Objectives: This study aims to examine the levels of the notion of professional self-concept which the nurses who are the members of the Generation X, Y and Z possess, and the factors which affect this notion.
Methods: This descriptive study was conducted at an education and research hospital in Ankara. The subjects consist of 670 nurses and the sample consists of 242 nurses. The data were collected between April 1 and June 30, 2020. The data were collected through personal information form and Professional Self-Concept Scale in Clinician Nurses (NPSCS). Chi-squared Test, Man Whitney U Test, Kruskal–Wallis Analysis of Variance, Multiple-Linear Regression Analysis were used while analysing the data.
Results: No significant difference was found between the mean NPSCS score averages of the nurses in the X, Y and Z generations (p> 0.05). It was determined that there is a statistically significant difference between the mean NPSCS score average of nurses according to gender, willingly choosing the profession, willingly working in the unit, satisfaction from the profession, professional association membership, perception towards the future of the profession, and participation in vocational courses and activities. Multiple linear regression analysis showed that these variables explain 20.9% of the professional self-concept level of nurses.
Conclusions: The findings of this study indicated that the levels of the notion of professional self-concept of nurses and the generation of the nurses do not have correlation. Qualities such as choosing their profession willingly, occupational satisfaction, working willingly, having membership to professional associations and participating the events related the occupation are the factors which are determining on the issue of professional self-concept.
Amaç: Araştırma, X, Y ve Z kuşağı hemşirelerde profesyonel benlik kavramı düzeyleri ve etkileyen faktörleri incelemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı türde olan araştırma Ankara’da bir eğitim ve araştırma hastanesinde yürütülmüştür. Veriler Hemşirelerin Bireysel ve Mesleki Özelliklerini Belirleme Formu ve Hemşirelerde Profesyonel Benlik Kavramı Ölçeği (HPBKÖ) ile toplanmıştır. Araştırmanın evreni 670 hemşire, örneklem ise 242 hemşireden oluşmuştur. Veriler 1 Nisan-30 Haziran 2020 tarihleri arasında toplanmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde Ki-kare, t testi, Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis varyans analizi, ANOVA ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: X, Y ve Z kuşağında yer alan hemşirelerin HPBKÖ puan ortalaması arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olmadığı belirlenmiştir (p>0.05). Hemşirelerin cinsiyet, mesleği isteyerek seçme, birimde isteyerek çalışma, meslekten memnuniyet, mesleki dernek üyeliği, mesleğin geleceğine yönelik görüşü, mesleki kurs ve etkinliklere katılım durumuna göre HPBKÖ puan ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu belirlenmiştir (p<0.05). Çoklu doğrusal regresyon analizi bu değişkenlerin hemşirelerin profesyonel benlik kavramı düzeyinin %20.9’unu açıkladığını göstermiştir.
Sonuç: Hemşirelerin profesyonel benlik kavramı düzeyleri kuşaklara göre değişmemektedir. Mesleği isteyerek seçme, meslekten memnun olma, isteyerek çalışma, mesleki derneklere üyelik, meslekle ilgili etkinliklere katılma gibi mesleki özellikler hemşirelerin profesyonel benlik kavramı üzerinde belirleyicidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Eylül 2021 |
Gönderilme Tarihi | 15 Şubat 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 2 |