Bu araştırmada, ciddi düzeyde otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar (n=40) ile annelerinin etkileşimsel davranışlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubunda yer alan annelerin çocukları ile etkileşimlerinin görüntü kaydı alınmış, kaydedilen görüntü kayıtları Ebeveyn Davranışını Değerlendirme Ölçeği-Türkçe Versiyonu (EDDÖ-TV; Diken, 2009) ve Çocuk Davranışını Değerlendirme Ölçeği-Türkçe Versiyonu (ÇDDÖTV; Diken, 2009) uygulanarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular ışığında, ciddi düzeyde otizm spektrum bozukluğu (CDOSB) olan çocuk annelerinin çocuklarına yönelik etkileşimlerinde yüksek düzeyde yönlendirici etkileşim stiline sahip oldukları belirlenirken, duygusal ifade edici olma ve yanıtlayıcı etkileşim stiline sahip olma düzeylerinin ise düşük düzeyde olduğu bulgularına ulaşılmıştır. CDOSB olan çocukların anneleri ile olan etkileşimlerinde, düşük düzeyde dikkat ve başlatma etkileşim stiline sahip oldukları bulguları elde edilmiştir. Yapılan analizler doğrultusunda ortaya çıkan bulgular, erken çocukluk döneminde OSB olan çocuklar ve ebeveynlerinin etkileşimsel davranışları ile OSB olan çocuklara yönelik müdahale uygulamalarına olası yansımaları bağlamında alan yazında var olan ilgili araştırmalar çerçevesinde tartışılmıştır
Anne-çocuk etkileşimi otizm spektrum bozukluğu erken çocukluk özel eğitimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 16 Sayı: 01 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.