Objective: This study aimed to examine the anxiety and self-efficacy of nursing students who received hybrid education before and after their first clinical experience during the COVID-19 pandemic.
Methods: This study was performed in a cross-sectional design in the state university between November and December 2021. The sample of the study consisted of 106 students who started clinical practice for the first time. The research data were gathered in the first and last week of the clinical practice with the "State-Trait Anxiety Scale" and "General Self-Efficacy Scale" by online survey method. Wilcoxon Signed-ranks Test, Kruskall Wallis Test, Mann Whitney U Test, and Spearman correlation analysis were used to analyze the data.
Results: It was determined that nursing students with hybrid education had moderate anxiety and self-efficacy in the first week of clinical practice and their state anxiety did not decrease at the end of clinical practice (p>0.05); however, their general self-efficacy and the sub-dimension scores of resilience and maintenance decreased (p=.024, p=.002, p=.000, respectively). Self-efficacy and academic achievement were negatively associated with the state of anxiety. Female students had iğler self-efficacy at the beginning of the clinical practice (p=.001).
Conclusion: During COVID-19 pandemic, the anxiety of nursing students in the first clinical practice was moderate, and the perception of self-efficacy decreased. It is recommended that training and practices that reduce anxiety and improve the perception of self-efficacy, especially in nursing students going on their first clinical practice, should be carried out in collaboration with the clinic and university.
Anxiety Clinical practice Hybrid education Nursing student Self efficacy
Amaç: Bu çalışmada hibrit eğitim alan hemşirelik öğrencilerinin COVID-19 pandemisi sırasındaki ilk klinik deneyimleri öncesi ve sonrasında anksiyete ve öz yeterliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Bu çalışma Kasım-Aralık 2021 tarihleri arasında bir devlet üniversitesinde kesitsel desende gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini ilk kez klinik uygulamaya başlayan 106 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma verileri, klinik uygulamanın ilk ve son haftasında "Durumluk-Sürekli Kaygı Ölçeği" ve "Genel Öz Yeterlik Ölçeği" ile çevrimiçi anket yöntemiyle toplanmıştır. Verilerin analizinde Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi, Kruskall Wallis Testi, Mann Withney U Testi ve Spearman korelasyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Hibrit eğitim alan hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamanın ilk haftasında anksiyete ve öz yeterliklerinin orta düzeyde olduğu ve klinik uygulama sonunda durumluk anksiyetelerinin azalmadığı (p>0.05); ancak genel öz yeterlikleri ile dayanıklılık ve sürdürme alt boyut puanlarının azaldığı (sırasıyla p=.024, p=.002, p=.000) belirlenmiştir. Bu çalışmada öz yeterlik ve akademik başarı değişkenleri ile durumluk kaygı değişkeni arasında negatif ilişki bulunmuştur. Bununla birlikte kız öğrencilerin klinik uygulamanın başında daha yüksek öz yeterliğe sahip olduğu saptanmıştır (p=.001).
Sonuç: COVID-19 pandemisinde hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik uygulamada anksiyeteleri orta düzeydeydi ve öz yeterlik algıları azaldı. Özellikle ilk klinik uygulamasına çıkan hemşirelik öğrencilerinde anksiyeteyi azaltıcı ve öz yeterlik algısını geliştirici eğitim ve uygulamaların klinik ve üniversite iş birliği ile yürütülmesi önerilmektedir.
Anksiyete Hemşirelik öğrencisi Hibrit eğitim Klinik uygulama Öz yeterlik
Yok
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 2 Şubat 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |