Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DİJİT-AL EĞİTİM VE YÖNETİM İÇİN MEZO-ÖĞRENME, ORTA OYNAYICI VE ÖĞRENİCİLER: HAMSTER KOMBAT ÖRNEĞİ

Yıl 2025, Cilt: 17 Sayı: 1, 101 - 117
https://doi.org/10.69785/oybd.1574250

Öz

Dijitalleşen eğitim ve yönetim kapsamında son dönemlerde önplana çıkan mikro ve makro öğrenme yöntem ve unsurlarının kendi başlarına halihazırda yetersizlik ve eksikliklerinin bulunduğu ve bunların birlikte harmanlanıp sentezlenmesinin bu eksiklik ve yetersizliklerin giderilmesine imkan sağlayıp topluma daha faydalı olacağı ve ileriye yönelik yenilikçi bir yoruma katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Bu kapsamda dijit-al yönetim (hands-on experience-based management) ve eğitim için mezo/orta öğrenme kavramı bir sentez olarak önerilmektedir. Ortaya konulan bu kavramsal ve deneyimsel yaklaşım genel olarak Oyunlaştırma ve geleneksel Türk Orta Oyunu ile de ilişkilendirildiğinde, katkı ve katılım sağlayıcıları Orta Oynayıcı ve Öğrenicileri olarak değerlendirilebilirler. Öğrenme ile elde edilen bilginin kaynağı da İslam Felsefesi ile ilişkili bir katkı olarak Amel-ûl Yakīn olarak öne sürülebilir. Kazanarak/Kazanırken Öğrenme ya da Öğrenirken Kazanma (learning by earning) olarak da ele alınabilecek bu yaklaşımın pratikte bir örneği olarak, popüler Kripto Para ilişkili, Telegram tabanlı tıklama oyunlarından biri olan Hamster Kombat uygulaması ele alınabilir. Bütün bunlar birlikte, halen iyileştirilmeye ve geliştirilmeye açık olsalar da, teknolojinin dijit-al (ve dijit-all, herkes için dijitalleşmeye uygun) eğitim ve yönetime yönelik olarak yenilikçi bir kullanım türünü ya da yaklaşımını ilerisi için ortaya koyabilirler.

