Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Emek Davranışlarının Belirlenmesi

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 3, 264 - 271, 31.12.2020
https://doi.org/10.38108/ouhcd.739433

Öz

Amaç: Bu araştırmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin duygusal emek davranışlarını belirlemektir.
Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan bu araştırma, 9-13 Mart 2020 tarihinde bir üniversitenin sağlık yüksekokulunda hemşirelik bölümünde okuyan, araştırmaya katılmaya gönüllü olan 230 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma için üniversitenin etik kurulundan ve kurumdan yazılı izin alınmıştır. Veri toplamada “Öğrenci Bilgi Formu” ve “Hemşirelerin Duygusal Emek Davranışı Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler SPSS 22.0 programında Mann Whitney U, Kruskal Wallis H ve Spearman korelasyon testleri kullanılarak analiz edilmiştir. İstatistiksel anlamlılık sınırı olarak p<0.05 kabul edilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin “Hemşirelerin Duygusal Emek Davranışları Ölçeği” toplam puan ortalamaları 3.97±0.03 olarak bulunmuştur. Kadın öğrencilerin “Hemşirelerin Duygusal Emek Davranışı Ölçeği” toplam, derinlemesine davranış ve samimi davranış alt boyutları puan ortancaları erkeklere oranla istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur (p<0.05). Yaş ile ölçek toplam, samimi davranış ve derinlemesine davranış alt boyut puan ortalamaları arasında negatif yönde zayıf bir bağıntı olduğu belirlenmiştir (p<0.05). Öğrencilerin samimi davranış alt boyutunda aile tiplerine göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği tespit edilmiştir (p<0.05).
Sonuç: Araştırmanın sonucunda, öğrenci hemşirelerin duygusal emek davranışlarının fazla olduğu belirlenmiştir. Lisans eğitiminde teorik derslerde duygusal emek ve duygu yönetimini ele alan konuların müfredata eklenmesi, klinik uygulamalarda öğretim elemanları ve klinik hemşirelerin öğrenci hemşireleri hastalarla ve ekip üyeleri ile iletişim, bakım ve tedavi süreçlerinde yönetici olarak desteklemeleri önerilir.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Teşekkür

