Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ruhsal Hastalıklara Yönelik İnanç ve Tutum İlişkisinde Psikiyatri Hemşireliği Eğitiminin Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 64 - 74, 18.04.2021
https://doi.org/10.38108/ouhcd.823895

Öz

Amaç: Bu araştırmada, hemşirelik öğrencilerinde ruhsal hastalıklara yönelik inanç ve tutum ilişkisinde psikiyatri hemşireliği eğitiminin etkisini araştırmak amaçlanmıştır.
Yöntem: Bu çalışma tanımlayıcı ilişkisel bir çalışmadır. Veriler hemşirelik bölümü son sınıf psikiyatri hemşireliği klinik uygulamasını tamamlamış 201 öğrenciden elde edilmiştir. Veriler tanıtıcı bilgi formu, Ruhsal Hastalığa Yönelik İnançlar Ölçeği, Ruhsal Sorunlu Bireylere Yönelik Toplum Tutumları Ölçeği ve Psikiyatri Hemşireliği Eğitimini Değerlendirme Formu ile toplanmıştır. Analiz işleminde tanımlayıcı istatistikler ve yapısal eşitlik modellemesi kullanılmıştır.
Bulgular: Psikiyatri hemşireliği eğitimi ile psikolojik problemleri bulunan kişilere yönelik tutumlar arasında negatif yönlü ve zayıf bir korelasyon saptanmıştır (p<0,01). Psikolojik problemleri yönelik inançlar ile psikolojik problemleri bulunan kişilere yönelik tutumlar pozitif yönlü ve zayıf ilişkilidir (p<0,01). Test edilen model ile veriler arasında uyum belirlenmiştir. Psikolojik problemlere yönelik inançlar, psikolojik problemleri bulunan kişilere yönelik tutumları etkilemiştir (p<0,05). Ayrıca psikiyatri hemşireliği eğitiminin psikolojik problemleri bulunan kişilere yönelik tutumları etkilediği saptanmıştır (p<0,05). Son olarak psikolojik problemlere yönelik inançlar ile psikolojik problemleri bulunan kişilere yönelik tutum etkileşiminde psikiyatri hemşireliği eğitimi aracı değildir (p>0,05).
Sonuç: Psikolojik problemlere yönelik inançlar ve psikiyatri hemşireliği eğitimi psikolojik problemleri bulunan kişilere yönelik tutumları etkilemektedir. Psikolojik problemlere yönelik inançlar ile psikolojik problemleri bulunan kişilere yönelik tutum etkileşiminde psikiyatri hemşireliği eğitiminin aracı rolü bulunmamaktadır.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Teşekkür

Katkılarından dolayı Dr. Öğr. Üyesi Nuray ŞİMŞEK’e teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Akdede BBA, Alptekin K, Topkaya ŞÖ, Belkız B, Nazlı E, Özsin E, ve ark. (2004). Gençlerde şizofreniyi damgalama düzeyi. Yeni Symposium, 42(3),113-117.
  • Andrew DPS, Pedersen PM, McEvoy CD. (2011). Research Methods in Sport Management. Champaign: Human Kinetics, 203-207.
  • Arabacı L, Çam O. (2009). Psikiyatri hemşireliği eğitimini değerlendirme formunun Türkçe uyarlamasının geçerlik ve güvenirliği. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 25 (1), 1-12.
  • Bağ B, Ekinci M. (2006). Examining of scale of the community attitudes towards the mentally ill in Turkish sample. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 3(82), 63-83.
  • Balhara YP, Mathur S. (2013). A comparative study of attitudes toward psychiatry among nursing students across successive training years. Indian Journal of Psychological Medicine, 35, 159-166. https://doi.org/10.4103/0253-7176.116246
  • Bilge A, Çam O. (2008). Ruhsal hastalığa yönelik inançlar ölçeği’nin geçerliliği ve güvenilirliği. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 9, 91-96.
  • Büyükbayram A, Baysan Arabacı L, Taş G, Kurt A. (2020). Psikiyatri hemşireliği dersi alan ve almayan öğrenci hemşirelerin psikiyatrik damgalamaya ilişkin görüşleri. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(3), 263-275.
  • Attitudes Toward Mental Illness: Results from the Behavioral Risk Factor Surveillance System. Atlanta (GA); Centers for Disease Control and Prevention; 2012. Erişim tarihi: 10.10.2020, https://www.cdc.gov/hrqol/Mental_Health_Reports/pdf/BRFSS_Full%20Report.pdf Corrigan P. (2004). How stigma interferes with mental health care. American Psychologist, 59(7), 614-625. https://doi.org/10.1037/0003-066x.59.7.614
  • Çam O, Bilge A. (2011). Determinatıon of beliefs and attitudes toward mental illness and patients of public who live ın western part of Turkey. New Symposium, 49(3), 131-140.
  • Çam O, Bilge A. (2013). The process of stigmatization and attitude, belief about mental illness and patient in Turkey: A systematic review. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 4, 91-101. https://doi.org/10.5505/phd.2013.92300
  • Çam O (2014). Ruh sağlığı ve hastalıklarına genel bakış. Çam O, Engin E, Editörler. Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği bakım sanatı, İstanbul Tıp Kitapevi, İstanbul, 5-19.
  • Çam O, Çuhadar D. (2011). Ruhsal hastalığa sahip bireylerde damgalama süreci ve içselleştirilmiş damgalama. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2(3), 136-140.
  • Çetinkaya Duman Z, Partlak Günüşen N. (2017). Effects of the psychiatric nursing course on students’ attitudes towards mental ıllnesses, perceptions of psychiatric nursing and career choices. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 9(4), 255-264. https://doi.org/10.5336/nurses.2016-52788
  • Deryakulu D. (2004). Epistemolojik inançlar. Kuzgun Y. ve Deryakulu D. Editörler, Eğitimde Bireysel Farklılıklar. Ankara: Nobel Yayın-Dağıtım. s. 259–287.
  • Duman B, Çolak B, Özdem NS, Özkasap SN, Sabahi Sİ, Şahinoğlu BM, ve ark. (2019). Tıp eğitiminin ruhsal hastalıklara yönelik tutumlara etkisi. Türk Aile Hekimliği Dergisi, 23 (4), 141-149. https://doi.org/ 10.15511/tahd.19.00441
  • Günay S, Bekitkol T, Ekitli BG, Yıldırım S. (2016). Determination of the mental disorder beliefs of students in a nursing faculty. Journal of Psychiatric Nursing, 7(3), 129-134. https://doi.org/10.5505/phd.2016.43534
  • Gürbüz S, Şahin F. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: Felsefe-Yöntem-Analiz. 5. Baskı, Seçkin Yayıncılık; 322-342.
  • Hirai M, Clum GA. (2000). Development, reliability, and validity of the beliefs toward mental illness scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 22 (3), 221-236. https://doi.org/10.1023/A:1007548432472
  • Kline RB. (2011). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. New York: Guilford Press, 154-186. Malas, EM. (2019). Ruhsal bozukluklara karşı stigma-derleme. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(Ek Sayı 1), 1203-1221.
  • Mukherjee R, Fialho A, Wijetunge A, Checinski K, Surgenor T. (2002). The stigmatisation of psychiatric illness: the attitudes of medical students and doctors in a London teaching hospital. Psychiatric Bulletin, 26(5), 178–181. https://doi.org/10.1192/pb.26.5.178
  • Öz F, İnci̇ F. (2009). Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği dersinin hemşirelik öğrencilerinin ruhsal sorunu olan bireye yönelik tutumlarına etkisi. Kriz Dergisi, 17(2), 39-47. https://doi.org/10.1501/Kriz_0000000298
  • Prince M, Patel V, Saxena S, Maj M, Maselko J, Phillips RM, ve ark. (2007). No health without mental health. The Lancet, 370, 859-877. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(07)61238-0
  • Schafer T, Wood S, Williams R. (2011). A survey into student nurses' attitudes towards mental illness: implications for nurse training. Nurse Education Today, 31(4), 328-332. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2010.06.010.
