Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KÜÇÜK VE ORTA ÖLÇEKLİ YİYECEK-İÇECEK İŞLETMESİ SAHİPLERİNİN GİRİŞİMCİ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ VE GİRİŞİMCİLİK MOTİVASYONLARI

Yıl 2018, Cilt: 10 Sayı: 2, 1 - 16, 31.12.2018

Öz

Araştırmada, ülkemizdeki istihdamın büyük bir kısmını oluşturan küçük ve orta
ölçekli işletme sahiplerinin girişimcilik motivasyonları ve girişimci kişilik
özellikleri yiyecek-içecek işletmeleri açısından ele alınmıştır. Araştırmanın
örneklemini Muğla’da faaliyet gösteren 249 küçük ve orta ölçekli yiyecek-içecek
işletmesi sahipleri oluşturmaktadır. Bu kapsamda öncelikle girişimciliğe iten
motivasyon unsurları ve kişilik özellikleri belirlenerek, motivasyon unsurları ve
kişilik özellikleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Daha sonra ise, işletmesini
aileden devralanlar ile kendisi kuranların motivasyon unsurlarının değişip
değişmediği analiz edilmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre, küçük ve orta ölçekli yiyecek-içecek işletmesi
sahiplerini girişimciliğe iten en önemli motivasyon unsurunun fırsat yaratma
odaklı olduğu ve motivasyon unsurları ile bazı kişilik özellikleri arasında anlamlı
ilişki olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, işletmesini kendisi kuran girişimcilerin en
önemli motivasyon unsurlarının ise; daha iyi gelecek, daha çok para kazanma,
piyasadaki boşluğu doldurma, çevreye kendini kanıtlama çabası, çocuklarına bir
iş bırakma, finansal bağımsızlık elde etme, aile baskısından uzak iş yapma gibi
unsurlar olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Acs, Z. J., Desai, S. ve Hessels, J. Entrepreneurship, Economic Development and Institutions, Small Business Economics, 31 (3), 2008, 219-234.
  • Bozkurt, Ö., & Erdurur, K. Girişimci kişilik özelliklerinin girişimcilik eğilimindeki etkisi: Potansiyel girişimciler üzerinde bir araştırma, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 8(2), 2013.
  • Carree, M. A. ve Thurik, A. R. The Impact of Entrepreneurship on Economic Growth, In Z.J. Acs ve D.B. Audretsch (Eds.), Handbook of Entrepreneurship Research, (pp. 437-471). Boston: Kluwer Academic Publishers, 2003.
  • Chen, S. C. ve Elston, J. A. Entrepreneurial motives and characteristics: An analysis of small restaurant owners, International Journal of Hospitality Management, 2013, 35, 294-305.
  • Getz, D. ve Petersen, T. Growth and Profit-oriented Entrepreneurship Among Family Business Owners in The Tourism and Hospitality Industry, Hospitality Management, 21, 2005, 547-560.
  • Kılıçer, T. KOBİ’ler için girişimci pazarlamanın anahtarı: pazarlama ilişki ağları, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 8(2), 2013.
  • Littunen, H. Entrepreneurship and the characteristics of the entrepreneurial personality, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 6(6), 2000, 295-310.
  • North, D. Institutions, Institutional Change and Economic Performance. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
  • Pişkinsüt, E. Girişimciliğin Türkiye'deki Ekonomik Kalkınmaya Etkileri: Kobi Örneği, Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 14(2), 2011.
  • Shanker, M.C. ve Astrachan, J.H. Myths ve Realities: Family Businesses’ Contribution to the US Economy – A Framework for Assessing Family Business Statistics, Family Business Review, 9 (2), 1996 107-123.
  • Tang, L. ve Koveos, P. E. Venture Entrepreneurship, Innovation Entrepreneurship and Economic growth, Journal of Developmental entrepreneurship, 3, 2004, 161- 171.
  • http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21864 , [Erişim Tarihi: 04.11.2016].

Entrepreneurial Personality Traits and Entrepreneurship Motivations of Small and Medium-Sized Food and Beverage Business Owners

Yıl 2018, Cilt: 10 Sayı: 2, 1 - 16, 31.12.2018

Öz

Entrepreneurial motivations and entrepreneurial personality traits of small and
medium-sized business owners, who make up a large part of the employment in
our country, were examined in terms of food and beverage companies. The sample
of research is composed of 249 small and medium-sized F&B companies
operating in Muğla. In this context, motivation elements, and personality traits
that contribute entrepreneurship were first determined, and the relationship
between them was analyzed. Then, it was measured whether the motivational
elements of these who own a family company and ones who own a self-established
company.
According to results of the research, it is determined that the most important
motivational factor that pushes owners of small and medium-sized F&B company
to entrepreneurship is opportunity-oriented, and there is a meaningful
relationship between motivational factors and some personality traits. In addition,
the most important motivational factors of entrepreneurs who have selfestablished company are making better Money, having a better future, filling the
gap in the market, proving themselves to the market, leaving a job for their
children, obtaining financial independence and making business without family
pressure. 

