Introduction: Reading comprehension is one of the most basic reading skills frequently encountered in academic and social life. Considering the difficulties that individuals with learning disabilities (LD) experience in reading comprehension, it is essential to ensure that these skills are acquired and improved. The objective of the present study is to investigate the effectiveness of the “Think-Read-Ask-Paraphrase” strategy instruction presented with the Self-Regulated Strategy Development (SRSD) model on the problem-solution text comprehension of students with LD.
Method: This study, designed using a multiple-probe design with probe trials across subjects, which is one of the single-subject research designs, was conducted with three students with LD studying in the fourth and fifth grades.
Findings: The research findings demonstrated that the “Think-Read-Ask-Paraphrase” strategy was effective on the subjects’ text recall and short-answer question response performances. Furthermore, the subjects could maintain their achievements in the maintenance sessions conducted two, four, and six weeks after the intervention. Additionally, the subjects could generalize their achievements to a text of the same type written on a different subject. The subjects’ use of cognitive and metacognitive strategies increased. The social validity data showed that the subjects, their teachers, and families found the intervention applicable and effective.
Discussion: The findings agree with the results of similar studies in the literature, which used the “Think-Read-Ask-Paraphrase” strategy presented with the SRSD model. This study found that strategy instruction positively affected the reading comprehension and self-regulated skills of students with LD.
Learning disabilities reading comprehension strategy instruction self-regulated strategies single-subject research design
Giriş: Okuduğunu anlama becerisi, akademik ve sosyal yaşamda sıklıkla karşılaşılan en temel okuma becerileri arasındadır. Öğrenme güçlüğü (ÖG) olan bireylerin okuduğunu anlamada yaşadıkları güçlükler dikkate alındığında, bu becerinin kazandırılması ve geliştirilmesi büyük önem arz etmektedir. Bu araştırmanın amacı, ÖG olan öğrencilerin problem-çözüm türündeki bilgi veren metinleri anlamalarında, Kendini Düzenleme Stratejisi Gelişimi (KDSG) modeli ile sunulan “Düşün-Oku-Sor-Kendi Kelimelerinle İfade Et” stratejisinin öğretiminin etkililiğini incelemektir.
Yöntem: Tek-denekli araştırma modellerinden denekler arası yoklama denemeli çoklu yoklama modeli ile desenlenen bu çalışma, dördüncü ve beşinci sınıfa giden, ÖG olan toplam üç öğrenciyle yürütülmüştür.
Bulgular: Araştırmanın bulguları, “Düşün-Oku-Sor-Kendi Kelimelerinle İfade Et” stratejisinin, deneklerin metin hatırlama ve kısa cevaplı soruları yanıtlama performansları üzerinde etkili olduğunu göstermiştir. Ayrıca, uygulamanın tamamlanmasından sonra ikinci, dördüncü ve altıncı haftalarda düzenlenen izleme oturumlarında, deneklerin kazanımlarını sürdürebildikleri görülmüştür. Buna ek olarak, denekler kazanımlarını farklı bir konuda yazılmış aynı türdeki bir metne genelleyebilmişlerdir. Deneklerin bilişsel ve üstbilişsel strateji kullanımlarında artış izlenmiştir. Sosyal geçerlik verileri ise deneklerin, öğretmenlerin ve ailelerin uygulamayı uygulanabilir ve etkili bulduklarını göstermiştir.
Tartışma: Bulgular, KDSG modeli ile sunulan “Düşün-Oku-Sor-Kendi Kelimelerinle İfade Et” stratejisinin kullanıldığı alanyazındaki benzer çalışmaların sonuçları ile tutarlılık göstermektedir. Bu çalışmada, strateji öğretiminin ÖG olan öğrencilerin okuduğunu anlama ve kendini düzenleme becerileri üzerinde olumlu etkisinin olduğu izlenmiştir.
Öğrenme güçlükleri okuduğunu anlama strateji öğretimi kendini düzenleme stratejileri tek-denekli araştırma modeli
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 19 Nisan 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 5 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 26 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Erken Görünüm |