İşitme engelli okuyucuların bir metni bütünüyle
kavrayabilmesi için biçimbirimsel ve biçim-sözdizimsel farkındalık
becerilerinin gelişmesi gerekmektedir. En küçük birimleri inceleyen biçimbilim
sadece birimleri değil, metnin tümünün kavranmasını hedeflemektedir. Kısacası
biçimbirimsel ve biçim-sözdizimsel becerilerde öğrencilerin sahip oldukları
farkındalığın, onların sesbilim, sözdizim, anlambilim gibi diğer dil
bileşenlerine ilişkin becerilerde de farkındalık sağlamaktadır. Günümüzde okuma
becerilerini kazanmada, dil bileşenlerini kapsayan biçimbirimsel ve
biçim-sözdizimsel farkındalık becerilerinin önemi giderek daha fazla sayıda
vurgulanmaktadır. İşitme engelli okuyucuların işaret dili yeterliği ile okuma
yazma becerilerinin kazanımı arasında pozitif bir ilişki olmakla birlikte her
iki dilin de kendi dilbilimsel kurallarının olduğu ve okuryazarlık
becerilerinin kazanılmasında diller arası olumlu bir etkileşimin olduğu
bilinmektedir. Bu nedenle de işaret dili yeterliliği ile okuma yazma becerileri
arasındaki bu olumlu etkileşimden yola çıkarak her iki dilin biçim-sözdizimsel
özelliklerinin öğrenilerek işitme engelli çocukların okuma yazma becerilerinin
kazanımında etkili kullanımına yer verilmelidir. Bu derlemede, okuma
becerilerinde Türk İşaret Dili (TİD) ve Türkçe olmak üzere her iki dilin
biçimbilimsel ve biçim-sözdizimsel özellikleri eylemlerde uyum ve zaman kategorileri
açısından karşılaştırmalı olarak incelenmektedir.
İşitme engelli okuyucu Türkçe Türk İşaret Dili biçim-sözdizim
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 18 Sayı: 02 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.