Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İki Farklı Fakültede Öğrenim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Kariyer Geleceğine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 3, 254 - 263, 31.12.2020
https://doi.org/10.38108/ouhcd.787739

Öz

Amaç: Bu çalışma, farklı akademik ve klinik uygulama ortamlarında öğrenim gören hemşirelik öğrencilerinin kariyer geleceği, uyum ve iyimserlik düzeyleri arasında bir farklılık var mı sorusuna yanıt aramak amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırmanın örneklemini ilçe kampüsünden 176, merkez kampüsten 225 olmak üzere toplam 401 hemşirelik öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma verileri “Öğrenci tanıtıcı bilgileri formu” ile “Kariyer Geleceği Ölçeği” ile yüz yüze görüşme yöntemiyle toplanmıştır. Verilerin analizi için SPSS 23.0 programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiklerin (ortalama, standart sapma, frekans) yanı sıra, iki grup arası değerlendirmelerde Mann Whitney U testi, ikiden fazla grup arası değerlendirmelerinde Kruskal Wallis testi; farklılığa neden olan grubun tespitinde ise post-hoc Games Howell testi kullanılmıştır.
Bulgular: İki farklı fakültede öğrenim gören öğrencilerin Kariyer Geleceği Ölçeği toplam ve alt boyut puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark saptanmamıştır. Merkez kampüste öğrenim gören öğrencilerin Kariyer Geleceği Ölçeği toplam ve alt boyut puan ortalamaları ile “cinsiyet, mesleği kendi isteğiyle seçme, hemşirelikte bir modeli örnek alma, geleceğe yönelik mesleki pozisyonu planlama” değişkenleri arasında anlamlı fark bulunmuştur.
Sonuç: Öğrencilerin kariyer planlamaya ilişkin görüşlerinin akademik ve kinik ortamdan etkilendiği görülmektedir. Bu nedenle, okullar ve eğitimciler, hemşirelik lisans öğrencilerinin kendilerine özgü kariyer motivasyonuna daha fazla önem vermeli, daha iyimser olmalarını teşvik etmeli, daha profesyonel bir eğitim ortamı sunmalı ve kariyer uyumlarını teşvik etmek için rehberlik sağlamalıdır.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Altuntaş S, Korkmaz Ş, Baykal Ü, Özyürek A, Pazar Z, Uz Ş, Bahar T, Tülay N. (2005). Hemşire öğrencilerin kariyer yönelimleri ve bunu etkileyen faktörler, İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 13(55), 179-197.
  • Bastick T. (2000). Why teacher trainees choose the teaching profession: Comparing trainees in metropolitan and developing countries. International Review of Education/Internationale Zeitschrift für Erziehungswissenschaft/Revue Internationale de l'Education, 46(3/4), 343-349.
  • Brewer CS, Chao YY, Colder CR, Kovner CT, Chacko TP. (2015). A structural equation model of turnover for a longitudinal survey among early career registered nurse, International Journal of Nursing Studies, 52(11), 1735-45.
  • Cevher E. (2015). Üniversitelerde kariyer planlama faaliyetleri ekseninde kariyer merkezlerine yönelik bir araştırma, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 164-177.
  • Chan SHJ, Mai X. (2015). The relation of career adaptability to satisfaction and turnover intentions, Journal of Vocational Behavior, 89, 130-139.
  • Coon KL. (2008). Predicting career decision-making difficulties among undergraduate students: the role of career decision making self efficacy, career optimism, and coping, Southern Illinois University at Carbondale.
