Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“Tıp ve Sanat” Dersi İle İlgili Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Görüşleri: Nitel Bir Araştırma

Yıl 2024, Cilt: 46 Sayı: 5, 666 - 674, 12.09.2024
https://doi.org/10.20515/otd.1488498

Öz

Tıp eğitiminin temel amacı olan “iyi hekim” yetiştirmek için sanat önemli bir araçtır. Sanat hekimlerin hem hastalarını hem kendilerini daha iyi anlamak ve mesleki uygulamalarda hastalarına daha yararlı olmak için kullanılabilen bir öğedir. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı Dönem-1’de ilk olarak seçmeli “Tıp ve Sanat” dersi uygulanmıştır. Dersin içeriği sanatın temel bileşenlerinin (resim, edebiyat, sinema, müzik, heykel, mimari) tıp ile ilişkisinin incelenmesi şeklinde planlanmıştır. Bu çalışmanın amacı Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde uygulanan “Tıp ve Sanat” dersi ile ilgili öğrenci görüşlerini incelemektir. Bu çalışma Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi Dönem-1’de seçmeli olarak uygulanan Tıp ve Sanat dersini 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılında alan toplam 20 öğrenciden, bir eğitim öğretim yılı sonrasında (Dönem-2’deki) gönüllü 8 öğrenci ile nitel araştırma metotlarından yarı yapılandırılmış odak grup görüşmesi yöntemiyle görüşleri alınarak gerçekleştirilmiştir. Odak grup görüşmesine gönüllü olan öğrenciler katılmış ve görüşme yaklaşık bir saat sürmüştür. Öğrencilere sanatın temel bileşenleri ile tıp ilişkisi ve ders içeriği ile ilgili 8 adet soru yöneltilmiştir. Öğrenci yanıtlarının, farklı bakış açılarının olduğunu görmek, serbest tartışma ortamında düşüncelerini söyleyebilmeleri, hasta ve hasta yakınlarının psikolojilerini anlamada sanatın önemi, doktor hasta iletişiminde hastanın duygularını dikkate alma gibi konulara yoğunlaştığı gözlenmiştir. “Tıp ve Sanat” dersi ile ilgili öğrencilerin olumlu düşüncelerinin olduğu, odak grup görüşmesindeki yanıtların empati geliştirme, kişisel gelişim ve geniş düşünebilme becerileri gibi dersin amaçları ile uyumlu olduğu görülmektedir. Tıbbi çalışma alanlarına dâhil edilen sanatın, tıbbın konusu olan insanın biyopskikososyal olarak ele alınması anlayışına katkı sunduğunu düşünmekteyiz.

