Beside the production businesses, the service businesses attach great importance
to the quality issue. Almost in every field, the quality of service concept is
becoming important. The quality of service perceived by university students in the
public sector is important in terms of providing quality learning services. In this
study, the quality of service in a faculty is dealt with by the Servqual method;
hypothesis’ results were evaluated. While the participants of the expected and
perceived service quality did not change according to gender and family income,
it was observed that the perceived quality changed according to the age of
participants. This shows the influence of past experiences on service perception.
When the Servqual scores were taken into consideration, it was revealed that the
difference of expectations and perception in the dimension of reliability is the
highest. In the direction of these results, strategies can be developed in order to
increase student satisfaction in the faculty.
Üretim işletmelerinin yanında, hizmet işletmeleri de kalite konusuna büyük önem
vermektedirler. Neredeyse her sektör alanında, hizmet kalitesi kavramının bahsi
geçmektektedir. Kamu sektörü içerisindeki üniversitelerin müşteri durumunda
olan öğrenciler tarafından algılanan hizmet kalitesi kavramı, kaliteli yüksek
öğrenim hizmeti verme açısından önemlidir. Çalışmada, bir fakültede hizmet
kalitesi Servqual yöntemi ile ele alınıp; hipotezler oluşturulup, sonuçları
değerlendirilmiştir. Beklenilen ve algılanılan hizmet kalitesinin katılımcıların
cinsiyet ve aile gelirine göre değişmediği görülürken; algılanılan kalitenin
katılımcıların yaşlarına göre değiştiği gözlenmiştir. Bu da geçmiş deneyimlerin,
hizmet algısı üzerindeki etkisini göstermektedir. Hesaplanan Servqual değerleri
göz önüne alındığında, güvenilirlik boyutundaki beklenti ve algı farkının en
yüksek olduğu ortaya konmuştur. Bu sonuçlar doğrultusunda, fakültedeki öğrenci
memnuniyetini arttırmaya yönelik olarak stratejiler oluşturulup, geliştirilebilinir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 1 |