  • Cürcani M, Kavurmaci M, Küçükoğlu S. (2014). Erkekler Neden hemşire olmak istiyor? Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(1), 1-5.
  • Çiftçi EG, Bülbül SF, Muluk NB, Duyan GÇ, Yılmaz A. (2011). Sağlık bilimleri fakültesini tercih eden öğrencilerin, üniversite ve meslek tercihlerinde etkili olan faktörler (Kırıkkale Üniversitesi örneği), Kartal Eğitim ve Araştırma Hastanesi Tıp Dergisi, 22(3), 151-160.
  • Douglass RP, Duffy RD. (2015). Calling and career adaptability among undergraduate students, Journal of Vocational Behavior, 86,58-65.
  • Fang W, Zhang Y, Mei J, Chai X, Fan X. (2018). Relationships between optimism, educational environment, career adaptability and career motivation in nursing undergraduates: A cross-sectional stud, Nurse Education Today, 68, 33-39.
  • Ginevra MC, Sgaramella TM, Ferrari L, Nota L, Santilli S, Soresi T. (2017). Visions about future: A new scale assessing optimism, pessimism, and hope in adolescents, International Journal for Educational, 17(2), 187-210.
  • Guan Y, Wang F, Liu H, Ji Y, Jia, X, Fang Z. ve ark. (2014). Career-specific parental behaviors, career exploration and career adaptability: A three-wave investigation among Chinese undergraduates, Journal of Vocational Behavior, 86, 95-103.
  • Halis M. (2013). Kırgızistanda Üniversite Adaylarının Kariyer Güdüleri Motivasyon Ve Değerleri İlişkisi: Bir Araştırma, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36, 203-217.
  • Hirschi A. (2009). Career adaptability development in adolescence: Multiple predictors and effect on sense of power and life satisfaction, Journal of Vocational Behavior, 74(2), 145-155.
  • Imanipour M, Sadooghiasl A, Ghiyasvandian S, Haghani H. (2015). Evaluating the Educational Environment of a Nursing School by Using the DREEM Inventory, Global Journal of Health Science, 7(4), 211-6.
  • Johnston K, Chen MM, Hauman M. (2013). Use, perception and attitude of university students towards Facebook and Twitter, Electronic Journal of Information Systems Evaluation, 16(3), 201-211.
  • Kalafat T. (2012). Kariyer Geleceği Ölçeği (KARGEL): Türk örneklemi için psikometrik özelliklerinin incelenmesi, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(38), 169-179.
  • Karadaş A, Duran S, Kaynak S. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin kariyer planlamaya yönelik görüşlerinin belirlenmesi, SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 1-8.
  • Kızğut S, Ergöl Ş. (2011). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin hemşireliği algılayışı hemşirelik rollerine ve hemşireliğin geleceğine bakışı, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(2), 10-15.
  • Lai H-L, Lin Y-P, Chang H-K, Chen C-J, Peng T-C, Chang F-M. (2008). Is nursing profession my first choice? A follow up survey in pre-registeration student nurse, Nurse education today, 28(6), 768-776.
  • Lancia L, Petrucci C, Giorgi F, Dante A, Cifone MG. (2013). Academic success or failure in nursing students: results of a retrospective observational study, Nurse Education Today, 33(12), 1501-5.
  • Lazarides R, Rohowski S, Ohlemann S, Ittel A. (2016). The role of classroom characteristics for students’ motivation and career exploration, Educational Psychology, 36(5), 992-1008.
  • Lyu L, Li G, Li J, Li M. (2016). Nurse turnover research in China: a bibliometric analysis from 2000 to 2015, International Journal of Nursing Sciences, 3(2), 208-212.
