In this study, it was aimed to examine the writing concerns of the students of the Department of Classroom Teaching at the Faculty of Education in terms of various variables and to include their opinions about their writing concerns. The study was designed as an exploratory-sequential design within the scope of mixed method; Findings obtained from quantitative data were supported by qualitative data. The study group includes 1st, 2nd, 3rd and 4th grade students who continue their education at Uşak University, Faculty of Education, Department of Classroom Teaching. Data collection was carried out separately in quantitative and qualitative dimensions. The "Writing Anxiety Scale" developed by Karakaya and Ülper (2011) was used to collect data regarding the quantitative dimension; Percentage (%), frequency (f), arithmetic mean, standard deviation, t-test and ANOVA descriptive analysis techniques were used to analyze the data. Data regarding the qualitative dimension was collected with an interview form created by the researcher and containing semi-structured interview questions; Content analysis was used to analyze the data. As a result of the findings obtained from the analysis of the data, the writing anxiety levels of the students of the classroom teaching department are generally low; The writing anxiety of 1st grade students is higher than the writing anxiety of 3rd and 4th grade students; The writing anxiety of students who are not interested in writing outside of classes is higher than the writing anxiety of students who are interested in writing outside of class; It was concluded that gender factor and diary keeping status did not have a significant effect on writing anxiety. Moreover; Factors such as the teacher's negative attitude, evaluation with grades, compulsory writing tasks, composition writing, not being able to write as desired, ugly writing, lack of interest, challenging writing, time limit, reading the diary, etc., deterred people from writing; Intense positive and negative emotions, not being able to express oneself verbally, writing because one wants to, being influenced by what one reads, and liking one's writings motivate oneself to write.
Writing Writing Writing Anxiety Writing Education Classroom Teaching
Bu çalışmada, Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören Sınıf Öğretmenliği Bölümü öğrencilerinin yazmaya ilişkin kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi ve yazma kaygılarına yönelik görüşlerine yer verilmesi amaçlanmıştır. Çalışma, karma yöntem kapsamında açımlayıcı-sıralı desen olarak tasarlanmış; nicel verilerden elde edilen bulgular nitel verilerle desteklenmiştir. Çalışma grubunda, Uşak Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nin Sınıf Öğretmenliği Bölümü’nde öğrenimlerini sürdüren 1, 2, 3 ve 4. sınıf öğrencileri yer almaktadır. Verilerin toplanması nicel ve nitel boyutta ayrı ayrı yürütülmüştür. Nicel boyuta ilişkin verilerin toplanmasında Karakaya ve Ülper (2011) tarafından geliştirilen “Yazma Kaygısı Ölçeği”nden yararlanılmış; verilerin analizinde yüzde (%), frekans (f), aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi ve ANOVA betimsel analiz teknikleri kullanılmıştır. Nitel boyuta ilişkin veriler araştırmacı tarafından oluşturulan ve yarı yapılandırılmış görüşme sorularını içeren bir görüşme formu ile toplanmış; verilerin analizinde içerik analizden yararlanılmıştır. Verilerin analizinden elde edilen bulgular neticesinde, sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin yazma kaygı düzeyleri genel olarak düşük olduğu; 1. sınıf öğrencilerinin yazma kaygılarının 3 ve 4. sınıf öğrencilerinin yazma kaygılarından; dersler dışında bir şeyler yazmakla ilgilenmeyen öğrencilerin yazma kaygılarının ise ders dışında da yazı yazmakla ilgilenen öğrencilerin yazma kaygılarından yüksek olduğu; cinsiyet faktörü ve günlük tutma durumunun yazma kaygısı üzerinde anlamlı bir etkisi bulunmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca; öğretmenin olumsuz tutumu, not ile değerlendirme, zorunlu yazma görevleri, kompozisyon yazma, istediği nitelikte yazamama, yazının çirkin olması, ilgi duymama, yazı yazmanın zorlayıcı olması, süre sınırı, günlüğünün okunması gibi etmenlerin yazı yazmadan uzaklaştırdığı; olumlu-olumsuz yoğun duygular, kendini sözel olarak ifade edememe, kendisi istediği için yazma, okuduklarının etkisinde kalma, yazdıklarının beğenilmesi hususlarının ise yazı yazmaya motive ettiği sonuçlarına yer verilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 30 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |