Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Bakışı Üzerine Bir Araştırma: Konya İli Örneği

Yıl 2021, , 92 - 101, 05.03.2021
https://doi.org/10.26453/otjhs.810559

Öz

Amaç: Çalışma, Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde (SBF) lisans öğrenimi gören öğrencilerin Bilgi ve İletişim Teknolojilerine (BİT) yönelik tutumlarını ölçmek, en fazla hangi bilgi teknolojilerini kullandıklarını ve kullanım amaçlarının neler olduğunu belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Materyal ve Metot: Betimleyici tipte olan araştırmanın örneklemini iki farklı üniversitenin SBF’nde lisans öğrenimi gören 353 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri kişisel bilgi formu ile Bilgi ve İletişim Teknolojileri Tutum Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, t-testi, tanımlayıcı istatistikler, ki-kare testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Tukey post-hoc testi kullanılmıştır.
Bulgular: Farklı üniversitelerde öğrenim gören SBF öğrencilerinin BİT’e karşı benzer tutuma (x̄=3,48) sahip oldukları saptanmıştır. Katılımcıların günlük hayatta yararlandığı bilgi teknolojilerinin en fazla (%39) cep telefonu, en az (%2,5) dijital oynatıcılar olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin interneti kullanım amaçlarının; en fazla (%12,4) eğlenmek, en az (%0,1) internet üzerinden para kazanmak olduğu saptanmıştır.
Sonuç: SBF öğrencilerinin BİT kullanımına dair olumlu bir tutuma sahip oldukları, internet ve bilgi teknolojileri kullanımının yüksek olduğu tespit edilmiştir.

Destekleyen Kurum

Çalışmayı destekleyen kurum yoktur.

Proje Numarası

Çalışmanın proje numarası yoktur.

Teşekkür

Bu çalışmada emeği geçen sevgili Ayhan Uludağ hocama teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Arat R. Ortaokullarda kullanılan bilgi iletişim teknolojilerinin öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerine etkisi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Antalya, Türkiye. 2015.
  • Çakır O. Otel işletmelerinde bilgi teknolojileri kullanımının görev teknoloji uyum modeli kapsamında değerlendirilmesi: İstanbul’ daki 4 ve 5 yıldızlı oteller üzerine bir araştırma. Sakarya Üniversitesi Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Sakarya, Türkiye. 2011.
  • Alaca E, Yılmaz B. Bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımı ve bilgi toplumuna dönüşüm: Türkiye’de durum. Türk Kütüphaneciliği Dergisi. 2016;30(3):507-523.
  • Yavuz E. Bilgi teknolojilerinin kurumlarda örgütsel performans üzerindeki etkileri ve Konya meslek odaları araştırması. KTO Karatay Üniversitesi İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Konya, Türkiye. 2016.
  • Büyükbaykal CI. Communication technologies and education in the information age. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2015;174:636-640.
  • Uysal DY. Bilgi teknolojileri yatırımları, bilgi teknolojileri performansı ve karar verme ilişkisi üzerine bir araştırma. İstanbul Üniversitesi İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul, Türkiye. 2009.
  • Günbatar MS. Bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik bir tutum ölçeği geliştirme çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014;15(1):121-135.
  • Özbay A. Çapraz tablo analizi nasıl yapılır? Pratik bir açıklama. Türkiyat Araştırmaları. 2008;(9):459-470.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) Hane halkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması 2017. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=24862. Erişim tarihi 5 Kasım 2018.
  • Yirci R, Aydoğar N. Üniversite öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Ulakbilge. 2017;5(18):2175-2203.
  • Eryılmaz S. Öğrencilerin bilgi ve iletişim teknolojileri yeterliliklerinin belirlenmesi: Gazi Üniversitesi, Turizm Fakültesi örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 2018;17(65):37-49.
  • Seferoğlu SS, Avcı Ü, Kalaycı E. Sayısal uçurum: Türkiye'deki durum ve mücadelede uygulanabilecek politikalar. 25. Ulusal Bilişim Kurultayı. 19-21 Kasım 2008, Ankara/Türkiye.

