Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Pazırık’tan Günümüze Türk Halı Sanatı

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 98 - 106, 10.01.2018

Öz

Tarih boyunca
oluşturduğumuz engin kültürümüzün ana unsurlarından birisi de halı sanatıdır ve
tüm dünyada; renkleri ve sembol dili olarak özel bir öneme sahiptir. Müzelerde
bulunan en eski örnekler incelendiğinde halı sanatımız, M.Ö. V-IV y.y.’da orta
asya’da başlamış ve XIII y.y. Anadolu Selçukluları ile devam ederek kesintisiz
olarak günümüze ulaşmıştır. Bu çalışmada halı sanatımızın kökenleri, başlangıç
noktasını oluşturan Pazırık’dan başlanarak, Anadolu da geçirdiği dönemlere ve
günümüze değin göze çarpan özellikleri ile birlikte incelenmiştir. 

Kaynakça

  • [1] Yeşim Öztürk, Balıkesir-Sındırgı Yöresi Yağcıbedir Halıları, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1992, [2] Tuncer Gülensoy, Türk Halı Sanatında Uşak halıcılığı ve Halı sanatı Tabirleri, Sümerbank, Cilt14, Sayı 155, 1975, [3] M. Murat Baskıcı, Evcilleştirme Tarihine Kısa Bir Bakış, A.Ü.S.B.F. Dergisi, Cilt 53, Sayı 1-4, Ocak-Aralık 1998, [4] Şule Nurengin Beksaç, İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi, Bellek Yayınları, 2011, [5] Kurt Erdmann; Der Türkische Teppich Des 15. Jahrhunderts. 15. Asır Türk Halisi, Türkçesi H. Taner, 1st., Eti. Fak. Yay., İstanbul. 1957, [6] Bekir Deniz, Türk Dünyasında Halı ve Düz Dokuma Yaygıları, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayını, Ankara 2000, [7] Abdullah Gülcemal, Temel Kavramlarıyla Halı ve Desen Teknolojisi, Tuğra Ofset, Isparta 1997, [8] Bahaeddin Ögel, Türk Kültür Tarihine Giriş III, MEB Basımevi, Ankara 1978,. [9] Nejar Diyarbekirli, Hun Sanatı, 1. Baskı, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul 1972, [10] Neriman Görgünay Kırzıoğlu, Altaylar'dan Tunaboyu'na Türk Dünyası'nda Ortak Yanışlar (Motifler), Kültür Bakanlığı Yayınları Ankara 2001, [11] Abdülkadir İnan, Altaylar’da Pazırık Hafriyatından Çıkarılan Atların Vaziyetinin, Türkler’in Defin Merasimi Bakımından İzahı, Makaleler ve İncelemeler, II. Cilt, 1998, [12] Nigar Özhan, Bergama’da Eski ve Yeni Halı sanatı, Türk Etnografya Dergisi, Sayı 12, 1969,
Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 98 - 106, 10.01.2018

Öz

Kaynakça

  • [1] Yeşim Öztürk, Balıkesir-Sındırgı Yöresi Yağcıbedir Halıları, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1992, [2] Tuncer Gülensoy, Türk Halı Sanatında Uşak halıcılığı ve Halı sanatı Tabirleri, Sümerbank, Cilt14, Sayı 155, 1975, [3] M. Murat Baskıcı, Evcilleştirme Tarihine Kısa Bir Bakış, A.Ü.S.B.F. Dergisi, Cilt 53, Sayı 1-4, Ocak-Aralık 1998, [4] Şule Nurengin Beksaç, İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi, Bellek Yayınları, 2011, [5] Kurt Erdmann; Der Türkische Teppich Des 15. Jahrhunderts. 15. Asır Türk Halisi, Türkçesi H. Taner, 1st., Eti. Fak. Yay., İstanbul. 1957, [6] Bekir Deniz, Türk Dünyasında Halı ve Düz Dokuma Yaygıları, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayını, Ankara 2000, [7] Abdullah Gülcemal, Temel Kavramlarıyla Halı ve Desen Teknolojisi, Tuğra Ofset, Isparta 1997, [8] Bahaeddin Ögel, Türk Kültür Tarihine Giriş III, MEB Basımevi, Ankara 1978,. [9] Nejar Diyarbekirli, Hun Sanatı, 1. Baskı, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul 1972, [10] Neriman Görgünay Kırzıoğlu, Altaylar'dan Tunaboyu'na Türk Dünyası'nda Ortak Yanışlar (Motifler), Kültür Bakanlığı Yayınları Ankara 2001, [11] Abdülkadir İnan, Altaylar’da Pazırık Hafriyatından Çıkarılan Atların Vaziyetinin, Türkler’in Defin Merasimi Bakımından İzahı, Makaleler ve İncelemeler, II. Cilt, 1998, [12] Nigar Özhan, Bergama’da Eski ve Yeni Halı sanatı, Türk Etnografya Dergisi, Sayı 12, 1969,
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bülent Yılmaz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 10 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yılmaz, B. (2018). Pazırık’tan Günümüze Türk Halı Sanatı. Oğuz-Türkmen Araştırmaları Dergisi, 1(1), 98-106.