Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çocuk Gözüyle Hemşirelik Bakım Kalitesinin Değerlendirilmesi

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 39 - 47, 18.04.2021
https://doi.org/10.38108/ouhcd.792360

Öz

Amaç: Pediatri hemşirelerinin, çocuklara bireyselleştirilmiş bakım sunabilmesi için çocukların memnuniyetlerini ve hemşirelik bakımını çocuk gözünden değerlendirmesi gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı çocuk gözü ile hemşirelik bakım kalitesini değerlendirmektir.
Yöntem: Tanımlayıcı nitelikteki çalışma, bir üniversite hastanesinde tedavi gören 7-13 yaşındaki 164 çocukla yürütüldü. Veriler ‘Tanıtıcı Bilgi Formu’ ve ‘Çocukların Gözü ile Bakım Kalitesinin Değerlendirilmesi Ölçeği’ ile toplandı. Veriler tanımlayıcı istatistikler, Mann-Whitney U testi, Kruskal Wallis H, post hoc Bonferroni testi ve Spearman korelasyon testleriyle analiz edildi.
Bulgular: Çocukların yaş ortalaması 10.86±2.24, %59.1’i erkek, %40.2’si genel pediatri kliniklerinde tedavi almakta ve %79.9’unun hastane deneyimi vardı. Çocukların %33.5’inin kronik hastalığı vardı. Hastane deneyimi fazla olan, hematoloji/onkoloji kliniklerinde yatan çocukların toplam ölçek puanları ve ‘Psikososyal bakım’ alt boyut puan ortalamaları istatistiksel olarak daha yüksekti (p<0.05). Kronik hastalığı olan çocukların toplam ölçek puan ve alt boyut puan ortalamaları istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksekti (p<0.05). Çocukların hastaneye yatış sayısı ile toplam ölçek puanları, ‘Psikososyal Bakım’ ve ‘Fiziksel bakım’ alt boyut puanları arasında pozitif yönde ilişki bulundu (p<0.05). Çocukların hastane yatış süreleri ile ‘Psikososyal Bakım’ alt boyut puanları arasında pozitif yönde ilişki vardı (p=0.021).
Sonuç: Kronik hastalığı olan, hastane deneyimi olan, hastane yatış sayısı ve yatış süresi fazla olan çocuklar hemşirelik bakım kalitesini daha iyi olarak belirttiler. Bu sonuçlar doğrultusunda hemşirelerin yatıştan itibaren çocuklara klinik, hastalıkları ve tedavileri ile ilgili bilgilendirme yapmaları, fiziksel bakım dışında da çocukların hastanede eğlenceli vakit geçirmeleri için etkinlikler düzenlemeleri ve çocukların gereksinimlerini bütüncül değerlendirmeleri önerilebilir.

Teşekkür

Çalışmaya katkı sağlayan ve değerli zamanlarını ayıran tüm ebeveynlere ve çocuklara katkılarından dolayı teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Açıkgöz A, Ezen M, Söngüt S, Ulukuş A, Emir B. (2019). Çocuğu hastanede yatan annelerde anksiyete ve depresif belirtilerin değerlendirilmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(3), 373-382.
  • Avan H. (2020). Hastane öncesi bakımda çocukla terapötik iletişim ve oyun. Hastane Öncesi Dergisi, 5(2), 109-118.
  • Başbakkal Z, Sönmez S, Celasin NŞ, Esenay F. (2010). 3-6 yaş grubu çocuğun akut bir hastalık nedeniyle hastaneye yatışa karşı davranışsal tepkilerinin belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 456-468.
  • Şen Beytut D, Bolışık B, Solak U, Seyfioğlu U. (2009). Çocuklarda hastaneye yatma etkilerinin projektif yöntem olan resim çizme yoluyla incelenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2(3), 36-44.
  • Bolat EY. (2018). Süreğen hastalığı olan çocuklar ve hastane okulları. Milli Eğitim Dergisi, 47(218), 163-186.
  • Boztepe H, Cınar S, Ay A. (2017). School-age children’s perception of the hospital experience. Journal of Child Health Care, 21(2), 162-170.
  • Burns-Nader S. (2017). Examining children’s healthcare experiences through drawings. Early Child Development and Care, 187(11), 1809-1818.
  • Comparcini D, Simonetti V, Tomietto M, Leino‐Kilpi H, Pelander T, Cicolini G. (2018). Children's perceptions about the quality of pediatric nursing care: A large multicenter cross‐sectional study. Journal of Nursing Scholarship, 50(3), 287-295.
  • Çakirer Çalbayram N, Altundağ S, Aydin B. (2018). Investigating children’s perception of nurses through their drawings. Clinical Nursing Research, 27(8), 984-1001.
  • Gerçeker G, Ayar D, Özdemir Z, Bektaş M. (2018). Çocuk anksiyete skalası-durumluluk ve çocuk Korku ölçeğinin Türk diline kazandırılması. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(1), 9-13.
  • Gönener D. (2009). Okul yaş grubu çocukların hastane ve hastalığı ile ilgili bilgilendirme durumlarının endişe kaynakları ile etkileşimi. Gaziantep Medical Journal, 15(1), 41-48.
  • Gündüz S, Yüksel S, Aydeniz GE, Aydoğan RN, Türksoy H, Dikme İB ve ark. (2016). Çocuklarda hastane korkusunu etkileyen faktörler. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 59, 161-168
  • Harder M, Söderbäck M, Ranheim A. (2018). Health care professionals’ perspective on children’s participation in health care situations: encounters in mutuality and alienation. International Journal of Qualitative Studies on Health And Well-Being, 13(1), 1555421.
  • İnal Emiroğlu FN, Akay AP. (2008). Kronik hastalıklar, hastaneye yatış ve çocuk. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 22(2), 99-105.
  • İnal S, Akgün M. (2003). Hastanede yatan çocukta terapötik iletişim. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(2), 67-76.
  • Loureiro F, Figueiredo MH, Charepe Z. (2019). Nursing care satisfaction from school‐aged children's perspective: An integrative review. International Journal of Nursing Practice, 25(6), e12764.
  • Kapkin G, Manav G, Muslu GK. (2020). Effect of therapeutic play methods on hospitalized children in Turkey: A Systematic Review. Erciyes Medical Journal, 42(2), 127-142.
  • Melnyk BM. (2000). Intervention studies involving parents of hospitalized young children: an analysis of the past and future recommendations. Journal of Pediatric Nursing, 15(1), 4-13.
  • Noreña Peña AL, Cibanal Juan L. (2011). The experience of hospitalized children regarding their interactions with nursing professionals. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 19(6), 1429-1436.
  • Öztürk ÖŞ, Topan A. (2018). Investigation of the fear of 7-18-year-old hospitalized children for illness and hospital. Journal of Religion and Health, 58(3), 1011-1023.
  • Pelander T, Leino-Kilpi H. (2004). Quality in pediatric nursing care: Children's expectations. Issues in Comprehensive Pediatric Nursing, 27(3), 139-151.
  • Pelander T, Leino-Kilpi H, Katajisto J. (2007). Quality of pediatric nursing care in Finland: Children's perspective. Journal of Nursing Care Quality, 22(2), 185-194.
  • Ryan-Wenger NA, Gardner W. (2012). Hospitalized children's perspectives on the quality and equity of their nursing care. Journal of Nursing Care Quality, 27(1), 35-42.
  • Silva RDMD, Austregésilo SC, Ithamar L, Lima LSD. (2017). Therapeutic play to prepare children for invasive procedures: a systematic review. Jornal de Pediatria, 93(1), 6-16.
  • Şener DK, Karaca A. (2017). Mutual expectations of mothers of hospitalized children and pediatric nurses who provided care: qualitative study. Journal of Pediatric Nursing, 34, e22-e28.
  • Taşdemir Akkavak D, Sarıkaya Karabudak S. (2019). Hastanede yatan okul çağı çocukların hemşireyi ve hastaneyi algılama durumlarının incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 12(1), 46-56
  • Teksoz E, Bilgin I, Madzwamuse SE, Ocakci AF. (2017). The impact of a creative play intervention on satisfaction with nursing care: A mixed‐methods study. Journal for Specialists in Pediatric Nursing, 22(1), e12169.
  • Temel ZF, Kanat K, Kaynak Ekici KB, Canberi F. (2018). Hastaneye yatma deneyimi olan ve olmayan 5-6 yaş çocuklarının doktor, hemşire ve hastane algılarının incelenmesi. Turkish Journal of Social Research, 22, 251-278.
  • Vessey JA. (2003). Children’s psychological responses to hospitalization. Annual Review of Nursing Research, 21(1), 173-201.
  • Wilson ME, Megel ME, Enenbach L, Carlson KL. (2010). The voices of children: stories about hospitalization. Journal of Pediatric Health Care, 24(2), 95-102.
  • Yagil D, Luria G, Admi H, Moshe‐Eilon Y, Linn S. (2010). Parents, spouses, and children of hospitalized patients: evaluation of nursing care. Journal of Advanced Nursing, 66(8), 1793-1801.
  • Yati M, Wahyuni S, Islaeli I. (2017). The effect of storytelling in a play therapy on anxiety level in pre-school children during hospitalization in the general hospital of buton. Public Health of Indonesia, 3(3), 2477-1570.
  • Yayan EH, Zengin M. (2018). Çocuk kliniklerinde terapötik oyun. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 226-233.
  • Yılmaz M. (2018). Çocukların gözü ile bakım kalitesinin değerlendirilmesi: Bir ölçek geliştirme çalışması. 5. Ulusal 1. Uluslararası Hemşirelikte Güncel Yaklaşımlar Kongresi; 15-17 Kasım 2018; Sakarya.

Assessment of Nursing Care Quality from Child's Perspective

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 39 - 47, 18.04.2021
https://doi.org/10.38108/ouhcd.792360

Öz

Objective: Pediatric nurses should evaluate children's satisfaction with nursing care from the children’s perspective to provide individualized care. This study was aimed to evaluate the quality of nursing care from the children’s perspective.
Methods: Descriptive study was carried out with 164 children aged 7-13 years in a university hospital. The data were collected by 'Information Form' and ‘The Scale Evaluation Quality of Care From Children’s Point of View'. Data were analyzed using descriptive statistics, Mann-Whitney U test, Kruskal Wallis H, post hoc Bonferroni test, and Spearman correlation.
Results: Children’s age mean was 10.86±2.24, 59.1% were male, 40.2% received treatment in the general pediatric service, and 79.9% had hospitalization experience. 33.5% of children had chronic diseases. The total scale scores and the "Psychosocial Care" sub-dimension mean scores of the children who were hospitalized in hematology/oncology clinics and who had more hospital experience were statistically higher (p<0.05). The total scale score and subscale mean scores of children with chronic disease were statistically significantly higher (p<0.05). A positive correlation was found between the number of hospitalizations of children and the mean score of total scale, 'Psychosocial Care' and 'Physical Care' subdimensions (p<0.05). It was a positive correlation between the length of hospitalization of children and the means score of the 'Psychosocial Care' subdimension (p = 0.021).
Conclusion: Children with chronic illnesses, hospitalization experiences, more hospitalization, and a long stay in the hospital stated that nursing care was better. In line with these results, it can be suggested that nurses should inform the children about service, disease, and treatment from the hospitalization, organize activities for children in hospital, and spend time with children in addition to physical care to evaluate their needs holistically.