  • Mahendran R, Lim HA, Verma S, Kua EH. (2015). The impact of the educational environment on career choice and attitudes toward psychiatry, Medical Teacher, 37(5), 494-497.
  • Nazik E, Arslan S. (2014). Hemşirelik mesleğinin geleceği: öğrencilerin beklentileri, Bozok Tıp Dergisi, 4(1), 33-40.
  • Negru-Subtirica O, Pop EI, Crocetti E. (2015). Developmental trajectories and reciprocal associations between career adaptability and vocational identity: A three-wave longitudinal study with adolescents, Journal of vocational behavior, 88, 131-142.
  • Ohme M, Zacher H. (2015). Job performance ratings: The relative importance of mental ability, conscientiousness, and career adaptability, Journal of Vocational Behavior, 87, 161-170.
  • Rottinghaus PJ, Buelow KL, Matyja A, Schneider M. (2012). The career futures inventory–revised: Measuring dimensions of career adaptability, Journal of Career Assessment, 20(2), 123-139.
  • Rottinghaus PJ, Day SX, Borgen FH. (2015). The Career Futures Inventory: A measure of career-related adaptability and optimism, Journal of Career Assessment, 13(1), 3-24.
  • Savickas ML, Porfeli EJ. (2012). Career Adapt-Abilities Scale: Construction, reliability, and measurement equivalence across 13 countries, Journal of vocational behavior, 80(3), 661-673.
  • Şirin A, Öztürk R, Bezci G, Çakar G, Çoban A. (2008). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve mesleği uygulamaya yönelik görüşleri, Dirim Tıp Gazetesi, 83(1), 69-75.
  • Önler E, Varol Saraçoğlu G. (2010). Hemşirelikte meslek seçimi ölçeğinin güvenilirlik ve geçerliliği, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 3(2), 78-85.
  • Siyez DM, Yusupu R. (2015). Üniversite öğrencilerinde kariyer uyumluluğu ve kariyer iyimserliğinin cinsiyet rolü değişkenine göre incelenmesi, ISGUC The Journal of Industrial Relations Human Resources, 17(1), 75-88.
  • Tian Y. Fan X. (2014). Adversity quotients, environmental variables and career adaptability in student nurses, Journal of Vocational Behavior, 85(3), 251-257.
  • Waddell J, Spalding K, Canizares G, Navarro J, Connell M, Jancar S, Stinson J, Victor C. (2015). Integrating a Career Planning and Development Program into the Baccalaureate Nursing Curriculum: Part III. Impact on Faculty's Career Satisfaction and Confidence in Providing Student Career Coaching, International Journal of Nursing Education Scholarship, 12, 183-90.
  • Yalçın S, Açıkgöz İ. (2014). Sağlık Bilimleri Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeylerinin Karşılaştırılması, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(26), 259-270.
  • Yıldırım D, Keçeci A, Bulduk S. (2011). How do Turkish nursing students plan their career after the graduation?: a questionnaire survey, Asia Pacific Education Review, 12(3), 373-380.
  • Yuan Y, Xiangming L, Yuexia L. (2016). Analysis of the status quo and causes of nursing students' desire to change the major, International Journal of Nursing Sciences, 35, 1999-2002.
  • Zacher H, Griffin, B. (2015). Older workers’ age as a moderator of the relationship between career adaptability and job satisfaction, Work, Aging and Retirement, 1(2), 227-236.
  • Zencir G, Eşer İ. (2016). Nursing Students' Attitudes Towards The Nursing Profession, Nursing Preferred With The Relationship Between: Example of Turkey, Dokuz Eylul University Faculty of Nursing Electronic Journal, 9(2), 30-37.

