Bu çalışma, sosyal girişimcilik eğitiminin Türkiye ve Litvanya bağlamında aktif vatandaşlığı nasıl güçlendirdiğine dair kavramsal bir karşılaştırmalı analiz sunmaktadır. Sosyal girişimcilik, yalnızca ekonomik bir yenilik biçimi değil, aynı zamanda toplumsal sorumluluk ve sosyal etki odaklı değer temelli bir yaklaşımdır. Bu alandaki eğitim, öğrencilerin toplumsal sorunları tanımlamalarını, yenilikçi çözümler geliştirmelerini ve demokratik yaşama etkin yurttaşlar olarak katılmalarını sağlamaktadır. Türkiye’de sosyal girişimcilik eğitimi hâlen gelişmekte olup çoğunlukla STK’lar ve proje bazlı girişimlerle yürütülmekte, resmi müfredata sınırlı düzeyde entegre edilmektedir. Vatandaşlık eğitimi ise çoğunlukla ulusal kimlik vurgusuyla şekillenmekte, katılımcı demokrasi ve eleştirel düşünme yeterince öne çıkarılmamaktadır. Buna karşılık, Litvanya sosyal girişimcilik ve vatandaşlık eğitimini kapsayıcı pedagojiler ve topluluk temelli öğrenme yoluyla sistemli biçimde uygulamakta ve AB stratejileriyle uyumlu bir yaklaşım benimsemektedir. Bulgular, Türkiye’nin yapısal reformlara ihtiyaç duyduğunu, Litvanya’nın ise ilham verici politika modelleri sunduğunu ortaya koymaktadır.
Sosyal girişimcilik aktif vatandaşlık vatandaşlık eğitimi Türkiye Litvanya
This study presents a comparative conceptual analysis of how social entrepreneurship education fosters active citizenship in Turkey and Lithuania. Social entrepreneurship, beyond economic innovation, reflects a value-based approach centered on civic responsibility and social impact. Education in this field enables students to identify societal challenges, develop innovative solutions, and participate actively in democratic life. In Turkey, social entrepreneurship education remains emergent, mostly led by NGOs and short-term projects, with limited integration into formal curricula. Civic education often emphasizes national identity over participatory democracy or critical engagement. In contrast, Lithuania has implemented a more structured, EU-aligned strategy, integrating social entrepreneurship and civic education through inclusive pedagogies and community-based learning. The study suggests that Turkey requires systemic reforms to align civic education with social entrepreneurship principles. Lithuania, meanwhile, offers replicable policy models and institutional practices. The findings underscore the value of cross-national dialogue and cooperation to strengthen civic and entrepreneurial learning across European education systems.
Social entrepreneurship active citizenship civic education Turkiye Lithuania
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Uluslararası Kurumlar, Vatandaşlık |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 26 Haziran 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 30 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 25 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1 |