Kaynakça

  • Air Drop Allocation Points (2024a). Sakarya Gazetesi. Erişim adresi: https://sakaryagazetesicomtr.teimg.com/sakaryagazetesi-com-tr/uploads/2024/09/odul-8.jpeg
  • Albayrak, K (2021) Makro Etki, Mikro-Öğrenme https://www.linkedin.com/pulse/makro-etki-mikro-%C3%B6%C4%9Frenme-kemal-albayrak/?originalSubdomain=tr
  • Atilla Türk Anı Kütüphanesi (2018). Erişim adresi: https://atillaturkanikutuphanesi.wordpress.com/yakin-dogu-ve-atila-turk/
  • Bitrue(1a). (2024). Hamster kombat nedir? Yeni bir Telegram oyunu sansasyonu. https://support.bitrue.com/hc/tr/articles/33560492020377-Hamster-Kombat-nedir-Yeni-Bir-Telegram-Oyun-Sansasyonu
  • Bitrue(1b). En popüler Telegram tabanlı Kripto oyunları: Hamster Kombat’tan Catizen’e. Erişim adresi: https://www.bitrue.com/tr/blog/most-popular-telegram-based-crypto-games.
  • Coinkolik(2024). Boykot başladı: Hamster Kombat için dolandırıcılık suçlaması. Erişim adresi: https://www.coinkolik.com/boykot-basladi-hamster-kombat-icin-dolandiricilik-suclamasi/
  • Digital (t.y.). Vocabulary.com içinde. Erişim adresi: https://www.vocabulary.com/dictionary/digital.
  • Dinimiz İslam (2024). Erişim adresi: https://m.dinimizislam.com/detay.asp?Aid=2634
  • Forbes (2023). Learn’ and earn’ is the future of everything education and work Erişim adresi: https://www.forbes.com/sites/brandonbusteed/2023/05/25/learn-and-earn-is-the-future-of-everything-education-and-work/
  • Gacaloglu, G. (2019) Mikro Öğrenme Nedir ve Neden Önemsenmelidir? Medium.com https://medium.com/t%C3%BCrkiye/mikro-%C3%B6%C4%9Frenme-nedir-ve-neden-%C3%B6nemsenmelidir-f1a332ca9d9
  • GCM Yatırım (2024). Airdrop nedir? Çeşitleri neler? Nasıl Çalışır. Erişim adresi: https://www.gcmyatirim.com.tr/egitim/makaleler/airdrop-nedir-cesitleri-neler-nasil-calisir
  • Hançer, Ahmet (2020) DİJİTAL DÖNÜŞÜM VE GELECEĞİN ÖĞRENME DENEYİMLERİ. DİJİTAL DÖNÜŞÜM (Editörler: Gonca TELLİ, Samet AYDIN ) Maltepe üniversitesi kitapları http://acikerisim.maltepe.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12415/11225/Dijital_Donusum_Ahmet_HANCER.pdf?sequence=1
  • Heron, J. (1981). Experiential Research. Erişim adresi: https://johnheron-archive.co.uk/wp-content/uploads/2020/03/Experiential-Research.pdf
  • Javorcik, T. ve Polasek, R. (2019). Transformation of e-learning into microlearning: New approach to course design. Erşim adresi: https://www.researchgate.net/figure/Relation-of-micro-learning-meso-learning-and-macro-learning-to-different-areas-6_tbl1_334690357.
  • Kobitek (t.y.). Ölçek Ekonomisi ve Kapsam Ekonomisi. Erişim adresi: https://kobitek.com/olcek-ekonomisi-ve-kapsam-ekonomisi
  • Lemieux, V.L. (2022). Searching for Trust. Vancouver: Cambridge University Press. Centre for Education and Learning (2018). The micro, meso and macro of learning analytics. Erişim adresi: https://www.educationandlearning.nl/news/the-micro-meso-and-macro-of-learning-analytics.
  • Manage (t.y.). Etymonline içinde. Erişim adresi: https://www.etymonline.com/word/manage
  • Medeni , T.D. ve Medeni, İ. T. (2016). Suggesting a new management information systems education programme for knowledge society: Implications from Turkish case. Erişim adresi: http://ijasos.ocerintjournals.org/en/download/article-file/232101
  • Microlearning vs Macro- learning (2024). Erişim adresi: https://www.acktechnologies.com/microlearning-vs-macrolearning/
  • Özarslan, Y. (2017). Yetişkin Eğitimi: Eğitim Teknolojileri Eğilimleri ve Fırsatlar https://epale.ec.europa.eu/sites/default/files/epale_yasin_ozarslan.pdf
  • Quora (t.y.). What is the difference between macro learning and micro learning? Erişim adresi: https://www.quora.com/What-is-the-difference-between-macro-learning-and-micro-learning
  • Quora (2024). What is ‘earn while you learn’ education? Erişim adresi: https://www.quora.com/What-is-earn-while-you-learn-education
  • Shift (2024). When designing microlearning, keep macro in mind. Erişim adresi: https://www.shiftelearning.com/blog/micro-learning-macro-learning#:~:text=The%20primary%20difference%20between%20macro,a%20precise%20moment%20of%20need
  • Sosyal Garaj (2017). Mikro Öğrenme Nedir ve Neden Kullanmalısınız? Erişim adresi: https://www.sosyalgaraj.net/blog/mikro-ogrenme-nedir-ve-neden-kullanmalisiniz.html
  • Soylu, D. (2023). Oyunlaştırmayla Zenginleştirilmiş Bilgi Okuryazarlığı Hibrit Eğitiminin Öğrenci Başarısına Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Soylu, D. ve Medeni, T.D. (2018). Tek gözlük, iki göz ve iki bilet. Atilla Türk anı odasında efemera koleksiyonu ile müstesna bir hayatı seyre dalmışken. Türk Kütüphaneciliği, 32(4), 3. 319- 327. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/tk/issue/48642/618366.
  • TBD DTE Metodoloji Raporu (2022,) Erişim adresi:, https://www.tbd.org.tr/pdf/dijital-turkiye-endeksi-metodoloji-d%C3%B6k%C3%BCman%C4%B1-v1.pdf
  • TEGEP (2017). https://www.tegep.org/tegep/eep/Specific/TEGEP/Upload/TEGEP%20G%C3%BCndem%20Aral%C4%B1k%20Say%C4%B1s%C4%B1.pdf
  • The Seda Blog (2023). Mico, meso and macro educational development. Erişim adresi: https://thesedablog.wordpress.com/2023/03/15/micro-meso-and-macro-educational-development/
  • Vikipedi (t.y.). Orta Oyunu. Erişim adresi: https://tr.wikipedia.org/wiki/Orta_oyunu
  • Zavvybydeeel (2024). Öğrenmeyi iş akışı içinde ritmi kaçırmadan uygulayın. Erişim adresi: https://www.zavvy.io/tr/blog/learning-in-the-flow-of-work.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bilgi Sistemleri Organizasyonu ve Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Tunç D. Medeni 0000-0002-2964-3320