Çalışmaya destek olan tüm öğrencilere teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Altuntaş S, Altun ÖŞ. (2015). Hemşirelerin duygusal emek davranışları ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişki. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 2(1), 37-43.
  • Aslan Ş, Özata M. (2008). Investigation of the relations between emotional intelligence and burnout level: A sample study of health staff. Erciyes University, The Journal of School of Economics and Administrative Sciences, 30, 77-97.
  • Atilla Gök G. (2015). Merhamet etmenin dayanılmaz ağırlığı: hemşirelerde merhamet yorgunluğu. S.D.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(2), 299-313.
  • Baksi A, Edeer A.D. (2020). Yoğun bakım hemşirelerinin duygusal emek ve genel sağlık durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 7(2), 130-137.
  • Bassett C. (2001). Educating for care: a review of the literature. Nurse Education Practice, 1(2), 64-72.
  • Budunoğlu RA, Öztürk H. (2019). Hemşirelerin duygusal emek ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Trabzon, Türkiye.
  • Doğan A, Sığrı Ü. (2017). Duygusal emek: hemşireler üzerine bir çalışma. İş ve İnsan Dergisi, 4(2), 113-126.
  • Gray B, Smith P. (2001). Reassessing the concept of emotional labour in student nurse education: Role of link lecturers and mentors in a time of change. Nurse Education Today, 21, 230-237.
  • Güngör M. (2009). The concept of emotional labor: Process and results. Public-Work, 11(1), 167-184.
  • Han J, Kim M. (2016). The convergence study of interpersonal caring behaviors on anger, job stress and social support in nurses. Journal of the Korea Convergence Society, 7, 87–98.
  • Hochschild AR. (2012). The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling, Berkeley, University of California Press.
  • Kim JE, Park JH, Park SH. (2019). Anger suppression and rumination sequentially mediates the effect of emotional labor in Korean nurses. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16, 799. doi:10.3390/ijerph16050799.
  • Kim K-O, Cho Y-C. (2013). The relationships between emotional labour and depressive symptoms among nurses in university hospitals. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 14(8), 3794-3803.
  • Koçak BF, Türkkan NÜ, Tuna R. (2014). Hemşirelik öğrencilerinde girişkenlik düzeyi ile duygusal emek davranışı arasındaki ilişki. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3:(1),123-129.
  • Korkut S, Çidem A, Şahin S. (2019). İntörn hemşirelik öğrencilerinde duygusal emek davranışı. 6. Uluslararası 17. Ulusal Hemşirelik Kongresi. 19-21 Aralık 2019, Ankara.
  • Li JH, Goa P, Shen XY, Liu X. (2014). A process model of emotional labor of nursing: Case study of two chinese public hospitals. International Journal of Public Administration, 37, 695-707.
  • Mann S. (2005). A health-care model of emotional labor: An evaluation of the literature and development of a model. Journal of Health Organization and Management, 19(4-5), 304-317. http://dx.doi.org/10.1108/14777260510615369
  • Noh YG. (2017). Influence of social support on the relationship between practice stress, emotional labor and burnout among nursing students. Journal of Korean Academy of Nursing Administration, 23(5), 461-470. Oral L, Köse S. (2011). Hekimlerin duygusal emek kullanımı ile iş doyumu ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkiler üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,16(2), 463-492.
  • Öz SD, Baykal Ü. (2018). Hemşireler için duygusal emek davranışı ölçeğinin geliştirilmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 12, 119-139.
  • Özen MY, Yüceler A. (2019). Sağlık çalışanlarında duygusal emek, tükenmişlik ve iş tatmini ilişkisinin incelenmesi: Konya ilinde bir uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (41), 194-209.
  • Özgen I. (2010). Turizm İşletmelerinde Duygusal Emek. Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Özkaplan N. (2009). Duygusal emek ve kadın işi/erkek işi. Çalışma ve Toplum, 2, 15-24.
  • Yılmaz E, Arslan S. (2017). Dahili kliniklerde çalışan hemşirelerin tükenmişlik düzeyi ve duygusal emek davranışı ile ilişkisi. Türkiye Klinikleri Dergisi, 9(4), 289-298.

Determination of Emotional Labor Behavior of Nursing Students

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 3, 264 - 271, 31.12.2020
https://doi.org/10.38108/ouhcd.739433

Öz

Objective: The purpose of this study is to determine the level of the emotional labor behavior of nursing students.
Methods: This descriptive study was carried out on March 9-13, 2020 with the participation of 230 students who volunteered to participate in the study and in the nursing department of a university health school. Written permission was obtained from the ethics commitee of the university and the institution for the research. “Student Information Form” and “Emotional Labor Behavior Scale” were used for data collection. The data were analyzed in SPSS 22.0 program using Mann Whitney U, Kruskal Wallis and Spearman Correlation tests. p<0.05 was accepted as the statistical significance limit.
Results: Students’ “Emotional Labor Behavior Scale of Nurses” mean of total score was found to be 3.97±0.03. The total score of scale, score of in-depth behavior and intimate behavior sub-dimensions of female students were found to be statistically significantly higher than males (p<0.05). It was determined that there is a weak negative correlation between age and scale total, intimate behavior and in-depth behavior subscale mean scores (p <0.05). It was found out that students there was a statistically significant difference according to family types in the intimate behavior sub-dimension of the students (p<0.05).
Conclusion: As a result of the study, it was determined that student nurses have more emotional labor behaviors. In undergraduate education, it is recommended to include topics that address emotional labor and emotional management in theoretical courses into the curriculum, and clinical practice lecturers and clinical nurses to support student nurses as managers in communication, care and treatment processes with patients and team members

