Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Pandemide Kendine Yardim Eli: Bibliyoterapi

Yıl 2023, , 247 - 252, 17.04.2023
https://doi.org/10.38108/ouhcd.959966

Öz

Derlemenin amacı COVID-19 pandemi süresince bireylerin psikolojik olarak kendini desteklemesinde terapötik bir yöntem olarak kullanılabilecek bibliyoterapi ve etkinliği hakkında bilgi sunmaktır.
Bibliyoterapi insanların duygusal ve fiziksel sorunları, yaşamlarındaki değişikler ile başa çıkmalarına ve iç görü kazanmalarına yardımcı olur. Aynı zamanda kendini geliştirme, anlama veya iyileştirme potansiyelini ifade eden çok yönlü ve uygun maliyetli kendi kendine bir yardım şeklidir. Bibliyoterapinin, depresyon, anksiyete bozuklukları, panik atak, yaşlılık depresyonu, uyku sorunları, tıbbi rahatsızlığı olan hastalardaki psikososyal sorunlar psikolojik sağlamlık, aile yükünde ve bakım verme deneyiminde iyileşme gibi geniş bir yelpazede kullanımının etkin olduğu çalışmalarda bildirilmektedir.
Sonuç olarak, Bibliyoterapi, COVID-19 salgınının olağanüstü durumuyla ve ruh sağlığının korunması açısından zorluklarla başa çıkmanın bir yolu olarak terapötik bir araç olarak kullanılabilir. Pandemi sürecinde bireylerin psikolojik danışmanlık hizmetlerine erişimlerinin zor olabileceği göz önüne alındığında bibliyoterapi daha kolay erişim, daha düşük maliyet ve daha fazla esneklik sağlamaktadır.

Destekleyen Kurum

Herhangi bir kurum/kişiden destek alınmamıştır

Kaynakça

  • Akgün E, Karaman Benli G. (2019). Okul öncesi çocuklarla bibliyoterapi: Bir uygulama örneği. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 11(1), 100-111.
  • Bal F. (2018). Bibliyoterapi uygulamasının depresyon üzerindeki etkinliğinin değerlendirilmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 5(24), 1630-1640.
  • Bal F. (2020). Bibliyoterapi. Sosyoloji ve psikoloji Araştırmaları. Akademisyen Kitapevi, p. 133-146.
  • Bergsma A. (2008). Do self-help books help? Journal of Happiness Studies, 9, 341-360.
  • Belen FZ. (2016). Manevi danışmanlıkta bibliyoterapi uygulama örneği: bibliyoterapi’nin algılanan stres ve dini başa çıkma üzerindeki etkisi. Toplum Bilimleri Dergisi, 10(19), 9-42.
  • Bulut S. (2010). Yetişkinlerle yapılan psikolojik danışmada bibliyoterapi (okuma yoluyla sağaltım) yönteminin kullanılması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(33), 46-56.
  • Chien WT, Thompson DR, Lubman DI, McCann TV. (2016). A randomized controlled trial of clinician-supported problem-solving bibliotherapy for family caregivers of people with first-episode psychosis. Schizophrenia Bulletin, 42(6),1457–1466.
  • Handbook of Non-Drug Intervention (HANDI) Project Team. (2013). Bibliotherapy for depression. Australian Family Physician, 42(4),199-200.
  • Hynes AM. (1980). The goals of bibliotherapy. The Arts in Psychotherapy, 7, 35-41.
  • Leana Taşçılar MZ. (2012). Üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin de bulunduğu sınıflarda bibliyoterapi kullanımı: model önerisi. Türk Üstün Zekâ ve Eğitim Dergisi, 2(2), 118-136.
  • Leana Taşçılar MZ. (2017). Bibliyoterapi programının üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin öz saygı düzeylerine etkileri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal ilimler Enstitüsü Dergisi, 20(37), 73-90.