Kaynakça

  • Acs, Z. J., Desai, S. ve Hessels, J. Entrepreneurship, Economic Development and Institutions, Small Business Economics, 31 (3), 2008, 219-234.
  • Bozkurt, Ö., & Erdurur, K. Girişimci kişilik özelliklerinin girişimcilik eğilimindeki etkisi: Potansiyel girişimciler üzerinde bir araştırma, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 8(2), 2013.
  • Carree, M. A. ve Thurik, A. R. The Impact of Entrepreneurship on Economic Growth, In Z.J. Acs ve D.B. Audretsch (Eds.), Handbook of Entrepreneurship Research, (pp. 437-471). Boston: Kluwer Academic Publishers, 2003.
  • Chen, S. C. ve Elston, J. A. Entrepreneurial motives and characteristics: An analysis of small restaurant owners, International Journal of Hospitality Management, 2013, 35, 294-305.
  • Getz, D. ve Petersen, T. Growth and Profit-oriented Entrepreneurship Among Family Business Owners in The Tourism and Hospitality Industry, Hospitality Management, 21, 2005, 547-560.
  • Kılıçer, T. KOBİ’ler için girişimci pazarlamanın anahtarı: pazarlama ilişki ağları, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 8(2), 2013.
  • Littunen, H. Entrepreneurship and the characteristics of the entrepreneurial personality, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 6(6), 2000, 295-310.
  • North, D. Institutions, Institutional Change and Economic Performance. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
  • Pişkinsüt, E. Girişimciliğin Türkiye'deki Ekonomik Kalkınmaya Etkileri: Kobi Örneği, Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 14(2), 2011.
  • Shanker, M.C. ve Astrachan, J.H. Myths ve Realities: Family Businesses’ Contribution to the US Economy – A Framework for Assessing Family Business Statistics, Family Business Review, 9 (2), 1996 107-123.
  • Tang, L. ve Koveos, P. E. Venture Entrepreneurship, Innovation Entrepreneurship and Economic growth, Journal of Developmental entrepreneurship, 3, 2004, 161- 171.
  • http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21864 , [Erişim Tarihi: 04.11.2016].
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Aydan Bekar

Faruk Yüksel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bekar, A., & Yüksel, F. (2018). KÜÇÜK VE ORTA ÖLÇEKLİ YİYECEK-İÇECEK İŞLETMESİ SAHİPLERİNİN GİRİŞİMCİ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ VE GİRİŞİMCİLİK MOTİVASYONLARI. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 10(2), 1-16.
AMA Bekar A, Yüksel F. KÜÇÜK VE ORTA ÖLÇEKLİ YİYECEK-İÇECEK İŞLETMESİ SAHİPLERİNİN GİRİŞİMCİ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ VE GİRİŞİMCİLİK MOTİVASYONLARI. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. Aralık 2018;10(2):1-16.
Chicago Bekar, Aydan, ve Faruk Yüksel. “KÜÇÜK VE ORTA ÖLÇEKLİ YİYECEK-İÇECEK İŞLETMESİ SAHİPLERİNİN GİRİŞİMCİ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ VE GİRİŞİMCİLİK MOTİVASYONLARI”. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi 10, sy. 2 (Aralık 2018): 1-16.
EndNote Bekar A, Yüksel F (01 Aralık 2018) KÜÇÜK VE ORTA ÖLÇEKLİ YİYECEK-İÇECEK İŞLETMESİ SAHİPLERİNİN GİRİŞİMCİ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ VE GİRİŞİMCİLİK MOTİVASYONLARI. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi 10 2 1–16.
IEEE A. Bekar ve F. Yüksel, “KÜÇÜK VE ORTA ÖLÇEKLİ YİYECEK-İÇECEK İŞLETMESİ SAHİPLERİNİN GİRİŞİMCİ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ VE GİRİŞİMCİLİK MOTİVASYONLARI”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, c. 10, sy. 2, ss. 1–16, 2018.
ISNAD Bekar, Aydan - Yüksel, Faruk. “KÜÇÜK VE ORTA ÖLÇEKLİ YİYECEK-İÇECEK İŞLETMESİ SAHİPLERİNİN GİRİŞİMCİ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ VE GİRİŞİMCİLİK MOTİVASYONLARI”. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi 10/2 (Aralık 2018), 1-16.
JAMA Bekar A, Yüksel F. KÜÇÜK VE ORTA ÖLÇEKLİ YİYECEK-İÇECEK İŞLETMESİ SAHİPLERİNİN GİRİŞİMCİ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ VE GİRİŞİMCİLİK MOTİVASYONLARI. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 2018;10:1–16.
MLA Bekar, Aydan ve Faruk Yüksel. “KÜÇÜK VE ORTA ÖLÇEKLİ YİYECEK-İÇECEK İŞLETMESİ SAHİPLERİNİN GİRİŞİMCİ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ VE GİRİŞİMCİLİK MOTİVASYONLARI”. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, c. 10, sy. 2, 2018, ss. 1-16.
Vancouver Bekar A, Yüksel F. KÜÇÜK VE ORTA ÖLÇEKLİ YİYECEK-İÇECEK İŞLETMESİ SAHİPLERİNİN GİRİŞİMCİ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ VE GİRİŞİMCİLİK MOTİVASYONLARI. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 2018;10(2):1-16.