Evaluation of the Views of Nursing Students Studying in Two Different Faculties on Career Future

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 3, 254 - 263, 31.12.2020
https://doi.org/10.38108/ouhcd.787739

Öz

Objective: This study was conducted to find an answer to the question of whether there is a difference between the career future, adaptation and optimism levels of nursing students studying in different academic and clinical practice settings.
Methods: The sample of the study consists of 401 nursing students, 176 from the district campus and 225 from the central campus. Research data were collected by face-to-face interview method with "Student introductory information form" and " Career Futures Inventory ". SPSS 23.0 program was used for data analysis. In the analysis of the data, besides descriptive statistics (mean, standard deviation, frequency), Mann Whitney U test in evaluations between two groups, Kruskal Wallis test in evaluations of more than two groups; The post-hoc Games Howell test was used to identify the group that caused the difference.
Results: No significant difference was found between the Career Futures Inventory total and sub-dimension mean scores of the students from two different faculties. A significant difference was found between the total and sub-dimension averages of Career Futures Inventory students studying at the central campus and the variables of “gender, choosing the profession voluntarily, taking a model in nursing, planning a future professional position”.
Conclusion: It is seen that students' views on career planning are influenced by the academic and cynical environment. Therefore, schools and educators should place more emphasis on the unique career motivation of nursing undergraduate students, encourage them to be more optimistic, provide a more professional educational environment, and provide guidance to foster career adaptation.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Altuntaş S, Korkmaz Ş, Baykal Ü, Özyürek A, Pazar Z, Uz Ş, Bahar T, Tülay N. (2005). Hemşire öğrencilerin kariyer yönelimleri ve bunu etkileyen faktörler, İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 13(55), 179-197.
  • Bastick T. (2000). Why teacher trainees choose the teaching profession: Comparing trainees in metropolitan and developing countries. International Review of Education/Internationale Zeitschrift für Erziehungswissenschaft/Revue Internationale de l'Education, 46(3/4), 343-349.
  • Brewer CS, Chao YY, Colder CR, Kovner CT, Chacko TP. (2015). A structural equation model of turnover for a longitudinal survey among early career registered nurse, International Journal of Nursing Studies, 52(11), 1735-45.
  • Cevher E. (2015). Üniversitelerde kariyer planlama faaliyetleri ekseninde kariyer merkezlerine yönelik bir araştırma, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 164-177.
  • Chan SHJ, Mai X. (2015). The relation of career adaptability to satisfaction and turnover intentions, Journal of Vocational Behavior, 89, 130-139.
  • Coon KL. (2008). Predicting career decision-making difficulties among undergraduate students: the role of career decision making self efficacy, career optimism, and coping, Southern Illinois University at Carbondale.
  • Cürcani M, Kavurmaci M, Küçükoğlu S. (2014). Erkekler Neden hemşire olmak istiyor? Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(1), 1-5.
  • Çiftçi EG, Bülbül SF, Muluk NB, Duyan GÇ, Yılmaz A. (2011). Sağlık bilimleri fakültesini tercih eden öğrencilerin, üniversite ve meslek tercihlerinde etkili olan faktörler (Kırıkkale Üniversitesi örneği), Kartal Eğitim ve Araştırma Hastanesi Tıp Dergisi, 22(3), 151-160.
  • Douglass RP, Duffy RD. (2015). Calling and career adaptability among undergraduate students, Journal of Vocational Behavior, 86,58-65.
  • Fang W, Zhang Y, Mei J, Chai X, Fan X. (2018). Relationships between optimism, educational environment, career adaptability and career motivation in nursing undergraduates: A cross-sectional stud, Nurse Education Today, 68, 33-39.
  • Ginevra MC, Sgaramella TM, Ferrari L, Nota L, Santilli S, Soresi T. (2017). Visions about future: A new scale assessing optimism, pessimism, and hope in adolescents, International Journal for Educational, 17(2), 187-210.
  • Guan Y, Wang F, Liu H, Ji Y, Jia, X, Fang Z. ve ark. (2014). Career-specific parental behaviors, career exploration and career adaptability: A three-wave investigation among Chinese undergraduates, Journal of Vocational Behavior, 86, 95-103.
  • Halis M. (2013). Kırgızistanda Üniversite Adaylarının Kariyer Güdüleri Motivasyon Ve Değerleri İlişkisi: Bir Araştırma, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36, 203-217.
  • Hirschi A. (2009). Career adaptability development in adolescence: Multiple predictors and effect on sense of power and life satisfaction, Journal of Vocational Behavior, 74(2), 145-155.
  • Imanipour M, Sadooghiasl A, Ghiyasvandian S, Haghani H. (2015). Evaluating the Educational Environment of a Nursing School by Using the DREEM Inventory, Global Journal of Health Science, 7(4), 211-6.
  • Johnston K, Chen MM, Hauman M. (2013). Use, perception and attitude of university students towards Facebook and Twitter, Electronic Journal of Information Systems Evaluation, 16(3), 201-211.
