Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Professional Behavior of Third and Fourth Grade Students of Nursing Department

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 281 - 288, 30.06.2020
https://doi.org/10.26453/otjhs.578577

Öz

Objective: The aim of this study was to determine the professional behaviors of nursing department students studying in their third and fourth years, and the factors affecting them. 
Materials and Methods: The study was conducted with third and fourth-year students in the Nursing Department of Bursa Uludağ University Health Sciences Faculty during the academic year in the Spring semester 2018-2019. The research sample consisted of the 180 students who could be contacted on the dates the research was conducted and who agreed voluntarily to participate in the study. A “Student Description Form” and the “Nursing Students’ Professional Behavior Scale (NSPBS)” were used to collect research data. 
Results: It was found that the average age of the students participating was 21,48±1,47 years, 71,7% were female, 63,9% were in their third year of study, 63,9% had chosen the nursing profession willingly, 68,3% liked the nursing profession, and 46.7% did not want to change their profession. The students’ total NSPBS score mean was found to be 117,95±12,84 (min: 56, max: 135). Statistically significantly higher NSPBS total mean scores compared to other students were found with female students, those who had chosen the nursing profession willingly, those who liked the nursing profession, those who thought that professional training had an effect on professional behaviors and those who did not want to change their profession (p<0,05). 
Conclusion: As a conclusion of the study, it was found that the level of ability to conform to professional behaviors in third and fourth-year students at the nursing department was high.

Kaynakça

  • 1. Demir S, Yıldırım NK. Psikiyatri hemşirelerinin profesyonel davranışlarının belirlenmesi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi. 2014;5(1):25-32.
  • 2. Adıgüzel O, Tanrıverdi H, Özkan DS. Mesleki profesyonellik ve bir meslek mensupları olarak hemşireler örneği. Yönetim Bilimleri Dergisi. 2011;9(2):238-259.
  • 3. Zengin M, Yayan EH, Yıldırım N, Akın E, Avşar Ö, Mamiş E. Pediatri hemşirelerinin profesyonel değerlerinin profesyonel tutumlarına etkisi. HSP. 2018;5(3):316-323.
  • 4. Farhadi A, Elahi N, Jajali R. The effect of professionalism on the professional communication between nurses and physicians: a phenomenological study. Journal of Nursing and Midwifery Sciences. 2016;3(3):18-26.
  • 5. Beydağ KD, Arslan H. Kadın Doğum kliniklerinde çalışan ebe ve hemşirelerin profesyonelliklerini etkileyen faktörler. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2008;3(7):75-87.
  • 6. Karamanoğlu AY, Özer FG, Tuğcu A. Denizli ilindeki hastanelerin cerrahi kliniklerinde çalışan hemşirelerin mesleki profesyonelliklerinin değerlendirilmesi. Fırat Tıp Dergisi. 2009;14(1):12-17.
  • 7. Erbil N, Bakır A. Mesleki profesyonel tutum envanterinin geliştirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 2009;6(1):290-302.
  • 8. Dinç S, Kaya Ö, Şimşek Z. Harran üniversitesi sağlık yüksekokulu öğrencilerinin hemşirelik mesleği hakkındaki bilgi, düşünce ve beklentileri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2007;10(1):1-9.
  • 9. Çelik S, Ünal Ü, Saruhan S. Cerrahi kliniklerde çalışan hemşirelerin mesleki profesyonelliklerinin değerlendirilmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi. 2012;20(3):193-199.
  • 10. Goz F, Geckil E. Nursing students professional behaviors scale validity and reliability. Pakistan Journal of Medical Science. 2010;26(4):938-941.
  • 11. Karagözoğlu Ş. Bilimsel bir disiplin olarak hemşirelik. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi. 2005;9(1):6-14.
  • 12. Ak B, Cerit B, Dikmen Y, Erol F. Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel tutumları ve etkileyen faktörler. Sted. 2018;27(4):232-242.
  • 13. Okuroğlu GK, Bahçecik N, Alpar ŞE. Felsefe ve hemşirelik etiği. Kilikya Felsefe Dergisi. 2014;1(1):53-61.
  • 14. Uslu Ö. Hemşirelerin mesleki profesyonelliklerinin değerlendirilmesi. Okan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2018.
  • 15. Cerit B, Temelli G. Hemşirelik öğrencilerinde profesyonel davranışların cinsiyet ve sınıf düzeyine göre incelenmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi. 2018;5(3):164-171.
  • 16. İnce S, Khorshid L. Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2015;18(3):163-171.
  • 17. Deppoliti, D. Exploration how new registered nurses construct professional identity in hospital settings. The Journal of Continuing Education in Nursing. 2008;39(6):255-262.
  • 18. Çevik K, Khorshid L. Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel davranışları uygulayabilme durumlarının belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2012;28(2):23-30.
  • 19. Karadağlı F. Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel değer algıları ve etkileyen faktörler. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2016;9(2):841-91.
  • 20. Bang KS, Kang JH, Jun MH, et al. Professional values in Korean undergraduate nursing students. Nurse Education Today. 2011;31(1):72-75.
  • 21. Rose T, Nies MA, Reid J. The internalization of professional nursing values in baccalaureate nursing students. Journal of Professional Nursing. 2018;34(1):25-30.
  • 22. Karadag A, Hisar F, Baykara ZG, Caliskan N, Karabulut H, Ozturk D. A longitudinal study on the effect of tailored training and counseling on the professional attitude of nursing students. Journal of Professional Nursing. 2015;31(3):262-270.
  • 23. Koç Z, Bal C, Sağlam Z. Erkek öğrenci hemşirelerin hemşirelik mesleğini algılama durumlarının belirlenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2010; (Sempozyum Özel Sayısı):318-323.
  • 24. Dikmen YD, Yönder M, Yorgun S, Usta YY, Umur S, Aytekin, A. Hemşirelerin profesyonel tutumları ile bunu etkileyen faktörlerin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014;17(3):158-164.
  • 25. Pınar ŞE, Cesur B, Duran Ö, Güler E, Üstün Z, Abak G. Ebelik öğrencilerinin mesleki profesyonellikleri ve etkileyen etmenlerin incelenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2013;8(23):19-37.
  • 26. Chiu CH, Yi Lu H, Arrigo LG, Wei CJ, Tsai D. Professionalism survey of medical students in Taiwan. J Exp Clin Med. 2010;2(1):35-42.
  • 27. Lui MH, Lam L, Lee IF, Chien WT, Chau JP, Ip WY. Professional nursing values among baccalaureate nursing students in Hong Kong. Nurse Education Today. 2008;28(1):108-114.

