When we examine the discourses related to the field of management from past to
present, it is seen that scientific management discourses that emphasize efficiency,
efficiency and rationalization first come to the forefront. Then, normative
discourses that emphasize the psychosocial needs of employees are introduced. At
this point, it is seen that normative discourses affect the management techniques,
after a while they become management fashion and are applied without question.
In addition, it is seen that management fashion is adopted as a management
technique without criticism by enterprises and academics, and after a short period
of upswing, it declines and then new management fashion is adopted and this
cycle repeats itself. Therefore, the reasons for the emergence and diffusion of
management discourses, which actors spread these discourses, the effect of
discourses on enterprises and employees, and the effect of management
discourses on developing a critical approach make this subject worthy of
research. In addition, it is seen that these discourses affect the researches and the
discourses about the administration are applied without question and these
discourses are criticized by very few researches and when the studies are
reviewed, they should be criticized. In this sense, the aim of this study is to reveal
the effects of management fashion discourses on a critical perspective and to
discuss the criticisms.
YGeçmişten günümüze yönetim alanı ile ilgili söylemleri incelendiğimizde ilk
olarak verimlilik, etkinlik ve rasyonelleşmeyi vurgulayan bilimsel yönetim
söylemlerinin ön plana çıktığı görülmektedir. Daha sonra çalışanların psikososyal
ihtiyaçlarını vurgulayan normatif söylemlere geçilmektedir. Bu noktada
normatif söylemlerin yönetim tekniklerini etkiledikleri, bir süre sonra yönetim
modası haline geldiğini ve sorgulanmadan uygulandığı görülmektedir. Ayrıca
yönetim modalarının işletmeler ve akademisyenler tarafından eleştirilmeden
yönetim tekniği olarak benimsendiği ve kısa bir yükselme dönemi geçirdikten
sonra düşüşe geçtiği ve daha sonra yeni yönetim modalarının benimsendiği ve bu
döngünün kendini tekrar ettiği görülmektedir. Bu yüzden yönetim söylemlerinin
ortaya çıkma ve yayılma sebepleri, bu söylemleri hangi aktörlerin yaydığı,
söylemlerin işletmeler ve çalışanlar üzerine etkisi, yönetim söylemlerinin eleştirel
bir yaklaşım geliştirmekteki etkisi bu konuyu araştırmaya değer bir konu haline
getirmektedir. Ayrıca bu yönetim söylemlerinin yapılan araştırmaları etkilediği ve
yönetim ile ilgili söylemlerin sorgulanmadan uygulandığı ve yine bu söylemlerin
çok az araştırma tarafından eleştirildiği ve yapılan çalışmalar gözden
geçirildiğinde eleştirilmesi gerektiği görülmektedir. Bu anlamda bu çalışmanın
amacı yönetim modası söylemlerinin eleştirel bir bakış açısı üzerindeki etkilerini
ortaya çıkarmak ve yapılan eleştirileri tartışmaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 12 Sayı: 1 |