Tolga Medeni 0000-0002-0642-7908

Demet Soylu

Erken Görünüm Tarihi 13 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 26 Ekim 2024
Kabul Tarihi 27 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 17 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Medeni, T. D., Medeni, T., & Soylu, D. (2024). DİJİT-AL EĞİTİM VE YÖNETİM İÇİN MEZO-ÖĞRENME, ORTA OYNAYICI VE ÖĞRENİCİLER: HAMSTER KOMBAT ÖRNEĞİ. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 17(1), 101-117. https://doi.org/10.69785/oybd.1574250
AMA Medeni TD, Medeni T, Soylu D. DİJİT-AL EĞİTİM VE YÖNETİM İÇİN MEZO-ÖĞRENME, ORTA OYNAYICI VE ÖĞRENİCİLER: HAMSTER KOMBAT ÖRNEĞİ. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. Aralık 2024;17(1):101-117. doi:10.69785/oybd.1574250
Chicago Medeni, Tunç D., Tolga Medeni, ve Demet Soylu. “DİJİT-AL EĞİTİM VE YÖNETİM İÇİN MEZO-ÖĞRENME, ORTA OYNAYICI VE ÖĞRENİCİLER: HAMSTER KOMBAT ÖRNEĞİ”. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi 17, sy. 1 (Aralık 2024): 101-17. https://doi.org/10.69785/oybd.1574250.
EndNote Medeni TD, Medeni T, Soylu D (01 Aralık 2024) DİJİT-AL EĞİTİM VE YÖNETİM İÇİN MEZO-ÖĞRENME, ORTA OYNAYICI VE ÖĞRENİCİLER: HAMSTER KOMBAT ÖRNEĞİ. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi 17 1 101–117.
IEEE T. D. Medeni, T. Medeni, ve D. Soylu, “DİJİT-AL EĞİTİM VE YÖNETİM İÇİN MEZO-ÖĞRENME, ORTA OYNAYICI VE ÖĞRENİCİLER: HAMSTER KOMBAT ÖRNEĞİ”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, c. 17, sy. 1, ss. 101–117, 2024, doi: 10.69785/oybd.1574250.
ISNAD Medeni, Tunç D. vd. “DİJİT-AL EĞİTİM VE YÖNETİM İÇİN MEZO-ÖĞRENME, ORTA OYNAYICI VE ÖĞRENİCİLER: HAMSTER KOMBAT ÖRNEĞİ”. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi 17/1 (Aralık 2024), 101-117. https://doi.org/10.69785/oybd.1574250.
JAMA Medeni TD, Medeni T, Soylu D. DİJİT-AL EĞİTİM VE YÖNETİM İÇİN MEZO-ÖĞRENME, ORTA OYNAYICI VE ÖĞRENİCİLER: HAMSTER KOMBAT ÖRNEĞİ. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 2024;17:101–117.
MLA Medeni, Tunç D. vd. “DİJİT-AL EĞİTİM VE YÖNETİM İÇİN MEZO-ÖĞRENME, ORTA OYNAYICI VE ÖĞRENİCİLER: HAMSTER KOMBAT ÖRNEĞİ”. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, c. 17, sy. 1, 2024, ss. 101-17, doi:10.69785/oybd.1574250.
Vancouver Medeni TD, Medeni T, Soylu D. DİJİT-AL EĞİTİM VE YÖNETİM İÇİN MEZO-ÖĞRENME, ORTA OYNAYICI VE ÖĞRENİCİLER: HAMSTER KOMBAT ÖRNEĞİ. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 2024;17(1):101-17.