Kaynakça

  • 1. Goulston SJM. Medical education in 2001: the place of the medical humanities. Internal Medicine Journal. 2001;31:123–7.
  • 2. Bolton G. Medicine and literature: writing and reading. Journal of Evaluation in Clinical Practice. 2005;11(2):171–9.
  • 3. Frich JC, Fugelli P. Medicine and the Arts in the Undergraduate Medical Curriculum at the University of Oslo Faculty of Medicine, Oslo, Norway. Academic Medicine. 2003;78(10):1036-8.
  • 4. Shapiro J. Visual thinking strategies: a new role for art in medical education. Fam Med. 2005;37:250-2. 5. Grant VJ. Making room for medical humanities. J Med Ethics. 2002;28:45-8.
  • 6. Shapiro J, Rucker L. Can Poetry Make Better Doctors? Teaching the Humanities and Arts to Medical Students and Residents at the University of California, Irvine, College of Medicine. Academic Medicine. 2003;78(10):953-7.
  • 7. Rodenhauser P, Strickland MA, Gambala CT. Art-related activities across US medical schools: a follow-up study. Teaching and Learning in Medicine. 2004;16:23.
  • 8. Strickland MA, Gambala CT, Rodenhauser P. Medical Education and The Arts: A Survey of U.S. Medical Schools. Teaching and Learning in Medicine. 2002;14(4):264-7.
  • 9. Akman M, Ünalan P, Kalaça S. Tıp Eğitiminde Sanatın Yeri. Hacettepe Tıp Dergisi. 2009;40:1-5.
  • 10. Gülcan C. Nitel Bir Veri Toplama Aracı: Odak (focus) Grup Tekniğinin Uygulanışı ve Geçerliliği Üzerine Bir Çalışma. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü e-Dergisi. 2021;4(2):94-109.
  • 11. Dömbekci HA, Erişen MA. Nitel araştırmalarda görüşme tekniği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2022;22(2):141-60.
  • 12. Baltacı, A. Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2019;5(2):368-88.
  • 13. Çokluk Ö, Yılmaz K, Oğuz E. Nitel Bir Görüşme Yöntemi: Odak Grup Görüşmesi. Kuramsal Eğitimbilim. 2011;4(1):95-107.
  • 14. Skelton JR, Thomas CP, Macleod JAA. Teaching literature and medicine to medical students, part I: the beginning. Lancet. 2000;356:1920-2.
  • 15. Lazarus P, Rosslyn FM. The arts in medicine: setting up and evaluating a new special study module at Leicester Warwick medical school. Medical Education. 2003;37:553-9.
  • 16. Lee YM, Ahn DS. Medical-themed film and literature course for premedical students. Medical Teacher. 2004;26:53.
  • 17. He B, Prasad S, Higashi RT, Goff HW. The art of observation: a qualitative analysis of medical students’ experiences. BMC Medical Education. 2019;19:234.
  • 18. Elder NC, Tobias B, Lucero-Criswell A, Goldenhar L. The Art of Observation: Impact of a Family Medicine and Art Museum Partnership on Student Education. Fam Med. 2006;38(6):393-8.
  • 19. Shapiro J, Morrison EH, Boker JR. Teaching Empathy to First Year Medical Students: Evaluation of an Elective Literature and Medicine Course. Education for Health. 2004;17(1):73-84.
  • 20. Akdoğan I, Özdel O, Akdoğan D, Topal K. Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi tıpta insan bilimleri programının dönem 1 ve dönem 2 öğrencileri tarafından değerlendirilmesi. Pamukkale Tıp Dergisi. 2016;9(1):39-44.
  • 21. Lancaster T, Hart R, Gardner S. Literature and medicine: evaluating a special study module using the nominal group technique. Medical Education. 2002;36:1071–6.
  • 22. Sweeney B. The place of the humanities in the education of a doctor. British Journal of General Practice. 1998;48:998-1102.
  • 23. Reilly JM, Ring J, Duke L. Visual Thinking Strategies: A new role for art in medical education. Literature and the Arts in Medical Education. 2005:37(4);250-2.

Opinions of Medical Faculty Students About the "Medicine and Art" Course: A Qualitative Research

Yıl 2024, Cilt: 46 Sayı: 5, 666 - 674, 12.09.2024
https://doi.org/10.20515/otd.1488498

Öz

Art is an important tool for educating "good physicians", which is the main purpose of medical education. Art is a component used by physicians to better understand both their patients and themselves and to be more useful to their patients in their professional practices. Aydın Adnan Menderes University Faculty of Medicine, the elective "Medicine and Art" course was first implemented in the 1st Term of the 2022-2023 Academic Year. The content of the course is planned to examine the relationship between the basic components of art (painting, literature, cinema, music, sculpture, architecture) and medicine. The aim of this study is to examine student opinions about the "Medicine and Art" course implemented at Aydın Adnan Menderes University Faculty of Medicine. This study was conducted using semi-structured qualitative research methods with a total of 20 students who took the medicine and arts course, which was applied as an elective in the first term of Aydın Adnan Menderes University Faculty of Medicine, in the 2022-2023 Academic Year, with 8 volunteer students after one academic year (in term 2). Their opinions were collected by focus group interview method. Volunteer students participated in the focus group interview and the interview lasted approximately one hour. 8 questions were asked to the students about the relationship between the basic components of art and medicine and the course content. It was observed that student responses focused on issues such as seeing that there are different perspectives, being able to express their thoughts in a free discussion environment, the importance of art in understanding the psychology of patients and their relatives, and taking the patient's feelings into consideration in doctor-patient communication. It is seen that there are positive developments in the subjects related to the "medicine and art" course, and the answers in the focus group interview are compatible with the objectives of the course, such as developing empathy, personal development and broad thinking skills. We think that art included in medical fields of study contributes to the understanding of the biopsychosocial approach to human beings, which is the subject of medicine.