  • Şahin G, Amancalı M, Sayın SA, Yakar A, Buzlu S. (2019). Bir hemşirelik bölümündeki öğrencilerin ruhsal bozukluğu olan bireylere karşı tutumları ve ilişkili faktörler. ACU Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(2), 218-224. https://doi.org/10.31067/0.2019.144
  • Taşkın EO. (2007). Ruhsal hastalıklarda damgalama ve ayrımcılık. Taşkın EO, Editör. Stigma Ruhsal Hastalıklara Yönelik Tutumlar ve Damgalama. İzmir: Meta Basım ve Matbaacılık, 17-30.
  • Taylor SM, Dear MJ. (1981). Scaling community attitudes toward the mentally ill. Schizophrenia Bulletin, 7, 225-240. https://doi.org/10.1093/schbul/7.2.225
  • Totic S, Pavlovic Z, Zaric N, et al., (2012). Stigmatization of psychiatric label by medical and non-medical students. International Journal of Social Psychiatry, 58, 455-462. https://doi.org/10.1177/0020764011408542
  • Tsang HW, Angell B, Corrigan PW, Lee YT, Shi K, Lam CS, ve ark. (2007). A cross-cultural study of employers’ concerns about hiring people with psychotic disorder: Implications for recovery. Social Psychiatry & Psychiatric Epidemiology, 42(9), 723-733. https://doi.org/10.1007/s00127-007-0208-x
  • Üçok A. (2003). Şizofreni hastası neden damgalanır?. Klinik Psikiyatri, 6(1), 3-8.
  • Waltz CF, Strcikland OL, Lenz ER. (2010). Measurement in nursing and health research. Publishing Company, New York: Springer, 176-178.
  • World Health Organization (WHO) World Mental Health Day: an opportunity to kick-start a massive scale-up in investment in mental health. Erişim Tarihi: 25.01.2021, https://www.who.int/news/item/27-08-2020-world-mental-health-day-an-opportunity-to-kick-start-a-massive-scale-up-in-investment-in-mental-health Wynaden D, Popescu A. Graduate nurse study. Perth: Mental Health Division of the Health Department of Western Australia. 1999.
  • Yamawaki N, Pulsipher G, Moses JD, Rasmuse RK, Ringger AK. (2011). Predictors of negative attitudes toward mental health services: a general population study in Japan. The European Journal of Psychiatry, 25, 101-110. http://dx.doi.org/10.4321/S0213-61632011000200005
  • Yuan Q, Abdin E, Picco L, et al. (2016). Attitudes to mental illness and its demographic correlates among general population in Singapore. PLoS ONE, 11(11), 1-13. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0167297

The Effect of Psychiatric Nursing Education on the Relationship between Belief and Attitude towards Mental Diseases

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 64 - 74, 18.04.2021
https://doi.org/10.38108/ouhcd.823895

Öz

Objective: In this study, it has been aimed to investigate the effect of psychiatric nursing education on the relationship between beliefs and attitudes towards mental illnesses in nursing students.
Methods: This study is a descriptive relational study. The data have been obtained from 201 senior students from nursing department who have completed psychiatric nursing clinical practice. The data have been collected by using introductory information form, Scale of Beliefs Towards Mental Illness, Social Attitudes Scale for People with Mental Problems and Psychiatric Nursing Education Evaluation Form. Descriptive statistics and structural equality modeling have been used in the analysis process.
Results: A negative and weak correlation has been found between psychiatric nursing education and attitudes towards people with psychological problems (p <0.01). Beliefs towards psychological problems and attitudes towards people with psychological problems are positively and weakly related. (p<0.01). The compatibility between the tested model and the data has been determined. Beliefs about psychological illnesses have influenced attitudes towards individuals with psychological problems (p<0.05). Furthermore, psychiatric nursing education has been found to affect attitudes towards individuals with psychological problems (p < 0.05). Finally, psychiatric nursing education is not a mediator in the interaction of beliefs about psychological illness and attitudes towards individuals with psychological problems (p>0.05).
Conclusion: Beliefs towards psychological illness and psychiatric nursing education affect attitudes towards individuals with psychological problems. Psychiatric nursing education has no mediating role in the interaction between beliefs about psychological illness and attitudes towards individuals with psychological problems.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • Akdede BBA, Alptekin K, Topkaya ŞÖ, Belkız B, Nazlı E, Özsin E, ve ark. (2004). Gençlerde şizofreniyi damgalama düzeyi. Yeni Symposium, 42(3),113-117.
