İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

VINCENT DESIDERIO RESİMLERİNDE ALEGORİK ANLATIM

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 1, 59 - 88, 27.06.2024

Öz

Alegorik anlatım biçiminde, açık ve doğrudan bir anlatım yerine dolaylı bir anlatım sergilenmektedir. Sanatçı, eserlerinde dili parçalara ayırarak düşünsel ve kavramsal örüntülerle yeniden inşa etmektedir. Böylece, izleyiciye iletmek istediği mesajları çeşitli metaforlar ve simgeler aracılığıyla karmaşık bir dille aktarmaktadır. Alegorik anlatım biçimi, genel olarak, geleneksel ve Postmodern olmak üzere iki dönemde incelenebilir. Geleneksel alegorik resimlerde, dinsel veya mitolojik tek bir konu işlenmektedir. Ancak, Postmodernizm ile birlikte, sosyolojik, dinsel, mitolojik, kültürel, politik, tarihsel vb. birden fazla konu, alegorik resimlerde ele alınabilmektedir. Günümüzde, alegorik anlatım dilini kullanan sanatçılar, geleneksel konu ve temalardan uzaklaşarak onun çevresinde dolaşmakta, geleneksel anlatım biçimlerinden yola çıkarak günümüze dair çeşitli öyküler anlatmaktadırlar. Bu bağlamda, Vincent Desiderio’nun, günümüze dair çok katmanlı anlatılar sunduğu resimlerinde kullandığı alegorik dil, araştırmanın konusunu oluşturmaktadır. Araştırmada, ilk olarak alegorinin tanımlaması yapılmış ve dönemsel farklılıklarına değinilmiştir. Ayrıca, izleyicinin alegorik resimlere nasıl yaklaşılabileceği problemi ele alınmıştır. Hemen ardından, Vincent Desiderio’nun Tembellik Diyarı ve Pantokrator isimli eserleri çözümlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın sonucunda ise Desiderio’nun resimleri üzerinden ele alınan alegorik anlatım biçiminin günümüz sanatındaki yeri ve önemi vurgulanmıştır.

Kaynakça

  • Anonim. (12. Yüzyıl). İlahi yükseliş merdiveni [Görsel 1]. Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Ladder_of_Divine_Ascent
  • Anonim. (13. Yüzyıl). Pantokrator İsa [Görsel 7]. Wikimedia. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Christ_Pantocrator_mosaic_from_Hagia_ Sophia_2744_x_2900_pixels_3.1_MB.jpg
  • Antmen, A. (2010). 20. yüzyıl batı sanatında akımlar. Sel Yayıncılık.
  • Atakan, N. (2008). Sanatta alternatif arayışlar. Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • Belting, H. (2017). Floransa ve Bağdat; Doğu’da ve Batı’da bakışın tarihi. (Z. Aksu Yılmazer, Çev.). Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Benjamin, W. (2012). Fotoğrafın kısa tarihi; teknik araçlarla yeniden-üretim (çoğaltma) çağında sanat eseri. (O. Akınhay, Çev.). Agora Kitaplığı.
  • Botticelli, S. (1482). İlkbahar alegorisi [Görsel 2]. Google Arts and Culture. https://artsandculture.google.com/asset/la-primavera-spring-0011/yQER9PWIU2k9A
  • Boynudelik, Z. (2022). Bu resim ne anlatıyor? Alegori. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Brueghel, P. (1567). Tembellik diyarı [Görsel 3]. Google Arts and Culture. https://artsandculture.google.com/asset/the-land-of-cockaigne-pieter-bruegel-theelder/0wGML38PtpYicA
  • Çiçek, Z. (2016). Teknolojinin gölgesinde resimde estetik süreç. Agora Kitaplığı.
  • Danto, A. C. (2014). Sanat nedir. (Z. Baransel, Çev.). Sel Yayıncılık.
  • Desiderio, V. (1990). Pantokrator [Görsel 5]. PAFA. https://www.pafa.org/museum/collection/item/pantocrator
  • Desiderio, V. (2003). Tembellik diyarı [Görsel 4]. Sanatçının Kendi Sitesi. https://www.vincent-desiderio.com/images/cb7ot578u0up04zgjzzss2o8e5tx20
  • Eco, U. (2021). Açık yapıt. (T. Esmer, Çev.). Can Yayınevi.
  • Eroğlu, Ö. (2006). Resim sanatı sözlüğü. Nelli Sanat Evi Yayınları.
  • Foucault, M. (2003). İktidarın gözü. (I. Ergüden, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Foucault, M. (2006). Hapishanenin doğuşu. (M. A. Kılıçbay, Çev.). İmge Kitabevi.
  • Giderer, B. (1993). Resimde alegori [Yayımlanmamış sanatta yeterlik eseri raporu]. Hacettepe Üniversitesi.
  • İpşiroğlu, N. (2010). Görsel sanatlarda alımlama ve sanatlararası etkileşim. Hayalbaz Kitap.
  • Kuspit, D. (2018). Sanatın sonu. (Y. Tezgiden, Çev.). Metis Yayınları.
  • Leppert, R. (2009). Sanatta anlamın görüntüsü; imgelerin toplumsal işlevi. (İ. Türkmen, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Desiderio, V. (t.y.). Biography. https://www.vincent-desiderio.com/about adresinden 05 Mayıs 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Merriam-Webster. (t.y.). Allegory. Merriam-Webster dictionary. https://www.merriamwebster.com/dictionary/allegory adresinden 19 Şubat 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Ötgün, C. (2008, Aralık). Sanat yapıtına yaklaşım biçimleri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(2), 159-178. Doi: 10.18603/std.46187
  • Peale, R. (1822). Denizden yükselen Venüs [Görsel 6]. Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/File:Raphaelle_Peale_−_Venus_Rising_From_the_Sea _-_A_Deception.jpg
  • Şahin, H. (2021, Aralık). Tüketim kültürü bağlamında sanatın metalaşması. İDİL Sanat ve Dil Dergisi, 10(88), 1807-1820. Doi: 10.7816/idil-10-88-08
  • Türk Dil Kurumu. (t.y.). Alegori. Güncel Türkçe sözlük. https://sozluk.gov.tr adresinden 19 Şubat 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Yılmaz, M. (2006). Modernizmden Postmodernizme sanat. Ütopya Yayınevi

Allegorical Expression In Vincent Desiderio's Paintings

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 1, 59 - 88, 27.06.2024

Öz

In the allegorical form of expression, an indirect expression is exhibited instead of a clear and direct expression. In his works, the artist breaks language into pieces and reconstructs it with intellectual and conceptual patterns. Thus, he conveys the messages he wants to convey to the audience in a complex language through various metaphors and symbols. Allegorical narrative style can generally be examined in two periods: traditional and postmodern. In traditional allegorical paintings, a single religious or mythological subject is depicted. However, with Postmodernism, sociological, religious, mythological, cultural, political, historical etc. More than one subject can be addressed in allegorical paintings. Nowadays, artists who use the allegorical narrative language move away from traditional subjects and themes and wander around them, telling various stories about today based on traditional narrative forms. In this context, the allegorical language used by Vincent Desiderio in his paintings, which present multi-layered narratives about today, constitutes the subject of the research. In the research, first the allegory was defined and its periodic differences were mentioned. Additionally, the problem of how the viewer can approach allegorical paintings is discussed. Immediately afterwards, Vincent Desiderio's works named Cockaigne and Pantocrator were tried to be analyzed. As a result of the research, the place and importance of the allegorical narrative style, discussed through Desiderio's paintings, in today's art is emphasized.

Kaynakça

  • Anonim. (12. Yüzyıl). İlahi yükseliş merdiveni [Görsel 1]. Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Ladder_of_Divine_Ascent
  • Anonim. (13. Yüzyıl). Pantokrator İsa [Görsel 7]. Wikimedia. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Christ_Pantocrator_mosaic_from_Hagia_ Sophia_2744_x_2900_pixels_3.1_MB.jpg
  • Antmen, A. (2010). 20. yüzyıl batı sanatında akımlar. Sel Yayıncılık.
  • Atakan, N. (2008). Sanatta alternatif arayışlar. Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • Belting, H. (2017). Floransa ve Bağdat; Doğu’da ve Batı’da bakışın tarihi. (Z. Aksu Yılmazer, Çev.). Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Benjamin, W. (2012). Fotoğrafın kısa tarihi; teknik araçlarla yeniden-üretim (çoğaltma) çağında sanat eseri. (O. Akınhay, Çev.). Agora Kitaplığı.
  • Botticelli, S. (1482). İlkbahar alegorisi [Görsel 2]. Google Arts and Culture. https://artsandculture.google.com/asset/la-primavera-spring-0011/yQER9PWIU2k9A
  • Boynudelik, Z. (2022). Bu resim ne anlatıyor? Alegori. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Brueghel, P. (1567). Tembellik diyarı [Görsel 3]. Google Arts and Culture. https://artsandculture.google.com/asset/the-land-of-cockaigne-pieter-bruegel-theelder/0wGML38PtpYicA
  • Çiçek, Z. (2016). Teknolojinin gölgesinde resimde estetik süreç. Agora Kitaplığı.
  • Danto, A. C. (2014). Sanat nedir. (Z. Baransel, Çev.). Sel Yayıncılık.
  • Desiderio, V. (1990). Pantokrator [Görsel 5]. PAFA. https://www.pafa.org/museum/collection/item/pantocrator
  • Desiderio, V. (2003). Tembellik diyarı [Görsel 4]. Sanatçının Kendi Sitesi. https://www.vincent-desiderio.com/images/cb7ot578u0up04zgjzzss2o8e5tx20
  • Eco, U. (2021). Açık yapıt. (T. Esmer, Çev.). Can Yayınevi.
  • Eroğlu, Ö. (2006). Resim sanatı sözlüğü. Nelli Sanat Evi Yayınları.
  • Foucault, M. (2003). İktidarın gözü. (I. Ergüden, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Foucault, M. (2006). Hapishanenin doğuşu. (M. A. Kılıçbay, Çev.). İmge Kitabevi.
  • Giderer, B. (1993). Resimde alegori [Yayımlanmamış sanatta yeterlik eseri raporu]. Hacettepe Üniversitesi.
  • İpşiroğlu, N. (2010). Görsel sanatlarda alımlama ve sanatlararası etkileşim. Hayalbaz Kitap.
  • Kuspit, D. (2018). Sanatın sonu. (Y. Tezgiden, Çev.). Metis Yayınları.
  • Leppert, R. (2009). Sanatta anlamın görüntüsü; imgelerin toplumsal işlevi. (İ. Türkmen, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Desiderio, V. (t.y.). Biography. https://www.vincent-desiderio.com/about adresinden 05 Mayıs 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Merriam-Webster. (t.y.). Allegory. Merriam-Webster dictionary. https://www.merriamwebster.com/dictionary/allegory adresinden 19 Şubat 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Ötgün, C. (2008, Aralık). Sanat yapıtına yaklaşım biçimleri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(2), 159-178. Doi: 10.18603/std.46187
  • Peale, R. (1822). Denizden yükselen Venüs [Görsel 6]. Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/File:Raphaelle_Peale_−_Venus_Rising_From_the_Sea _-_A_Deception.jpg
  • Şahin, H. (2021, Aralık). Tüketim kültürü bağlamında sanatın metalaşması. İDİL Sanat ve Dil Dergisi, 10(88), 1807-1820. Doi: 10.7816/idil-10-88-08
  • Türk Dil Kurumu. (t.y.). Alegori. Güncel Türkçe sözlük. https://sozluk.gov.tr adresinden 19 Şubat 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Yılmaz, M. (2006). Modernizmden Postmodernizme sanat. Ütopya Yayınevi
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Resim
Bölüm İnceleme
Yazarlar

Cenan Öztürkler 0000-0002-8532-9547

Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 24 Şubat 2024
Kabul Tarihi 1 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öztürkler, C. (2024). VINCENT DESIDERIO RESİMLERİNDE ALEGORİK ANLATIM. Otuzyedi Sanat Ve Tasarım Dergisi, 3(1), 59-88.

Sayın Yazarlar,

Dergimize makale gönderirken lütfen çalışmanızı makale şablonuna göre düzenleyiniz ve şablon üzerinde biçimsel değişiklik yapmayınız. Makale şablonunu indirmek için tıklayınız.