  • Kalafat T. (2012). Kariyer Geleceği Ölçeği (KARGEL): Türk örneklemi için psikometrik özelliklerinin incelenmesi, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(38), 169-179.
  • Karadaş A, Duran S, Kaynak S. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin kariyer planlamaya yönelik görüşlerinin belirlenmesi, SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 1-8.
  • Kızğut S, Ergöl Ş. (2011). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin hemşireliği algılayışı hemşirelik rollerine ve hemşireliğin geleceğine bakışı, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(2), 10-15.
  • Lai H-L, Lin Y-P, Chang H-K, Chen C-J, Peng T-C, Chang F-M. (2008). Is nursing profession my first choice? A follow up survey in pre-registeration student nurse, Nurse education today, 28(6), 768-776.
  • Lancia L, Petrucci C, Giorgi F, Dante A, Cifone MG. (2013). Academic success or failure in nursing students: results of a retrospective observational study, Nurse Education Today, 33(12), 1501-5.
  • Lazarides R, Rohowski S, Ohlemann S, Ittel A. (2016). The role of classroom characteristics for students’ motivation and career exploration, Educational Psychology, 36(5), 992-1008.
  • Lyu L, Li G, Li J, Li M. (2016). Nurse turnover research in China: a bibliometric analysis from 2000 to 2015, International Journal of Nursing Sciences, 3(2), 208-212.
  • Mahendran R, Lim HA, Verma S, Kua EH. (2015). The impact of the educational environment on career choice and attitudes toward psychiatry, Medical Teacher, 37(5), 494-497.
  • Nazik E, Arslan S. (2014). Hemşirelik mesleğinin geleceği: öğrencilerin beklentileri, Bozok Tıp Dergisi, 4(1), 33-40.
  • Negru-Subtirica O, Pop EI, Crocetti E. (2015). Developmental trajectories and reciprocal associations between career adaptability and vocational identity: A three-wave longitudinal study with adolescents, Journal of vocational behavior, 88, 131-142.
  • Ohme M, Zacher H. (2015). Job performance ratings: The relative importance of mental ability, conscientiousness, and career adaptability, Journal of Vocational Behavior, 87, 161-170.
  • Rottinghaus PJ, Buelow KL, Matyja A, Schneider M. (2012). The career futures inventory–revised: Measuring dimensions of career adaptability, Journal of Career Assessment, 20(2), 123-139.
  • Rottinghaus PJ, Day SX, Borgen FH. (2015). The Career Futures Inventory: A measure of career-related adaptability and optimism, Journal of Career Assessment, 13(1), 3-24.
  • Savickas ML, Porfeli EJ. (2012). Career Adapt-Abilities Scale: Construction, reliability, and measurement equivalence across 13 countries, Journal of vocational behavior, 80(3), 661-673.
  • Şirin A, Öztürk R, Bezci G, Çakar G, Çoban A. (2008). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve mesleği uygulamaya yönelik görüşleri, Dirim Tıp Gazetesi, 83(1), 69-75.
  • Önler E, Varol Saraçoğlu G. (2010). Hemşirelikte meslek seçimi ölçeğinin güvenilirlik ve geçerliliği, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 3(2), 78-85.
  • Siyez DM, Yusupu R. (2015). Üniversite öğrencilerinde kariyer uyumluluğu ve kariyer iyimserliğinin cinsiyet rolü değişkenine göre incelenmesi, ISGUC The Journal of Industrial Relations Human Resources, 17(1), 75-88.
  • Tian Y. Fan X. (2014). Adversity quotients, environmental variables and career adaptability in student nurses, Journal of Vocational Behavior, 85(3), 251-257.
  • Waddell J, Spalding K, Canizares G, Navarro J, Connell M, Jancar S, Stinson J, Victor C. (2015). Integrating a Career Planning and Development Program into the Baccalaureate Nursing Curriculum: Part III. Impact on Faculty's Career Satisfaction and Confidence in Providing Student Career Coaching, International Journal of Nursing Education Scholarship, 12, 183-90.
  • Yalçın S, Açıkgöz İ. (2014). Sağlık Bilimleri Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeylerinin Karşılaştırılması, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(26), 259-270.
  • Yıldırım D, Keçeci A, Bulduk S. (2011). How do Turkish nursing students plan their career after the graduation?: a questionnaire survey, Asia Pacific Education Review, 12(3), 373-380.
  • Yuan Y, Xiangming L, Yuexia L. (2016). Analysis of the status quo and causes of nursing students' desire to change the major, International Journal of Nursing Sciences, 35, 1999-2002.
  • Zacher H, Griffin, B. (2015). Older workers’ age as a moderator of the relationship between career adaptability and job satisfaction, Work, Aging and Retirement, 1(2), 227-236.
  • Zencir G, Eşer İ. (2016). Nursing Students' Attitudes Towards The Nursing Profession, Nursing Preferred With The Relationship Between: Example of Turkey, Dokuz Eylul University Faculty of Nursing Electronic Journal, 9(2), 30-37.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Emine İlaslan 0000-0003-2630-6617

Simge Kalav 0000-0003-2261-7813

Abdullah Esirgenler 0000-0002-1991-8845

Şiva Abdullah 0000-0002-7152-0498

Fidan Er 0000-0001-5314-3388

Esra Tarhan 0000-0002-1094-4617

Ferda Güner 0000-0001-6628-995X

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 29 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA İlaslan, E., Kalav, S., Esirgenler, A., Abdullah, Ş., vd. (2020). İki Farklı Fakültede Öğrenim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Kariyer Geleceğine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 3(3), 254-263. https://doi.org/10.38108/ouhcd.787739