Amaç: Bu çalışma hemşirelik öğrencilerinin afete müdahale öz yeterliği ve etkileyen faktörleri değerlendirmek amacıyla gerçekleştirildi.
Yöntem: Tanımlayıcı tipte tasarlanan araştırmanın evrenini, bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 3 ve 4. sınıf hemşirelik öğrencileri oluşturdu. Veriler 10-15 Ocak 2023 tarihleri arasında yüz yüze toplandı. Veri toplama aracı olarak “Sosyo-demografik Bilgi Formu” ve “Afete Müdahale Özyeterlik Ölçeği” kullanıldı.
Bulgular: Öğrencilerin %65.5’i kadın, %57.1’i 4. sınıfta öğrenim görmekte olup; %53.7’si daha önce herhangi bir afet deneyimlemiştir. Öğrencilerin %63.3’ünün afetler ile ilgili ders almadığı, %21.5’inin acil durum ve afet çantası içeriği hakkında ve %19.8’inin triyaj uygulaması hakkında bilgi sahibi olmadığı belirlendi. Erkek cinsiyet ve afetlere maruz kalma durumlarının afete müdahale yeterliliğinin belirleyicileri olduğu ve bu değişkenlerin ölçek puanının %14’ünü yordadığı saptandı.
Sonuç: Hemşire öğrencilerin afete müdahale yeterliliğinin istenilen düzeyde olmadığı ve afetlere hazırlıklarının yetersiz olduğu belirlendi. Hemşirelerin afetlere hazırlık, müdahale ve iyileşme dönemindeki yeri ve önemi dikkate alındığında, afetler konusunda bilgilendirmelerin yapılması, tatbikatların düzenlenmesi ve toplum katılımı ile yapılan etkinliklerin artırılması önerilmektedir.
Hemşirelik öğrencileri Afet planlaması Afet Öz yeterlik Kesitsel çalışmalar
yok
Objectives: This study was carried out to evaluate the disaster response self-efficacy of nursing students and the influencing factors.
Methods: The population of the study, which was arranged descriptively, consisted of 3rd and 4th year nursing students studying at a state university. The data were collected face to face between the 10th and 15th of January 2023. The “Socio-demographic Information Form” and “Disaster Response Self-Efficacy Scale” were used as data collection tools.
Results: A percentage of 65.5% of the students were female, 57.1% were 4th year students and 53.7% had never experienced any disasters before. It was determined that 63.3% of the students had not taken classes about disasters, 21.5% did not know about the contents of emergency and disaster kits, and 19.8% did not know about triage. It was established that male gender and exposure to disasters were the determinants of disaster response adequacy, which variables predicted 14% of the scale score.
Conclusion: It has been concluded that the disaster response competence of nursing students is not at the desired level and that their disaster preparation is insufficient. Considering the position and importance of nurses in the preparation, response, and recovery stages of disasters, it is recommended that information about disasters is given, drills are organized and activities with the participation of the community are increased.
Nursing students Disaster planning Disaster Self efficacy Cross-sectional studies
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 1 |