Kaynakça

  • 1. Goulston SJM. Medical education in 2001: the place of the medical humanities. Internal Medicine Journal. 2001;31:123–7.
  • 2. Bolton G. Medicine and literature: writing and reading. Journal of Evaluation in Clinical Practice. 2005;11(2):171–9.
  • 3. Frich JC, Fugelli P. Medicine and the Arts in the Undergraduate Medical Curriculum at the University of Oslo Faculty of Medicine, Oslo, Norway. Academic Medicine. 2003;78(10):1036-8.
  • 4. Shapiro J. Visual thinking strategies: a new role for art in medical education. Fam Med. 2005;37:250-2. 5. Grant VJ. Making room for medical humanities. J Med Ethics. 2002;28:45-8.
  • 6. Shapiro J, Rucker L. Can Poetry Make Better Doctors? Teaching the Humanities and Arts to Medical Students and Residents at the University of California, Irvine, College of Medicine. Academic Medicine. 2003;78(10):953-7.
  • 7. Rodenhauser P, Strickland MA, Gambala CT. Art-related activities across US medical schools: a follow-up study. Teaching and Learning in Medicine. 2004;16:23.
  • 8. Strickland MA, Gambala CT, Rodenhauser P. Medical Education and The Arts: A Survey of U.S. Medical Schools. Teaching and Learning in Medicine. 2002;14(4):264-7.
  • 9. Akman M, Ünalan P, Kalaça S. Tıp Eğitiminde Sanatın Yeri. Hacettepe Tıp Dergisi. 2009;40:1-5.
  • 10. Gülcan C. Nitel Bir Veri Toplama Aracı: Odak (focus) Grup Tekniğinin Uygulanışı ve Geçerliliği Üzerine Bir Çalışma. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü e-Dergisi. 2021;4(2):94-109.
  • 11. Dömbekci HA, Erişen MA. Nitel araştırmalarda görüşme tekniği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2022;22(2):141-60.
  • 12. Baltacı, A. Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2019;5(2):368-88.
  • 13. Çokluk Ö, Yılmaz K, Oğuz E. Nitel Bir Görüşme Yöntemi: Odak Grup Görüşmesi. Kuramsal Eğitimbilim. 2011;4(1):95-107.
  • 14. Skelton JR, Thomas CP, Macleod JAA. Teaching literature and medicine to medical students, part I: the beginning. Lancet. 2000;356:1920-2.
  • 15. Lazarus P, Rosslyn FM. The arts in medicine: setting up and evaluating a new special study module at Leicester Warwick medical school. Medical Education. 2003;37:553-9.
  • 16. Lee YM, Ahn DS. Medical-themed film and literature course for premedical students. Medical Teacher. 2004;26:53.
  • 17. He B, Prasad S, Higashi RT, Goff HW. The art of observation: a qualitative analysis of medical students’ experiences. BMC Medical Education. 2019;19:234.
  • 18. Elder NC, Tobias B, Lucero-Criswell A, Goldenhar L. The Art of Observation: Impact of a Family Medicine and Art Museum Partnership on Student Education. Fam Med. 2006;38(6):393-8.
  • 19. Shapiro J, Morrison EH, Boker JR. Teaching Empathy to First Year Medical Students: Evaluation of an Elective Literature and Medicine Course. Education for Health. 2004;17(1):73-84.
  • 20. Akdoğan I, Özdel O, Akdoğan D, Topal K. Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi tıpta insan bilimleri programının dönem 1 ve dönem 2 öğrencileri tarafından değerlendirilmesi. Pamukkale Tıp Dergisi. 2016;9(1):39-44.
  • 21. Lancaster T, Hart R, Gardner S. Literature and medicine: evaluating a special study module using the nominal group technique. Medical Education. 2002;36:1071–6.
  • 22. Sweeney B. The place of the humanities in the education of a doctor. British Journal of General Practice. 1998;48:998-1102.
  • 23. Reilly JM, Ring J, Duke L. Visual Thinking Strategies: A new role for art in medical education. Literature and the Arts in Medical Education. 2005:37(4);250-2.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tıp Eğitimi
Bölüm ORİJİNAL MAKALELER / ORIGINAL ARTICLES
Yazarlar

Ilgaz Akdoğan 0000-0003-3324-4629

Hayriye Dilek Akdogan 0000-0001-6864-4839

Yayımlanma Tarihi 12 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 22 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 18 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 46 Sayı: 5

Kaynak Göster

Vancouver Akdoğan I, Akdogan HD. “Tıp ve Sanat” Dersi İle İlgili Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Görüşleri: Nitel Bir Araştırma. Osmangazi Tıp Dergisi. 2024;46(5):666-74.


13299        13308       13306       13305    13307  1330126978