A Research on The View of Information and Communication Technologies of The Students in The Faculty of Health Sciences: Konya Province Example

Yıl 2021, , 92 - 101, 05.03.2021
https://doi.org/10.26453/otjhs.810559

Öz

Objective: The study was carried out to measure the attitudes of the undergraduates in the Faculty of Health Sciences (FHS) towards Information and Communication Technologies (ICT), to find out which information technologies they use the most and for what purpose.
Materials and Methods: The sample of the study, which is in the descriptive type, consists of 353 undergraduate students studying at the two different universities’ Faculty of Health Sciences. The data of the research were collected using a personal information form with the Information and Communication Technologies Attitude Scale. T-test, descriptive statistics, chi-square test, one-way analysis of variance (ANOVA) and Tukey HSD post-hoc test were used to evaluate the data.
Results: It was determined that FHS students studying at different universities have a similar attitude (x̄=3.48) towards ICT. It was determined that the information technologies used by the participants in daily life are mostly mobile phones (39%) and digital players at least (2.5%). Internet usage purposes of students; ıt was determined that having fun the most (12.4%) and making money online was the least (0.1%).
Conclusion: It has been determined that FHS students have a positive attitude towards ICT use, and their use of internet and information technologies is high.
Keywords: E-communication, information, information technologies 

Proje Numarası

Çalışmanın proje numarası yoktur.

Kaynakça

  • Arat R. Ortaokullarda kullanılan bilgi iletişim teknolojilerinin öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerine etkisi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Antalya, Türkiye. 2015.
  • Çakır O. Otel işletmelerinde bilgi teknolojileri kullanımının görev teknoloji uyum modeli kapsamında değerlendirilmesi: İstanbul’ daki 4 ve 5 yıldızlı oteller üzerine bir araştırma. Sakarya Üniversitesi Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Sakarya, Türkiye. 2011.
  • Alaca E, Yılmaz B. Bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımı ve bilgi toplumuna dönüşüm: Türkiye’de durum. Türk Kütüphaneciliği Dergisi. 2016;30(3):507-523.
  • Yavuz E. Bilgi teknolojilerinin kurumlarda örgütsel performans üzerindeki etkileri ve Konya meslek odaları araştırması. KTO Karatay Üniversitesi İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Konya, Türkiye. 2016.
  • Büyükbaykal CI. Communication technologies and education in the information age. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2015;174:636-640.
  • Uysal DY. Bilgi teknolojileri yatırımları, bilgi teknolojileri performansı ve karar verme ilişkisi üzerine bir araştırma. İstanbul Üniversitesi İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul, Türkiye. 2009.
  • Günbatar MS. Bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik bir tutum ölçeği geliştirme çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014;15(1):121-135.
  • Özbay A. Çapraz tablo analizi nasıl yapılır? Pratik bir açıklama. Türkiyat Araştırmaları. 2008;(9):459-470.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) Hane halkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması 2017. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=24862. Erişim tarihi 5 Kasım 2018.
  • Yirci R, Aydoğar N. Üniversite öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Ulakbilge. 2017;5(18):2175-2203.
  • Eryılmaz S. Öğrencilerin bilgi ve iletişim teknolojileri yeterliliklerinin belirlenmesi: Gazi Üniversitesi, Turizm Fakültesi örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 2018;17(65):37-49.
  • Seferoğlu SS, Avcı Ü, Kalaycı E. Sayısal uçurum: Türkiye'deki durum ve mücadelede uygulanabilecek politikalar. 25. Ulusal Bilişim Kurultayı. 19-21 Kasım 2008, Ankara/Türkiye.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Döne Tütüncü 0000-0002-4527-8968

Yusuf Yalçın İleri 0000-0002-3911-1192

Proje Numarası Çalışmanın proje numarası yoktur.
Yayımlanma Tarihi 5 Mart 2021
Gönderilme Tarihi 16 Ekim 2020
Kabul Tarihi 15 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

AMA Tütüncü D, İleri YY. Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Bakışı Üzerine Bir Araştırma: Konya İli Örneği. OTSBD. Mart 2021;6(1):92-101. doi:10.26453/otjhs.810559

Creative Commons Lisansı

Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Bu, Creative Commons Atıf Lisansı (CC BY-NC 4.0) şartları altında dağıtılan açık erişimli bir dergidir. Orijinal yazar(lar) veya lisans verenin adı ve bu dergideki orijinal yayının kabul görmüş akademik uygulamaya uygun olarak atıfta bulunulması koşuluyla, diğer forumlarda kullanılması, dağıtılması veya çoğaltılmasına izin verilir. Bu şartlara uymayan hiçbir kullanım, dağıtım veya çoğaltmaya izin verilmez.

Makale gönderme süreçleri ve "Telif Hakkı Devir Formu" hakkında yardım almak için tıklayınız.