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • Altuntaş S, Altun ÖŞ. (2015). Hemşirelerin duygusal emek davranışları ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişki. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 2(1), 37-43.
  • Aslan Ş, Özata M. (2008). Investigation of the relations between emotional intelligence and burnout level: A sample study of health staff. Erciyes University, The Journal of School of Economics and Administrative Sciences, 30, 77-97.
  • Atilla Gök G. (2015). Merhamet etmenin dayanılmaz ağırlığı: hemşirelerde merhamet yorgunluğu. S.D.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(2), 299-313.
  • Baksi A, Edeer A.D. (2020). Yoğun bakım hemşirelerinin duygusal emek ve genel sağlık durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 7(2), 130-137.
  • Bassett C. (2001). Educating for care: a review of the literature. Nurse Education Practice, 1(2), 64-72.
  • Budunoğlu RA, Öztürk H. (2019). Hemşirelerin duygusal emek ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Trabzon, Türkiye.
  • Doğan A, Sığrı Ü. (2017). Duygusal emek: hemşireler üzerine bir çalışma. İş ve İnsan Dergisi, 4(2), 113-126.
  • Gray B, Smith P. (2001). Reassessing the concept of emotional labour in student nurse education: Role of link lecturers and mentors in a time of change. Nurse Education Today, 21, 230-237.
  • Güngör M. (2009). The concept of emotional labor: Process and results. Public-Work, 11(1), 167-184.
  • Han J, Kim M. (2016). The convergence study of interpersonal caring behaviors on anger, job stress and social support in nurses. Journal of the Korea Convergence Society, 7, 87–98.
  • Hochschild AR. (2012). The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling, Berkeley, University of California Press.
  • Kim JE, Park JH, Park SH. (2019). Anger suppression and rumination sequentially mediates the effect of emotional labor in Korean nurses. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16, 799. doi:10.3390/ijerph16050799.
  • Kim K-O, Cho Y-C. (2013). The relationships between emotional labour and depressive symptoms among nurses in university hospitals. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 14(8), 3794-3803.
  • Koçak BF, Türkkan NÜ, Tuna R. (2014). Hemşirelik öğrencilerinde girişkenlik düzeyi ile duygusal emek davranışı arasındaki ilişki. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3:(1),123-129.
  • Korkut S, Çidem A, Şahin S. (2019). İntörn hemşirelik öğrencilerinde duygusal emek davranışı. 6. Uluslararası 17. Ulusal Hemşirelik Kongresi. 19-21 Aralık 2019, Ankara.
  • Li JH, Goa P, Shen XY, Liu X. (2014). A process model of emotional labor of nursing: Case study of two chinese public hospitals. International Journal of Public Administration, 37, 695-707.
  • Mann S. (2005). A health-care model of emotional labor: An evaluation of the literature and development of a model. Journal of Health Organization and Management, 19(4-5), 304-317. http://dx.doi.org/10.1108/14777260510615369
  • Noh YG. (2017). Influence of social support on the relationship between practice stress, emotional labor and burnout among nursing students. Journal of Korean Academy of Nursing Administration, 23(5), 461-470. Oral L, Köse S. (2011). Hekimlerin duygusal emek kullanımı ile iş doyumu ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkiler üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,16(2), 463-492.
  • Öz SD, Baykal Ü. (2018). Hemşireler için duygusal emek davranışı ölçeğinin geliştirilmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 12, 119-139.
  • Özen MY, Yüceler A. (2019). Sağlık çalışanlarında duygusal emek, tükenmişlik ve iş tatmini ilişkisinin incelenmesi: Konya ilinde bir uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (41), 194-209.
  • Özgen I. (2010). Turizm İşletmelerinde Duygusal Emek. Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Özkaplan N. (2009). Duygusal emek ve kadın işi/erkek işi. Çalışma ve Toplum, 2, 15-24.
  • Yılmaz E, Arslan S. (2017). Dahili kliniklerde çalışan hemşirelerin tükenmişlik düzeyi ve duygusal emek davranışı ile ilişkisi. Türkiye Klinikleri Dergisi, 9(4), 289-298.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Figen Dığın 0000-0003-1861-0221

Zeynep Kızılcık Özkan 0000-0003-1892-241X

Proje Numarası Yok
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 18 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Dığın, F., & Kızılcık Özkan, Z. (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Emek Davranışlarının Belirlenmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 3(3), 264-271. https://doi.org/10.38108/ouhcd.739433