Araştırmada, ülkemizdeki istihdamın büyük bir kısmını oluşturan küçük ve orta
ölçekli işletme sahiplerinin girişimcilik motivasyonları ve girişimci kişilik
özellikleri yiyecek-içecek işletmeleri açısından ele alınmıştır. Araştırmanın
örneklemini Muğla’da faaliyet gösteren 249 küçük ve orta ölçekli yiyecek-içecek
işletmesi sahipleri oluşturmaktadır. Bu kapsamda öncelikle girişimciliğe iten
motivasyon unsurları ve kişilik özellikleri belirlenerek, motivasyon unsurları ve
kişilik özellikleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Daha sonra ise, işletmesini
aileden devralanlar ile kendisi kuranların motivasyon unsurlarının değişip
değişmediği analiz edilmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre, küçük ve orta ölçekli yiyecek-içecek işletmesi
sahiplerini girişimciliğe iten en önemli motivasyon unsurunun fırsat yaratma
odaklı olduğu ve motivasyon unsurları ile bazı kişilik özellikleri arasında anlamlı
ilişki olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, işletmesini kendisi kuran girişimcilerin en
önemli motivasyon unsurlarının ise; daha iyi gelecek, daha çok para kazanma,
piyasadaki boşluğu doldurma, çevreye kendini kanıtlama çabası, çocuklarına bir
iş bırakma, finansal bağımsızlık elde etme, aile baskısından uzak iş yapma gibi
unsurlar olduğu belirlenmiştir.
Entrepreneurial motivations and entrepreneurial personality traits of small and
medium-sized business owners, who make up a large part of the employment in
our country, were examined in terms of food and beverage companies. The sample
of research is composed of 249 small and medium-sized F&B companies
operating in Muğla. In this context, motivation elements, and personality traits
that contribute entrepreneurship were first determined, and the relationship
between them was analyzed. Then, it was measured whether the motivational
elements of these who own a family company and ones who own a self-established
company.
According to results of the research, it is determined that the most important
motivational factor that pushes owners of small and medium-sized F&B company
to entrepreneurship is opportunity-oriented, and there is a meaningful
relationship between motivational factors and some personality traits. In addition,
the most important motivational factors of entrepreneurs who have selfestablished company are making better Money, having a better future, filling the
gap in the market, proving themselves to the market, leaving a job for their
children, obtaining financial independence and making business without family
pressure.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 10 Sayı: 2 |