Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SAĞLIKTA DİJİTALLEŞMENİN ÖNEMİ VE KALİTE YÖNETİMİNE ETKİSİ

Yıl 2025, Cilt: 17 Sayı: 1, 130 - 143, 31.07.2025
https://doi.org/10.69785/oybd.1568273

Öz

Bu araştırma, literatüre dayalı sağlıkta dijitalleşmenin önemi ve kalite yönetimine etkisini değerlendirmek amacıyla yürütüldü. Sağlıkta yaşanan hızlı dijitalleşmeyle birlikte tanı, tedavi ve sağlık hizmeti sunum standartlarını sürekli geliştirilmesini zorunlu kılmaktadır. Kamu ve özel sağlık kuruluşlarının rekabet ortamında müşteri beklenti ve taleplerini karşılamada hizmet kalitesini sürekli iyileştirip, varlığını sürdürmek zorunda oldukları ifade edilmiştir. Dijitalleşme, sağlık hizmetlerinin erişilebilirliğini, eşitliğini ve sürdürülebilirliğini sağlama, hizmet kalitesini artırıp verimliliği sağlamada önemli fırsatlar sunduğu belirtilmiştir. Sağlıkta dijital dönüşüm, yaşam kalitesini olumlu etkileyip, hizmetin etkili sunulmasına önemli katkı yaptığı vurgulanmıştır. Sağlık hizmetlerinde dijital dönüşümle birlikte, sağlık kuruluşları yüksek kaliteli bakım sağlama, maliyetleri azaltma ve verimliliği arttırma konusunda daha iyi donanıma sahip olduğu bildirilmiştir. Literatürde, sağlıkta dijitalleşmenin maliyet azaltıcı etkisiyle birlikte kalite yönetimini daha etkili kılarak iş yükünü azaltıcı rolüyle birlikte verimlilik artışı sağladığı ifade edilmiştir. Dijital sağlık teknolojilerinin, sağlık hizmeti sunumunu geliştirme potansiyeline sahip olduğu vurgulanmış ve bu teknolojilerle sağlık hizmetleri sunum kalitesini artırmasının yanında daha iyi sağlık sonuçları ulaşılabileceği belirlenmiştir.

Etik Beyan

Etik kurul onayı gerektirmeyen çalışma

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • Abuosi, A. A., & Atinga, R. A. (2013). Service quality in healthcare institutions: Establishing the gaps for policy action. International Journal of Health Care Quality Assurance, 26(5), 481-492. DOI 10.1108/IJHCQA-12-2011-0077
  • Ahmadova, T. (2023). Developmental factors for digitalization of quality management in health care. Aktual'ni Problemy Ekonomiky= Actual Problems in Economics, (263), 6-14. DОІ: 10.32752/1993-6788-2023-1-263-6-14
  • Almalawi, A., Khan, A. I., Alsolami, F., Abushark, Y. B., & Alfakeeh, A. S. (2023). Managing security of healthcare data for a modern healthcare system. Sensors, 23(7), 3612.
  • https://doi.org/10.3390/s23073612
  • Akar, T., Burmaoğlu, S., & Kıdak, L. (2023). Applications of 5G Technology in the health domain, Eurasian Journal of Health Technology Assessment, 7(1):1-22. https://doi.org/10.52148/ehta.1244430
  • Babulak, E., & Perner, P. (2020). Corona Virus global health transformation to telemedicine, the quality-of- service provision, and the cybersecurity challenges. Trans. Mach. Learn. Data Min., 13(2), 61-81. ISBN 978- 3-942952-78-1
  • Blix, M., & Levay, C. (2018). Digitalization and health care-a report to the swedish government's expert group on public economics. The Expert Group on Public Economics, 6.
  • Brönneke, J. B., & Debatin, J. F. (2022). Digitalisierung im Gesundheitswesen und ihre effekte auf die qualität der gesundheitsversorgung. Bundesgesundheitsblatt-Gesundheitsforschung- Gesundheitsschutz,
  • 65(3), 342-347. https://doi.org/10.1007/s00103-022-03493-3
  • Cascini, F., Beccia, F., Causio, F. A., Muscat, N. A., & Ricciardi, W. (2022). Digitalization for precision healthcare. Frontiers in Public Health, 10, 1078610. doi: 10.3389/fpubh.2022.1078610
  • Dewi, N. K., Putri, S. A., & Aditya, B. S. (2024). Towards more inclusıve healthcare (The role of digitalization in expanding access and ımproving quality in Indonesia). Jurnal Multidisipliner Bharasa, 3(01), 52-61. DOI: https://doi.org/10.56691/jurnalmultidisiplinerbharasa.v3i01.352
  • Darzi, M. A., Islam, S. B., Khursheed, S. O., & Bhat, S. A. (2023). Service quality in the healthcare sector: a systematic review and meta-analysis. LBS Journal of Management & Research, 21(1), 13-29. DOI
  • 10.1108/LBSJMR-06-2022-0025
  • Elveren, H. (2024). Sağlık çalışanlarına yönelik kalite algısının yapısal eşitlik modellenmesi ile incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 28(2), 81-88.
  • DOI: 10.19113/sdufenbed.1263040
  • Fiaz, M., Ikram, A., & Ilyas, A. (2018). Enterprise resource planning systems: Digitization of healthcare service quality. Administrative Sciences, 8(3), 38. doi:10.3390/admsci8030038
  • Jain, M., Shakdwipee, P., & Bhatia, T. K. (2024). Digitalization and healthcare quality. Educational Administration: Theory and Practice, 30(5), 6240-6243. https://doi.org/10.53555/kuey.v30i5.3923
  • Kaçak, H. (2023). Dijital sağlık teknolojileri üzerine yayınlanmış akademik çalışmaların bibliyometrik analizi. Dijital Teknolojiler ve Eğitim Dergisi, 2(2), 147-157. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.10439842
  • Kalaja, R., Myshketa, R., & Scalera, F. (2016). Service quality assessment in health care sector: The case of Durres public hospital. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 235, 557–565. doi: 10.1016/j.sbspro.2016.11.082
  • Kayserili, A., & Tefiroğlu, E. Ç. (2023). Dijital sağlık hizmetlerinin hastane idarecileri tarafından değerlendirilmesi. Abant Sağlık Bilimleri ve Teknolojileri Dergisi, 3(2), 26-38.
  • Pattanaik, P. K., Gupta, S., Pani, A. K., Himanshu, U., & Pappas, I. O. (2024). Impact of inter and intra organizational factors in healthcare digitalization: a conditional mediation analysis. Information Systems Frontiers, 1-28. https://doi.org/10.1007/s10796-024-10522-w
  • Subudhi, S., Verma, A., & Patel, A. B. (2020). Prognostic machine learning models for COVID‐19 to facilitate decision making. International Journal of clinical practice, 74(12), e13685. https://doi.org/10.1111/ijcp.13685
  • Singh, A., & Prasher, A. (2019). Measuring healthcare service quality from patients’ perspective: Using fuzzy AHP application. Total Quality Management and Business Excellence, 30 (3-4), 284–300. https://doi.org/10.1080/14783363.2017.1302794
  • Sanjoy, K. C & Afsana P. (2020). Digitalization and Innovations in Health Care, Vijay Prakash Gupta (Ed.), Cahpter in Digitalisation & Innovations in Business, pp.1-9. ISBN : 978-81-944813-1-7
  • Mbau, R., Musiega, A., Nyawira, L., Tsofa, B., Mulwa, A., Molyneux, S., ... & Barasa, E. (2023). Analysing the efficiency of health systems: a systematic review of the literature. Applied Health Economics And Health Policy, 21(2), 205-224. https://doi.org/10.1007/s40258-022-00785-2
  • Majcherek, D., Hegerty, S. W., Kowalski, A. M., Lewandowska, M. S., & Dikova, D. (2024). Opportunities for healthcare digitalization in Europe: Comparative analysis of inequalities in access to medical services. Health Policy, 139, 104950. https://doi.org/10.1016/j.healthpol.2023.104950
  • Maki, O., Alshaikhli, M., Gunduz, M., Naji, K. K., & Abdulwahed, M. (2022). Development of digitalization road map for healthcare facility management. Ieee Access, 10, 14450-14462. DOI: 10.1109/ACCESS.2022.3146341
  • Masci, V., Pratici, L., Francesconi, A., Lanza, G., & Zangrandi, A. (2024). Quality accreditation’s impact on effective leadership in healthcare organizations. International Journal of Healthcare Management, 1-9. https://doi.org/10.1080/20479700.2024.2358700
  • Ter-Akopov, G. N., Kosinova, N. N., & Knyazev, S. A. (2019, May). Digital technologies in healthcare: achievements and prospects. In 1st International Scientific Conference" Modern Management Trends and
  • the Digital Economy: from Regional Development to Global Economic Growth"(MTDE 2019) (pp. 321-325). Atlantis Press. DOI: 10.2991/mtde-19.2019.61
  • Viegas, I. S. (2024). Analysis of healthcare quality ın the era of digitalızation: challenges and opportunities. International Journal of Social Service and Research, 4(7).
  • DOI: https://doi.org/10.46799/ijssr.v4i7.857
  • Xie, H., Wei, X., Peng, X., & Prybutok, V. (2024). Relationship between quality management and organizational performance in the healthcare industry. International Journal of Production Research, 1-19.
  • https://doi.org/10.1080/00207543.2024.2344657
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bilgi Sistemleri Organizasyonu ve Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kazım Baş 0000-0002-5061-4006

Proje Numarası Yok
Erken Görünüm Tarihi 24 Şubat 2025
Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 16 Ekim 2024
Kabul Tarihi 28 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 17 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Baş, K. (2025). SAĞLIKTA DİJİTALLEŞMENİN ÖNEMİ VE KALİTE YÖNETİMİNE ETKİSİ. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 17(1), 130-143. https://doi.org/10.69785/oybd.1568273
AMA Baş K. SAĞLIKTA DİJİTALLEŞMENİN ÖNEMİ VE KALİTE YÖNETİMİNE ETKİSİ. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. Temmuz 2025;17(1):130-143. doi:10.69785/oybd.1568273
Chicago Baş, Kazım. “SAĞLIKTA DİJİTALLEŞMENİN ÖNEMİ VE KALİTE YÖNETİMİNE ETKİSİ”. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi 17, sy. 1 (Temmuz 2025): 130-43. https://doi.org/10.69785/oybd.1568273.
EndNote Baş K (01 Temmuz 2025) SAĞLIKTA DİJİTALLEŞMENİN ÖNEMİ VE KALİTE YÖNETİMİNE ETKİSİ. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi 17 1 130–143.
IEEE K. Baş, “SAĞLIKTA DİJİTALLEŞMENİN ÖNEMİ VE KALİTE YÖNETİMİNE ETKİSİ”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, c. 17, sy. 1, ss. 130–143, 2025, doi: 10.69785/oybd.1568273.
ISNAD Baş, Kazım. “SAĞLIKTA DİJİTALLEŞMENİN ÖNEMİ VE KALİTE YÖNETİMİNE ETKİSİ”. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi 17/1 (Temmuz2025), 130-143. https://doi.org/10.69785/oybd.1568273.
JAMA Baş K. SAĞLIKTA DİJİTALLEŞMENİN ÖNEMİ VE KALİTE YÖNETİMİNE ETKİSİ. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 2025;17:130–143.
MLA Baş, Kazım. “SAĞLIKTA DİJİTALLEŞMENİN ÖNEMİ VE KALİTE YÖNETİMİNE ETKİSİ”. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, c. 17, sy. 1, 2025, ss. 130-43, doi:10.69785/oybd.1568273.
Vancouver Baş K. SAĞLIKTA DİJİTALLEŞMENİN ÖNEMİ VE KALİTE YÖNETİMİNE ETKİSİ. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 2025;17(1):130-43.