In the study, which aims to investigate the knowledge levels of dentistry students about implant applications, which are thought to have an important place in the future of modern dentistry due to their increasing preference among doctors and patients day by day, a survey consisting of questions about the daily skills that the participants need to master, as well as questions about how to be knowledgeable and innovative doctors, was conducted.The survey study consists of 20 questions using a five-point Likert scale in addition to demographic information such as age and gender. The value of p<0.05 was considered statistically significant. When the answers given to the questions were examined in terms of total scores, the question with the highest score was the question regarding the importance of detailed postoperative information and regular patient follow-up, while the question with the lowest score was the question indicating that advanced implant surgery could be performed after undergraduate education. When the genders were compared in terms of total scores; although the total number of answers given by women to the questions was higher than men, no statistically significant difference was found(p>0.05). There was no significant difference in the correct answers given to the questions between the groups that repeated the term during the training and those that did not(p>0.05). In order to support the progress of physicians who step into professional life after graduation by following the developments and increasing their competencies required to build a successful career, it is necessary to attach more importance to the implantology course and implant programs included in the university curriculum and to integrate implant dentistry into daily practice.
Günden güne hekimler ve hastalar arasında artan tercih sebebi olmasıyla modern diş hekimliğinin geleceğinde önemli yere sahip olacağı düşünülen implant uygulamalarının diş hekimliği öğrencileri arasındaki bilgi düzeylerinin araştırılması amaçlanan çalışmada katılımcılara hakimiyet sahibi olmaları gereken günlük mesleki beceriler dışında bilgili ve yenilikleri takip eden hekimler olmaları yolunda sorulardan oluşan anket çalışması yapılmıştır. Anket çalışması yaş ve cinsiyet gibi demografik bilgilere ek olarak beşli Likert ölçeği kullanılarak 20 sorudan oluşmaktadır. Anket gönüllülük esasına dayalı olarak katılımcılardan aydınlatılmış onam formu alındıktan sonra yazılı bir şekilde gerçekleştirilmiştir. p<0.05 değeri istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir. Sorulara verilen yanıtlar toplam puan üzerinden incelendiğinde en yüksek puanlı cevap verilen soru postoperatif ayrıntılı bilgilendirme ve düzenli hasta takibinin önemi ile ilgili olan soruyken, en düşük puanlı cevap verilen soru lisans düzeyindeki eğitim sonrası ileri implant cerrahisi yapılabileceğini belirten soru olarak bulunmuştur. Cinsiyetler toplam puan açısından karşılaştırıldığında; kadınların sorulara verilen yanıtlarının toplamı erkeklere göre daha fazla olduğu halde istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır(p>0.05). Eğitim süresi boyunca dönem tekrarı yapan ve yapmayan grup arasında sorulara verilen doğru yanıtlar açısından anlamlı bir fark bulunmamaktadır (p>0.05). Mezuniyet sonrasında profesyonel hayata adım atan hekimlerin, sektördeki gelişmeleri takip ederek başarılı bir kariyer inşa etmeleri için gereken yeterliliklerini artırmaları konusunda ilerlemeyi desteklemek için üniversite müfredatına dahil edilen implantoji dersinin ve implant programlarının daha fazla önemsenmesi ve implant diş hekimliğinin günlük diş hekimliği pratiğine entegrasyonu oldukça gereklidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ağız ve Çene Cerrahisi |
Bölüm | ORİJİNAL MAKALELER / ORIGINAL ARTICLES |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 18 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 4 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 47 Sayı: 6 |