.
  • Batıgün, A. D., & Hasta, D. (2010). İnternet Bağımlılığı: Yalnızlık ve Kişilerarası İlişki Tarzları Açısından Bir Değerlendirme. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 11, 213-219.
  • Baz, F. Ç. (2018). Sosyal Medya Bağımlılığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Çalışma. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi. 8 (9). 278-295.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Örnekleme yöntemleri. Erişim tarihi: 22.12.2018, http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wp-content/uploads/2012/03/BAY-Final-Konulari.pdf
  • Capetillo – Ventura, N., & Juarez – Trevino, M. (2015). Internet Addiction in University Medical Students. Medicina Universitaria. 17 (67). 88 – 93.
  • Cengizhan, C. (2005). Öğrencilerin Bilgisayar ve İnternet Kullanımında Yeni Bir Boyut: “İnternet Bağımlılığı”. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 22, 83-98.
  • Demir, Y., & Kutlu, M. (2018). Relationships among Internet Addiction, Academic Motivation, Academic Procrastination and School Attachment in Adolescents. International Online Journal of Educational Sciences. 10 (5). 315 – 332.
  • Durmuş, H., Günay, O., Yıldız, S., Timur, A., Balcı, E., & Karaca, S. (2018). Üniversite Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı ve Üniversite Yaşamı Boyunca Değişimi. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 19 (4). 383 – 389.
  • Erden, S., & Hatun, O. (2015). İnternet Bağımlılığı ile Başa Çıkmada Bilişsel Davranışçı Yaklaşımın Kullanılması: Bir Olgu Sunumu. Addicta: The Turkish Journal on Addictions. 2 (1). 53 – 83.
  • Gezgin, D. M., & Kaplan Akıllı, G. (2016). Investigation of High School Students’ Internet Addiction in The Light of Various Variables. Mersin University Journal of the Faculty of Education. 12 (3). 917 – 931.
  • Gholamian, B., Shahnazi, H., & Hassanzadeh, A. (2017). The Prevalence of Internet Addiction and its Association with Depression, Anxiety, and Stress, among High-School Students. International Journal of Pediatrics. 5 (4). 4763-4770.
  • Gökalp, K., & Gökalp, S. (2018). Üniversite Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı. Uluslararası Hakemli Psikiyatri ve Psikoloji Araştırmaları Dergisi.12. 91 – 102.
  • Günüç, S., & Kayri, M. (2010). Türkiye’de İnternet Bağımlılık Profili ve İnternet Bağımlılık Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik – Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 39. 220 – 232.
  • Kalaman, S., & Bat, M. (2016). İnternet Bağımlılığı ve Medya Kullanımı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 9 (47). 878 – 885.
  • Karaman, M. K., & Kurtoğlu, M. (2009). Öğretmen Adaylarının İnternet Bağımlılığı Hakkındaki Görüşleri, Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 11-13 Şubat 2009 Harran Üniversitesi, Şanlıurfa.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi (19. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kassiani, K., Evanthia, P., Rafailia – Iro, V., George, A. M., Nikolaos, B., & Dimitrios, T. (2018). A Study about Internet Addiction of University Students. Journal of Educational and Social Research. 8 (1), 27 – 32.
  • Kuss, D. J., Griffiths, M. D., & Binder, J. F. (2013). Internet Addiction in Students: Prevalence and Risk Factors. Computers in Human Behavior, 29(3), 959–966.
  • Sato, T. (2006). Internet Addiction among Students: Prevalence and Psychological Problems in Japan. Japan Medical Association. 49 (7). 279 – 283.
  • Shubnikova, E. G., Khuziakhmetov, A. N., & Khanolainen, D. P. (2017). Internet-Addiction of Adolescents: Diagnostic Problems and Pedagogical Prevention in the Educational Environment. EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education. 13 (8). 5261-5271.
  • Şahin, C., & Korkmaz, Ö. (2011). İnternet Bağımlılığı Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması. Ahmet Kelesoglu Education Faculty Journal. 32.
  • Turan, R. T. (2015). Başkent Üniversitesi Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı Sıklığı ve İlişkili Faktörler. Uzmanlık Tezi. Başkent Üniversitesi Tıp Fakültesi. Ankara.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2011-2017. http://tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028. Erişim tarihi: 20 Kasım 2018.
  • Yayan, E. H., Düken, M. E., Dağ, Y. S., Ulutaş, A. (2018). Examination of the Relationship Between Nursing Student’s Internet and Smartphone Addictions. International Journal of Human Sciences. 15 (2). 1161 – 1171.
  • Young, K. S. (2004). Internet Addiction. American Behavioral Scientist. 48 (4). 402 – 415.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Çağatay Baz 0000-0002-6398-9851

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Baz, F. Ç. (2019). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN İNTERNET BAĞIMLILIK DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(2), 209-220.
AMA Baz FÇ. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN İNTERNET BAĞIMLILIK DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Aralık 2019;3(2):209-220.
Chicago Baz, Fatih Çağatay. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN İNTERNET BAĞIMLILIK DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 3, sy. 2 (Aralık 2019): 209-20.
EndNote Baz FÇ (01 Aralık 2019) ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN İNTERNET BAĞIMLILIK DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 3 2 209–220.
IEEE F. Ç. Baz, “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN İNTERNET BAĞIMLILIK DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA”, Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 3, sy. 2, ss. 209–220, 2019.
ISNAD Baz, Fatih Çağatay. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN İNTERNET BAĞIMLILIK DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 3/2 (Aralık 2019), 209-220.
JAMA Baz FÇ. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN İNTERNET BAĞIMLILIK DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2019;3:209–220.
MLA Baz, Fatih Çağatay. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN İNTERNET BAĞIMLILIK DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 3, sy. 2, 2019, ss. 209-20.
Vancouver Baz FÇ. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN İNTERNET BAĞIMLILIK DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2019;3(2):209-20.