  • McCann TV, Lubman DI, Cotton SM, Murphy B, Crisp K, Catania L, Marck C, Gleeson JFM. (2013). A Randomized controlled trial of bibliotherapy for carers of young people with first-episode psychosis. Schizophrenia Bulletin, 39(6), 1307–1317.
  • Müller S, Rohde P, Gau JM, Stice E. (2015). Moderators of the effects of indicated group and bibliotherapy cognitive behavioral depression prevention programs on adolescents’ depressive symptoms and depressive disorder onset. Behaviour Research and Therapy, 75, 1-10.
  • Öncü H. (2012). Bibliyoterapi yönteminin okullarda psikolojik danışma ve rehberlik amacıyla kullanılması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 16(1), 148-165.
  • Öner U. (2007). Bibliyoterapi. Journal of Art and Sciences, 7, 134-140.
  • Papi A, Mosharraf Z, Farashbandi FZ, Samuei R, Hassanzadeh A.(2017). The effect of bibliotherapy on the psychological capital of the staff of the school of management and medical informatics of Isfahan University of Medical Science. Journal of Education and Health Promotion, 5(6), 31.
  • Richardson R, Richards DA, Barkham M. (2009). Self-help books for people with depression: a scoping review. Journal of Mental Health, 17(5), 543- 552.
  • Salimi S, Zare-Farashbandi F, Papi A, Samouei R, Hassanzadeh A. (2014). The effect of group bibliotherapy on the self-esteem of female students living in dormitory. Journal of Education and Health Promotion, 28(3),89.
  • Stip E, Östlundh L, Abdel Aziz K. (2020). Bibliotherapy: Reading OVID during COVID. Frontiers in Psychiatry, 11, 567539.
  • Smith J, Newby JM, Burston N,Murphy MJ, Michael S, Mackenzie A, et al. (2017). Help from home for depression: A randomized controlled trial comparing internet-delivered cognitive behaviour therapy with bibliotherapy for depression. Internet Interventions, 9, 25–37.
  • Tanrikulu I. (2011). Self-help books and bibliotherapy: Reflections for Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 1862-1866.
  • Taleban R, Zamani A, Moafi M, Jiryaee N, Khadivi R. (2016). Applications of text messaging, and bibliotherapy for treatment of patients affected by depressive symptoms. International Journal of Preventive Medicine, 7, 46.
  • Turan L. (2005). Arkadaş edinme güçlüğü çeken çocukların problemlerini çözmede çocuk edebiyatından yararlanma, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 125-133.
  • Uzmen S, Mağden D. (2002). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden altı yaş çocuklarının psikososyal davranışlarının resimli çocuk kitapları ile desteklenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15, 193-212.
  • Yuan S, Zhou X, Zhang Y, Zhang H, Juncai P, Jang L, Liu L, Jiang X, Xie P. (2018). Comparative efficacy and acceptability of bibliotherapy for depression and anxiety disorders in children and adolescents: a meta-analysis of randomized clinical trials. Neuropsychiatric Disease and Treatment, 24(14), 353-365.
  • Wang S, Bressington DT, Leung AYM et al. (2020). The effects of bibliotherapy on the mental well-being of informal caregivers of people with neurocognitive disorder: A systematic review and meta-analysis. International Journal Nursing Studies, 109, 103-643.