Hemşirelik Bölümü Üçüncü ve Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Profesyonel Davranışlarının İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 281 - 288, 30.06.2020
https://doi.org/10.26453/otjhs.578577

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı; hemşirelik bölümü üçüncü ve dördüncü sınıfta öğrenim gören öğrencilerin profesyonel davranışlarının ve bunu etkileyen değişkenlerin belirlenmesidir. 
Materyal ve Metot: Araştırma, 2018-2019 Eğitim-Öğretim Bahar yarıyılında Bursa Uludağ Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri üzerinde yürütüldü. Araştırmanın örneklemini araştırmanın yapıldığı tarihlerde ulaşılabilen ve araştırmaya gönüllü katılmayı kabul eden 180 öğrenci oluşturdu. Araştırma verileri “Öğrenci Tanıtım Formu” ve “Hemşirelik Öğrencileri Profesyonel Davranış Ölçeği (HÖPTÖ)” ile toplanıldı.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalamalarının 21,48±1,47 yıl olduğu, %71,7’sinin kız, %63,9’unun üçüncü sınıfta öğrenim gördüğü, %63,9’unun isteyerek hemşirelik mesleğini tercih ettiği, %68,3’ünün hemşirelik mesleğini sevdiği, %46,7’sinin hemşirelik mesleğini değiştirmek istemedikleri bulundu. Öğrencilerin HÖPTÖ toplam puan ortalamaları 117,95±12,84 (min:56, max: 135) olarak saptandı. Kız öğrencilerin, hemşirelik mesleğini isteyerek tercih edenlerin, hemşirelik mesleğini sevenlerin, mesleki eğitimin profesyonel davranışlarını geliştirmede etkili olduğunu düşünenlerin ve mesleğini değiştirmeyi istemeyenlerin HÖPTÖ toplam puan ortalamaları diğer öğrencilere göre istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksek bulundu (p<0,05). 
Sonuç: Yapılan bu araştırma sonucunda; hemşirelik bölümünde öğrenim gören üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencilerinin profesyonel davranışları uygulayabilme düzeyinin yüksek olduğu belirlendi. 