Kaynakça

  • Açıkgöz A, Ezen M, Söngüt S, Ulukuş A, Emir B. (2019). Çocuğu hastanede yatan annelerde anksiyete ve depresif belirtilerin değerlendirilmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(3), 373-382.
  • Avan H. (2020). Hastane öncesi bakımda çocukla terapötik iletişim ve oyun. Hastane Öncesi Dergisi, 5(2), 109-118.
  • Başbakkal Z, Sönmez S, Celasin NŞ, Esenay F. (2010). 3-6 yaş grubu çocuğun akut bir hastalık nedeniyle hastaneye yatışa karşı davranışsal tepkilerinin belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 456-468.
  • Şen Beytut D, Bolışık B, Solak U, Seyfioğlu U. (2009). Çocuklarda hastaneye yatma etkilerinin projektif yöntem olan resim çizme yoluyla incelenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2(3), 36-44.
  • Bolat EY. (2018). Süreğen hastalığı olan çocuklar ve hastane okulları. Milli Eğitim Dergisi, 47(218), 163-186.
  • Boztepe H, Cınar S, Ay A. (2017). School-age children’s perception of the hospital experience. Journal of Child Health Care, 21(2), 162-170.
  • Burns-Nader S. (2017). Examining children’s healthcare experiences through drawings. Early Child Development and Care, 187(11), 1809-1818.
  • Comparcini D, Simonetti V, Tomietto M, Leino‐Kilpi H, Pelander T, Cicolini G. (2018). Children's perceptions about the quality of pediatric nursing care: A large multicenter cross‐sectional study. Journal of Nursing Scholarship, 50(3), 287-295.
  • Çakirer Çalbayram N, Altundağ S, Aydin B. (2018). Investigating children’s perception of nurses through their drawings. Clinical Nursing Research, 27(8), 984-1001.
  • Gerçeker G, Ayar D, Özdemir Z, Bektaş M. (2018). Çocuk anksiyete skalası-durumluluk ve çocuk Korku ölçeğinin Türk diline kazandırılması. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(1), 9-13.
  • Gönener D. (2009). Okul yaş grubu çocukların hastane ve hastalığı ile ilgili bilgilendirme durumlarının endişe kaynakları ile etkileşimi. Gaziantep Medical Journal, 15(1), 41-48.
  • Gündüz S, Yüksel S, Aydeniz GE, Aydoğan RN, Türksoy H, Dikme İB ve ark. (2016). Çocuklarda hastane korkusunu etkileyen faktörler. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 59, 161-168
  • Harder M, Söderbäck M, Ranheim A. (2018). Health care professionals’ perspective on children’s participation in health care situations: encounters in mutuality and alienation. International Journal of Qualitative Studies on Health And Well-Being, 13(1), 1555421.
  • İnal Emiroğlu FN, Akay AP. (2008). Kronik hastalıklar, hastaneye yatış ve çocuk. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 22(2), 99-105.
  • İnal S, Akgün M. (2003). Hastanede yatan çocukta terapötik iletişim. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(2), 67-76.
  • Loureiro F, Figueiredo MH, Charepe Z. (2019). Nursing care satisfaction from school‐aged children's perspective: An integrative review. International Journal of Nursing Practice, 25(6), e12764.
  • Kapkin G, Manav G, Muslu GK. (2020). Effect of therapeutic play methods on hospitalized children in Turkey: A Systematic Review. Erciyes Medical Journal, 42(2), 127-142.
  • Melnyk BM. (2000). Intervention studies involving parents of hospitalized young children: an analysis of the past and future recommendations. Journal of Pediatric Nursing, 15(1), 4-13.
  • Noreña Peña AL, Cibanal Juan L. (2011). The experience of hospitalized children regarding their interactions with nursing professionals. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 19(6), 1429-1436.
  • Öztürk ÖŞ, Topan A. (2018). Investigation of the fear of 7-18-year-old hospitalized children for illness and hospital. Journal of Religion and Health, 58(3), 1011-1023.
  • Pelander T, Leino-Kilpi H. (2004). Quality in pediatric nursing care: Children's expectations. Issues in Comprehensive Pediatric Nursing, 27(3), 139-151.
  • Pelander T, Leino-Kilpi H, Katajisto J. (2007). Quality of pediatric nursing care in Finland: Children's perspective. Journal of Nursing Care Quality, 22(2), 185-194.
  • Ryan-Wenger NA, Gardner W. (2012). Hospitalized children's perspectives on the quality and equity of their nursing care. Journal of Nursing Care Quality, 27(1), 35-42.
  • Silva RDMD, Austregésilo SC, Ithamar L, Lima LSD. (2017). Therapeutic play to prepare children for invasive procedures: a systematic review. Jornal de Pediatria, 93(1), 6-16.
  • Şener DK, Karaca A. (2017). Mutual expectations of mothers of hospitalized children and pediatric nurses who provided care: qualitative study. Journal of Pediatric Nursing, 34, e22-e28.
  • Taşdemir Akkavak D, Sarıkaya Karabudak S. (2019). Hastanede yatan okul çağı çocukların hemşireyi ve hastaneyi algılama durumlarının incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 12(1), 46-56
  • Teksoz E, Bilgin I, Madzwamuse SE, Ocakci AF. (2017). The impact of a creative play intervention on satisfaction with nursing care: A mixed‐methods study. Journal for Specialists in Pediatric Nursing, 22(1), e12169.
  • Temel ZF, Kanat K, Kaynak Ekici KB, Canberi F. (2018). Hastaneye yatma deneyimi olan ve olmayan 5-6 yaş çocuklarının doktor, hemşire ve hastane algılarının incelenmesi. Turkish Journal of Social Research, 22, 251-278.
  • Vessey JA. (2003). Children’s psychological responses to hospitalization. Annual Review of Nursing Research, 21(1), 173-201.
  • Wilson ME, Megel ME, Enenbach L, Carlson KL. (2010). The voices of children: stories about hospitalization. Journal of Pediatric Health Care, 24(2), 95-102.
  • Yagil D, Luria G, Admi H, Moshe‐Eilon Y, Linn S. (2010). Parents, spouses, and children of hospitalized patients: evaluation of nursing care. Journal of Advanced Nursing, 66(8), 1793-1801.
  • Yati M, Wahyuni S, Islaeli I. (2017). The effect of storytelling in a play therapy on anxiety level in pre-school children during hospitalization in the general hospital of buton. Public Health of Indonesia, 3(3), 2477-1570.
  • Yayan EH, Zengin M. (2018). Çocuk kliniklerinde terapötik oyun. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 226-233.
  • Yılmaz M. (2018). Çocukların gözü ile bakım kalitesinin değerlendirilmesi: Bir ölçek geliştirme çalışması. 5. Ulusal 1. Uluslararası Hemşirelikte Güncel Yaklaşımlar Kongresi; 15-17 Kasım 2018; Sakarya.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Remziye Semerci 0000-0003-1999-9179

Melahat Akgün Kostak 0000-0003-0507-9638

İsmail Çetintaş 0000-0002-9449-8801

Esra Kocaaslan 0000-0002-7890-7302

Yayımlanma Tarihi 18 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 8 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Semerci, R., Akgün Kostak, M., Çetintaş, İ., Kocaaslan, E. (2021). Çocuk Gözüyle Hemşirelik Bakım Kalitesinin Değerlendirilmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 4(1), 39-47. https://doi.org/10.38108/ouhcd.792360

Cited By


Çocuk Hastalarda Kullanılan Bakım Uygulamalarının Etkileri
Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi
https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1372781