Helping Hand in a Pandemic: Bibliotherapy

Yıl 2023, , 247 - 252, 17.04.2023
https://doi.org/10.38108/ouhcd.959966

Öz

The purpose of this review is to provide information about bibliotherapy and its effectiveness, which can be used as a therapeutic method in supporting individuals' psychological self-support during the COVID-19 pandemic.
Bibliotherapy helps people to cope with emotional and physical problems, and changes in their lives and gain insight. It is also a versatile and cost-effective form of self-help that expresses the potential for self-improvement, understanding, or improvement. It is reported in studies that bibliotherapy is effective and can be used in a wide range of ways including depression, anxiety disorders, panic attacks, elderly depression, sleep problems, psychosocial problems in patients with medical illness4; psychological resilience10, family burden and care experience.
Consequently, bibliotherapy can be used as a therapeutic tool, as a way of dealing with the emergency of the COVID-19 outbreak and the challenges in terms of maintaining mental health. Considering that it may be difficult for individuals to access psychological counseling services during the pandemic process, bibliotherapy provides easier access, lower costs, and more flexibility.

Kaynakça

  • Akgün E, Karaman Benli G. (2019). Okul öncesi çocuklarla bibliyoterapi: Bir uygulama örneği. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 11(1), 100-111.
  • Bal F. (2018). Bibliyoterapi uygulamasının depresyon üzerindeki etkinliğinin değerlendirilmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 5(24), 1630-1640.
  • Bal F. (2020). Bibliyoterapi. Sosyoloji ve psikoloji Araştırmaları. Akademisyen Kitapevi, p. 133-146.
  • Bergsma A. (2008). Do self-help books help? Journal of Happiness Studies, 9, 341-360.
  • Belen FZ. (2016). Manevi danışmanlıkta bibliyoterapi uygulama örneği: bibliyoterapi’nin algılanan stres ve dini başa çıkma üzerindeki etkisi. Toplum Bilimleri Dergisi, 10(19), 9-42.
  • Bulut S. (2010). Yetişkinlerle yapılan psikolojik danışmada bibliyoterapi (okuma yoluyla sağaltım) yönteminin kullanılması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(33), 46-56.
  • Chien WT, Thompson DR, Lubman DI, McCann TV. (2016). A randomized controlled trial of clinician-supported problem-solving bibliotherapy for family caregivers of people with first-episode psychosis. Schizophrenia Bulletin, 42(6),1457–1466.
  • Handbook of Non-Drug Intervention (HANDI) Project Team. (2013). Bibliotherapy for depression. Australian Family Physician, 42(4),199-200.
  • Hynes AM. (1980). The goals of bibliotherapy. The Arts in Psychotherapy, 7, 35-41.
  • Leana Taşçılar MZ. (2012). Üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin de bulunduğu sınıflarda bibliyoterapi kullanımı: model önerisi. Türk Üstün Zekâ ve Eğitim Dergisi, 2(2), 118-136.
  • Leana Taşçılar MZ. (2017). Bibliyoterapi programının üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin öz saygı düzeylerine etkileri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal ilimler Enstitüsü Dergisi, 20(37), 73-90.
  • McCann TV, Lubman DI, Cotton SM, Murphy B, Crisp K, Catania L, Marck C, Gleeson JFM. (2013). A Randomized controlled trial of bibliotherapy for carers of young people with first-episode psychosis. Schizophrenia Bulletin, 39(6), 1307–1317.
  • Müller S, Rohde P, Gau JM, Stice E. (2015). Moderators of the effects of indicated group and bibliotherapy cognitive behavioral depression prevention programs on adolescents’ depressive symptoms and depressive disorder onset. Behaviour Research and Therapy, 75, 1-10.
  • Öncü H. (2012). Bibliyoterapi yönteminin okullarda psikolojik danışma ve rehberlik amacıyla kullanılması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 16(1), 148-165.
  • Öner U. (2007). Bibliyoterapi. Journal of Art and Sciences, 7, 134-140.
  • Papi A, Mosharraf Z, Farashbandi FZ, Samuei R, Hassanzadeh A.(2017). The effect of bibliotherapy on the psychological capital of the staff of the school of management and medical informatics of Isfahan University of Medical Science. Journal of Education and Health Promotion, 5(6), 31.
  • Richardson R, Richards DA, Barkham M. (2009). Self-help books for people with depression: a scoping review. Journal of Mental Health, 17(5), 543- 552.
  • Salimi S, Zare-Farashbandi F, Papi A, Samouei R, Hassanzadeh A. (2014). The effect of group bibliotherapy on the self-esteem of female students living in dormitory. Journal of Education and Health Promotion, 28(3),89.
  • Stip E, Östlundh L, Abdel Aziz K. (2020). Bibliotherapy: Reading OVID during COVID. Frontiers in Psychiatry, 11, 567539.
  • Smith J, Newby JM, Burston N,Murphy MJ, Michael S, Mackenzie A, et al. (2017). Help from home for depression: A randomized controlled trial comparing internet-delivered cognitive behaviour therapy with bibliotherapy for depression. Internet Interventions, 9, 25–37.
  • Tanrikulu I. (2011). Self-help books and bibliotherapy: Reflections for Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 1862-1866.
  • Taleban R, Zamani A, Moafi M, Jiryaee N, Khadivi R. (2016). Applications of text messaging, and bibliotherapy for treatment of patients affected by depressive symptoms. International Journal of Preventive Medicine, 7, 46.
  • Turan L. (2005). Arkadaş edinme güçlüğü çeken çocukların problemlerini çözmede çocuk edebiyatından yararlanma, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 125-133.
  • Uzmen S, Mağden D. (2002). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden altı yaş çocuklarının psikososyal davranışlarının resimli çocuk kitapları ile desteklenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15, 193-212.
  • Yuan S, Zhou X, Zhang Y, Zhang H, Juncai P, Jang L, Liu L, Jiang X, Xie P. (2018). Comparative efficacy and acceptability of bibliotherapy for depression and anxiety disorders in children and adolescents: a meta-analysis of randomized clinical trials. Neuropsychiatric Disease and Treatment, 24(14), 353-365.
  • Wang S, Bressington DT, Leung AYM et al. (2020). The effects of bibliotherapy on the mental well-being of informal caregivers of people with neurocognitive disorder: A systematic review and meta-analysis. International Journal Nursing Studies, 109, 103-643.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Derleme
Yazarlar

Esra Erdoğan 0000-0002-6511-1604

Sevgi Dinç 0000-0002-4747-2510

Yayımlanma Tarihi 17 Nisan 2023
Gönderilme Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Erdoğan, E., & Dinç, S. (2023). Pandemide Kendine Yardim Eli: Bibliyoterapi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 6(1), 247-252. https://doi.org/10.38108/ouhcd.959966