Kaynakça

  • 1. Demir S, Yıldırım NK. Psikiyatri hemşirelerinin profesyonel davranışlarının belirlenmesi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi. 2014;5(1):25-32.
  • 2. Adıgüzel O, Tanrıverdi H, Özkan DS. Mesleki profesyonellik ve bir meslek mensupları olarak hemşireler örneği. Yönetim Bilimleri Dergisi. 2011;9(2):238-259.
  • 3. Zengin M, Yayan EH, Yıldırım N, Akın E, Avşar Ö, Mamiş E. Pediatri hemşirelerinin profesyonel değerlerinin profesyonel tutumlarına etkisi. HSP. 2018;5(3):316-323.
  • 4. Farhadi A, Elahi N, Jajali R. The effect of professionalism on the professional communication between nurses and physicians: a phenomenological study. Journal of Nursing and Midwifery Sciences. 2016;3(3):18-26.
  • 5. Beydağ KD, Arslan H. Kadın Doğum kliniklerinde çalışan ebe ve hemşirelerin profesyonelliklerini etkileyen faktörler. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2008;3(7):75-87.
  • 6. Karamanoğlu AY, Özer FG, Tuğcu A. Denizli ilindeki hastanelerin cerrahi kliniklerinde çalışan hemşirelerin mesleki profesyonelliklerinin değerlendirilmesi. Fırat Tıp Dergisi. 2009;14(1):12-17.
  • 7. Erbil N, Bakır A. Mesleki profesyonel tutum envanterinin geliştirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 2009;6(1):290-302.
  • 8. Dinç S, Kaya Ö, Şimşek Z. Harran üniversitesi sağlık yüksekokulu öğrencilerinin hemşirelik mesleği hakkındaki bilgi, düşünce ve beklentileri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2007;10(1):1-9.
  • 9. Çelik S, Ünal Ü, Saruhan S. Cerrahi kliniklerde çalışan hemşirelerin mesleki profesyonelliklerinin değerlendirilmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi. 2012;20(3):193-199.
  • 10. Goz F, Geckil E. Nursing students professional behaviors scale validity and reliability. Pakistan Journal of Medical Science. 2010;26(4):938-941.
  • 11. Karagözoğlu Ş. Bilimsel bir disiplin olarak hemşirelik. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi. 2005;9(1):6-14.
  • 12. Ak B, Cerit B, Dikmen Y, Erol F. Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel tutumları ve etkileyen faktörler. Sted. 2018;27(4):232-242.
  • 13. Okuroğlu GK, Bahçecik N, Alpar ŞE. Felsefe ve hemşirelik etiği. Kilikya Felsefe Dergisi. 2014;1(1):53-61.
  • 14. Uslu Ö. Hemşirelerin mesleki profesyonelliklerinin değerlendirilmesi. Okan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2018.
  • 15. Cerit B, Temelli G. Hemşirelik öğrencilerinde profesyonel davranışların cinsiyet ve sınıf düzeyine göre incelenmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi. 2018;5(3):164-171.
  • 16. İnce S, Khorshid L. Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2015;18(3):163-171.
  • 17. Deppoliti, D. Exploration how new registered nurses construct professional identity in hospital settings. The Journal of Continuing Education in Nursing. 2008;39(6):255-262.
  • 18. Çevik K, Khorshid L. Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel davranışları uygulayabilme durumlarının belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2012;28(2):23-30.
  • 19. Karadağlı F. Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel değer algıları ve etkileyen faktörler. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2016;9(2):841-91.
  • 20. Bang KS, Kang JH, Jun MH, et al. Professional values in Korean undergraduate nursing students. Nurse Education Today. 2011;31(1):72-75.
  • 21. Rose T, Nies MA, Reid J. The internalization of professional nursing values in baccalaureate nursing students. Journal of Professional Nursing. 2018;34(1):25-30.
  • 22. Karadag A, Hisar F, Baykara ZG, Caliskan N, Karabulut H, Ozturk D. A longitudinal study on the effect of tailored training and counseling on the professional attitude of nursing students. Journal of Professional Nursing. 2015;31(3):262-270.
  • 23. Koç Z, Bal C, Sağlam Z. Erkek öğrenci hemşirelerin hemşirelik mesleğini algılama durumlarının belirlenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2010; (Sempozyum Özel Sayısı):318-323.
  • 24. Dikmen YD, Yönder M, Yorgun S, Usta YY, Umur S, Aytekin, A. Hemşirelerin profesyonel tutumları ile bunu etkileyen faktörlerin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014;17(3):158-164.
  • 25. Pınar ŞE, Cesur B, Duran Ö, Güler E, Üstün Z, Abak G. Ebelik öğrencilerinin mesleki profesyonellikleri ve etkileyen etmenlerin incelenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2013;8(23):19-37.
  • 26. Chiu CH, Yi Lu H, Arrigo LG, Wei CJ, Tsai D. Professionalism survey of medical students in Taiwan. J Exp Clin Med. 2010;2(1):35-42.
  • 27. Lui MH, Lam L, Lee IF, Chien WT, Chau JP, Ip WY. Professional nursing values among baccalaureate nursing students in Hong Kong. Nurse Education Today. 2008;28(1):108-114.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Dilek Yılmaz 0000-0001-7269-8493

Esra Polatdemir Bu kişi benim 0000-0001-8154-6408

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 17 Haziran 2019
Kabul Tarihi 24 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

AMA Yılmaz D, Polatdemir E. Hemşirelik Bölümü Üçüncü ve Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Profesyonel Davranışlarının İncelenmesi. OTSBD. Haziran 2020;5(2):281-288. doi:10.26453/otjhs.578577

Creative Commons Lisansı

Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Bu, Creative Commons Atıf Lisansı (CC BY-NC 4.0) şartları altında dağıtılan açık erişimli bir dergidir. Orijinal yazar(lar) veya lisans verenin adı ve bu dergideki orijinal yayının kabul görmüş akademik uygulamaya uygun olarak atıfta bulunulması koşuluyla, diğer forumlarda kullanılması, dağıtılması veya çoğaltılmasına izin verilir. Bu şartlara uymayan hiçbir kullanım, dağıtım veya çoğaltmaya izin verilmez.

Makale gönderme süreçleri ve "Telif Hakkı Devir Formu" hakkında yardım almak için tıklayınız.