  • Andrew DPS, Pedersen PM, McEvoy CD. (2011). Research Methods in Sport Management. Champaign: Human Kinetics, 203-207.
  • Arabacı L, Çam O. (2009). Psikiyatri hemşireliği eğitimini değerlendirme formunun Türkçe uyarlamasının geçerlik ve güvenirliği. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 25 (1), 1-12.
  • Bağ B, Ekinci M. (2006). Examining of scale of the community attitudes towards the mentally ill in Turkish sample. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 3(82), 63-83.
  • Balhara YP, Mathur S. (2013). A comparative study of attitudes toward psychiatry among nursing students across successive training years. Indian Journal of Psychological Medicine, 35, 159-166. https://doi.org/10.4103/0253-7176.116246
  • Bilge A, Çam O. (2008). Ruhsal hastalığa yönelik inançlar ölçeği’nin geçerliliği ve güvenilirliği. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 9, 91-96.
  • Büyükbayram A, Baysan Arabacı L, Taş G, Kurt A. (2020). Psikiyatri hemşireliği dersi alan ve almayan öğrenci hemşirelerin psikiyatrik damgalamaya ilişkin görüşleri. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(3), 263-275.
  • Attitudes Toward Mental Illness: Results from the Behavioral Risk Factor Surveillance System. Atlanta (GA); Centers for Disease Control and Prevention; 2012. Erişim tarihi: 10.10.2020, https://www.cdc.gov/hrqol/Mental_Health_Reports/pdf/BRFSS_Full%20Report.pdf Corrigan P. (2004). How stigma interferes with mental health care. American Psychologist, 59(7), 614-625. https://doi.org/10.1037/0003-066x.59.7.614
  • Çam O, Bilge A. (2011). Determinatıon of beliefs and attitudes toward mental illness and patients of public who live ın western part of Turkey. New Symposium, 49(3), 131-140.
  • Çam O, Bilge A. (2013). The process of stigmatization and attitude, belief about mental illness and patient in Turkey: A systematic review. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 4, 91-101. https://doi.org/10.5505/phd.2013.92300
  • Çam O (2014). Ruh sağlığı ve hastalıklarına genel bakış. Çam O, Engin E, Editörler. Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği bakım sanatı, İstanbul Tıp Kitapevi, İstanbul, 5-19.
  • Çam O, Çuhadar D. (2011). Ruhsal hastalığa sahip bireylerde damgalama süreci ve içselleştirilmiş damgalama. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2(3), 136-140.
  • Çetinkaya Duman Z, Partlak Günüşen N. (2017). Effects of the psychiatric nursing course on students’ attitudes towards mental ıllnesses, perceptions of psychiatric nursing and career choices. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 9(4), 255-264. https://doi.org/10.5336/nurses.2016-52788
  • Deryakulu D. (2004). Epistemolojik inançlar. Kuzgun Y. ve Deryakulu D. Editörler, Eğitimde Bireysel Farklılıklar. Ankara: Nobel Yayın-Dağıtım. s. 259–287.
  • Duman B, Çolak B, Özdem NS, Özkasap SN, Sabahi Sİ, Şahinoğlu BM, ve ark. (2019). Tıp eğitiminin ruhsal hastalıklara yönelik tutumlara etkisi. Türk Aile Hekimliği Dergisi, 23 (4), 141-149. https://doi.org/ 10.15511/tahd.19.00441
  • Günay S, Bekitkol T, Ekitli BG, Yıldırım S. (2016). Determination of the mental disorder beliefs of students in a nursing faculty. Journal of Psychiatric Nursing, 7(3), 129-134. https://doi.org/10.5505/phd.2016.43534
  • Gürbüz S, Şahin F. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: Felsefe-Yöntem-Analiz. 5. Baskı, Seçkin Yayıncılık; 322-342.
