To be able to adapt to the rapidly changing world, technology and competitive working life, it is required to be good in communication skills and in language efficiency; and this makes a quality education of native language necessary. Regarding this necessity, countries offer a systematic and programmed native language education for their citizens all around the world and shape their education system in accordance with the needs of the era. In 2006, a radical change process took place also in our country and a constructivist education approach was adopted. Within this period, certain actions have been taken with the small-scale changes that were deemed necessary to achieve the projected training outputs. By 2017, the changes in the programs have been continuing. In our educational system, where the constructivist approach is prevalent in general, flexible applications such as including various models that are specific to the certain fields may have a place, as well as these central change and innovation efforts. A model that is suitable to the constructive approach and that can be applied by teachers in the field of native language education is the 5E Instructional Model. In this study, the literature on the "5E Instructional Model", which is appropriate for the constructivist approach and its principles was reviewed and the evidence for the usefulness of the model, which is mostly used in the field of Science, in teaching Turkish, especially in grammar teaching, was examined; and a sample lesson plan has been presented for guiding the teachers.
5E instructional model constructivist approach grammar teaching
Hızla değişen dünyaya, teknolojiye ve rekabetçi çalışma yaşamına uyum sağlamanın koşulu iletişim becerilerinde ve dil yeterliliklerinde iyi durumda olmaktan geçmektedir. Bu da nitelikli bir ana dili eğitimini gerekli kılmaktadır. Bu gereklilik sebebiyle dünyanın her yerinde ülkeler vatandaşları için sistemli ve programlı bir ana dili eğitimi sunmakta, verdiği eğitimi çağın ihtiyaçlarına uygun olarak şekillendirmektedir. Ülkemizde de 2006 yılında köklü bir değişim süreci yaşanmış ve yapılandırmacı eğitim yaklaşımı benimsenmiştir. Aradan geçen yıllar içinde gerek görülen küçük boyutta değişikliklerle öngörülen eğitim çıktılarına ulaşmaya yönelik adımlar atılagelmiştir. 2017 yılı itibari ile de programlardaki değişim devam etmektedir. Genel olarak yapılandırmacı yaklaşımın hâkim olduğu eğitim sistemimizde bu merkezî değişim ve yenileşme çabalarının yanında, alanlara özgü farklı modellerin uygulamaya dâhil edilmesi gibi esnek uygulamalar da kendine yer bulabilmektedir. Ana dili eğitimi alanında öğretmenlerce uygulanabilecek yapılandırmacı yaklaşım genel çerçevesine uygun modellerden biri de 5E Öğretim Modeli’dir. Bu çalışmada yapılandırmacı yaklaşıma ve prensiplerine uygun olan “5E Öğretim Modeli” ile ilgili alan yazın taranmış ve çoğunlukla Fen Bilimleri alanında kullanılan modelin Türkçe derslerinde özellikle de dil bilgisi öğretiminde kullanılabilirliğine yönelik kanıtlar incelenmiştir. Öğretmenlere yol göstermesi açısından örnek bir ders işleniş planı da sunulmuştur.
5E öğrenme modeli yapılandırmacı yaklaşım dil bilgisi öğretimi
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 4 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 1 |