Objective: This study was conducted to determine the mental health literacy levels of individuals diagnosed with diabetes and the factors affecting this level.
Material and Methods: The study was conducted with 211 people who applied to the diabetes outpatient clinic of a training and research hospital between June and August 2022 and were not diagnosed for the first time. “Personal Information Form” and “Mental Health Literacy Scale” were used for data.
Results: In the study, the knowledge-based literacy sub-dimension mean score of individuals diagnosed with diabetes was 6.53±2.67, the belief-based literacy sub-dimension mean score was 3.62±1.95, the resource-oriented literacy sub-dimension mean score was 1.54±1.41 and The mean MHLS total score was 11.68±4.33. The patients' age, education level, marital status, perceived income status, and the time elapsed since the diagnosis changed their mental health literacy levels (p<0.05)..
Conclusion:This study observed that the patient’s mental health literacy levels were above the average score. Making it easier for patients to adapt to treatment may also contribute to minimizing the mental health problems experienced by patients. In order to improve the mental health literacy levels of individuals diagnosed with diabetes, it is recommended to conduct awareness-raising training programs.
Amaç: Bu çalışma diyabet tanısı alan bireylerin ruh sağlığı okuryazarlığı düzeylerini ve bu düzeyi etkileyen faktörleri belirlemek için yapılmıştır.
Materyal ve Metot: Araştırma Haziran-Ağustos 2022 tarihleri arasında bir eğitim araştırma hastanesinin diyabet polikliniğine başvuran ve ilk kez tanı almayan 211 kişiyle yürütülmüştür. Veriler için “Kişisel Bilgi Formu” ve “Ruh Sağlığı Okuryazarlığı Ölçeği” kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmada diyabet tanısı alan bireylerin “Bilgi Odaklı Okuryazarlık” alt boyut puan ortalamasının 6,53±2,67, “İnanç Odaklı Okuryazarlık” alt boyutu puan ortalamasının 3,62±1,95, “Kaynak Odaklı Okuryazarlık” alt boyutu puan ortalamasının 1,54±1,41 ve MHLS toplam puan ortalamasının 11,68±4,33 olduğu görülmüştür. Hastaların yaş, eğitim durumu, medeni durum, algıladıkları gelir durumu, tanı aldıklarından bu yana geçen süreye ruh sağlığı okuryazarlık düzeyleri değişmektedir (p<0,05).
Sonuç: Bu çalışmada diyabet tanısı alan bireylerin ruh sağlığı okuryazarlık düzeylerinin orta değerin üzerinde olduğu görülmüştür. Hastaların tedaviye uyumlarının kolay hale gelmesi, hastaların yaşadıkları ruh sağlığı sorunlarının da en aza indirilmesine katkı sağlayabilir. Diyabet tanısı alan bireylerin ruh sağlığı okuryazarlığı düzeylerinin geliştirilmesi için farkındalık artırmaya yönelik eğitim programlarının yapılması önerilmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Mayıs 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 6 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 6 Aralık 2022 |
Kabul Tarihi | 6 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 2 |
Bu, Creative Commons Atıf Lisansı (CC BY-NC 4.0) şartları altında dağıtılan açık erişimli bir dergidir. Orijinal yazar(lar) veya lisans verenin adı ve bu dergideki orijinal yayının kabul görmüş akademik uygulamaya uygun olarak atıfta bulunulması koşuluyla, diğer forumlarda kullanılması, dağıtılması veya çoğaltılmasına izin verilir. Bu şartlara uymayan hiçbir kullanım, dağıtım veya çoğaltmaya izin verilmez.