  • Hirai M, Clum GA. (2000). Development, reliability, and validity of the beliefs toward mental illness scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 22 (3), 221-236. https://doi.org/10.1023/A:1007548432472
  • Kline RB. (2011). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. New York: Guilford Press, 154-186. Malas, EM. (2019). Ruhsal bozukluklara karşı stigma-derleme. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(Ek Sayı 1), 1203-1221.
  • Mukherjee R, Fialho A, Wijetunge A, Checinski K, Surgenor T. (2002). The stigmatisation of psychiatric illness: the attitudes of medical students and doctors in a London teaching hospital. Psychiatric Bulletin, 26(5), 178–181. https://doi.org/10.1192/pb.26.5.178
  • Öz F, İnci̇ F. (2009). Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği dersinin hemşirelik öğrencilerinin ruhsal sorunu olan bireye yönelik tutumlarına etkisi. Kriz Dergisi, 17(2), 39-47. https://doi.org/10.1501/Kriz_0000000298
  • Prince M, Patel V, Saxena S, Maj M, Maselko J, Phillips RM, ve ark. (2007). No health without mental health. The Lancet, 370, 859-877. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(07)61238-0
  • Schafer T, Wood S, Williams R. (2011). A survey into student nurses' attitudes towards mental illness: implications for nurse training. Nurse Education Today, 31(4), 328-332. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2010.06.010.
  • Şahin G, Amancalı M, Sayın SA, Yakar A, Buzlu S. (2019). Bir hemşirelik bölümündeki öğrencilerin ruhsal bozukluğu olan bireylere karşı tutumları ve ilişkili faktörler. ACU Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(2), 218-224. https://doi.org/10.31067/0.2019.144
  • Taşkın EO. (2007). Ruhsal hastalıklarda damgalama ve ayrımcılık. Taşkın EO, Editör. Stigma Ruhsal Hastalıklara Yönelik Tutumlar ve Damgalama. İzmir: Meta Basım ve Matbaacılık, 17-30.
  • Taylor SM, Dear MJ. (1981). Scaling community attitudes toward the mentally ill. Schizophrenia Bulletin, 7, 225-240. https://doi.org/10.1093/schbul/7.2.225
  • Totic S, Pavlovic Z, Zaric N, et al., (2012). Stigmatization of psychiatric label by medical and non-medical students. International Journal of Social Psychiatry, 58, 455-462. https://doi.org/10.1177/0020764011408542
  • Tsang HW, Angell B, Corrigan PW, Lee YT, Shi K, Lam CS, ve ark. (2007). A cross-cultural study of employers’ concerns about hiring people with psychotic disorder: Implications for recovery. Social Psychiatry & Psychiatric Epidemiology, 42(9), 723-733. https://doi.org/10.1007/s00127-007-0208-x
  • Üçok A. (2003). Şizofreni hastası neden damgalanır?. Klinik Psikiyatri, 6(1), 3-8.
  • Waltz CF, Strcikland OL, Lenz ER. (2010). Measurement in nursing and health research. Publishing Company, New York: Springer, 176-178.
  • World Health Organization (WHO) World Mental Health Day: an opportunity to kick-start a massive scale-up in investment in mental health. Erişim Tarihi: 25.01.2021, https://www.who.int/news/item/27-08-2020-world-mental-health-day-an-opportunity-to-kick-start-a-massive-scale-up-in-investment-in-mental-health Wynaden D, Popescu A. Graduate nurse study. Perth: Mental Health Division of the Health Department of Western Australia. 1999.
  • Yamawaki N, Pulsipher G, Moses JD, Rasmuse RK, Ringger AK. (2011). Predictors of negative attitudes toward mental health services: a general population study in Japan. The European Journal of Psychiatry, 25, 101-110. http://dx.doi.org/10.4321/S0213-61632011000200005
  • Yuan Q, Abdin E, Picco L, et al. (2016). Attitudes to mental illness and its demographic correlates among general population in Singapore. PLoS ONE, 11(11), 1-13. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0167297
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Mahmut Evli 0000-0002-5113-7619

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 18 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 10 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Evli, M. (2021). Ruhsal Hastalıklara Yönelik İnanç ve Tutum İlişkisinde Psikiyatri Hemşireliği Eğitiminin Etkisi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 4(1), 64-74. https://doi.org/10.38108/ouhcd.823895