Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Zayıf Okuyucuların Okuduğunu Anlama Becerilerinin Geliştirilmesinde Ana Fikir Belirleme Becerisinin Öğretimi

Yıl 2018, Cilt: 19 Sayı: 2, 303 - 334, 03.02.2018
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.315887

Öz

Bu çalışmada, okuduğunu
anlama becerilerinin gelişimi için ana fikir belirleme becerisi ile ilgili
verilen doğrudan öğretimin okuduğunu anlamada güçlük çeken üç dördüncü sınıf
öğrencisi üzerindeki etkileri incelenmiştir. Araştırmada, yoklama evreli denekler
arası çoklu yoklama deseni kullanılmış ve elde edilen veriler
grafiksel analiz yoluyla
analiz edilmiştir.
Katılımcıların öğretim
oturumlarında ve toplu yoklamalarda okuduğunu anlama performansı öyküleyici
metinlerden oluşan kısa cevaplı sorular aracılığıyla değerlendirilmiştir. Ana
fikir ve ayrıntı belirleme becerilerinin kalıcılığı ise öğretim uygulaması
sonunda üçüncü ve beşinci haftalarda incelenmiştir. Ayrıca çalışmada, uygulanan
programın etkilerinin niteliksel boyutlarını değerlendirmek amacıyla sosyal
geçerlik verilerine yer verilmiştir. Araştırma bulguları, ana fikir belirleme
becerisi üzerine yapılan öğretimin ana fikir ve ayrıntıları belirleme
becerilerini öğrenme ve öğrenilen becerilerin kalıcılığını sürdürme konusunda
her üç katılımcıya katkı sağladığını ve başlama düzeyi evresine kıyasla daha
yüksek düzeyde bir okuduğunu anlama performansı elde edildiğini göstermiştir.
Tüm sonuçlar, okuduğunu anlama becerilerinin geliştirilmesinde doğrudan öğretim
modeli kullanılarak yapılan ana fikir belirleme becerisi öğretiminin katılımcı
öğrenciler için etkili bir yöntem olduğunu göstermiştir.

Kaynakça

  • Akyol, H. (2010). Yeni programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri, Ankara: Pegema Yayıncılık
  • Alfassi, M. (2004). Reading to learn: Effects of combined strategy instruction on high school students. Journal of Educational Research, 97, 171–184
  • Anderson-Inman, L. (1986). Bridging the gap: Student-centered strategies for promoting the transfer of learning. Exceptional Children, 52, 562-572.
  • Ateşman, E. (1997). Türkçede okunabilirliğin ölçülmesi. Dil Dergisi, 58, 71-74.
  • Bakken, J., Mastropieri, M., & Scruggs, T. (1997). Reading comprehension of expository science material and students with learning disabilities: A comparison of strategies. The Journal of Special Education, 31, 300-324.
  • Baumann, J., Kame’enui, E. ve Ash, G. (2003). Research on vocabulary instruction: Voltaire redux. J. Flood, D. Lapp, J. Squire ve J. Jensen (Ed.). Handbook of research on teaching the English language arts içinde (2. ed., s. 752-785). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum
  • Berkeley, S. (2007). Reading comprehension instruction for students with learning disabilities. In T. E. Scruggs & M. A. Mastropieri (Eds.), Advances in learning and behavioral disabilities: Vol. 20, International perspectives (pp. 79–99). Oxford, UK: Elsevier
  • Biancarosa, C., & Snow, C. E. (2006). Reading next: A vision for action and research in middle and high school literacy. A report to Carnegie Corporation of New York (2nd ed.). Washington, DC: Alliance for Excellent Education
  • Billingsley, F., White, O. R., Munson, R. (1980). Procedural reliability: A rationale and an example. Behavioral Assessment, 2, 229-241 Boynton, A., & Blevins, W. (1999). 5 keys to reading nonfiction. Instructor, 13, 4-6
  • Bulut, P. (2013) İlköğretim beşinci sınıf öğrencileri ve öğretmenlerinin farklı metin türlerine göre kullandıkları özetleme stratejileri arasındaki benzerlikler ve farklılıkların belirlenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara
  • Carnine, D., Silbert, J., & Kameenui, E. J. (1990). Direct instruction reading (2nd ed.). Columbus, OH: Merrill
  • Carriedo N. & Tapia J.A. (1996). Main idea comprehension: Training teachers and effects on students. Journal of Research in Reading. 19(2), 128-153
  • Cataldo, M. G., & Cornoldi, C. (1998). Self‐monitoring in poor and good reading comprehenders and their use of strategy. British Journal of Developmental Psychology, 16(2), 155-165.
  • Çetinkaya, Ç., Ateş, S. ve Yıldırım, K. (2013). Anlam kurmanın zor ve önemli bir becerisi: Ana fikri bulma. Journal of Theory & Practice in Education, 9(3), 188-210
  • Chang, W.C., & Ku, Y.M. (2014). The effects of notetaking skills instruction on elementary students’ reading. Journal of Educational Research, 108(4), 278-291
  • Dayıoğlu, G. (2015). Fadiş (31. Baskı). İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Dayıoǧlu, G. (2016). Suna'nın serçeleri (42 baskı): Çocuk Romanı.
  • Freire, P. (1985). Reading the world and reading the word: An interview with Paulo Freire. Language Arts, 62, 246-250
  • Gajria, M., & Salvia, J. (1992). The effects of summarization instruction on text comprehension of students with learning disabilities. Exceptional Children, 58, 508-516 Garner, R. (1987). Metacognition and reading comprehension. Ablex Publishing.
  • Graves, A. W. (1986). Effects of direct instruction and metacomprehension training on finding main ideas. Learning Disabilities Research, 1, 90-100
  • Hagaman, J. L., & Reid, R. (2008). The effects of the paraphrasing strategy on the reading comprehension of middle school students at risk for failure in reading. Remedial and Special Education, 29, 222–234
  • Hagaman, J.L., Casey, K. J., & Reid, R. (2016) Paraphrasing strategy ınstruction for struggling readers, preventing school failure. Alternative Education for Children and Youth, 60(1), 43-52
  • Harris, A. J., & Sipay, E. R. (1990). How to increase reading ability: A guide to developmental and remedial methods. New York: Longman, New York
  • Hennings, D. G. (1991). Essential reading: Targeting, tracking, and thinking about main ideas. Journal of Reading, 348-351.
  • Ilter, İ. (2017a). Notetaking skills instruction for development of middle school students’ notetaking performance. Psychology Schools. doi:10.1002/pits.22021
  • İlter, İ. (2017b). Farklı okuma yeteneklerindeki öğrencilere kelime anlamlarının öğretimi: bağlam temelli öğretimin okuduğunu anlama üzerinde kontrollü bir değerlendirmesi. Eğitim ve Bilim, 42(190), 437-463
  • Jacobowitz, T. (1990). AIM: A metacognitive strategy for constructing the main idea of text. Journal of Reading, 33(8), 620-624. 
  • Jitendra, A. K., Chard, D., Hoppes, M. K., Renouf, K., & Gardill, M. C. (2001). An evaluation of main idea strategy instruction in four commercial reading programs: Implications for students with learning problems. Reading & Writing Quarterly, 17, 53-73
  • Jitendra, A. K., Cole, C.L, Hoppes, M. H. & Wilson, B. (1998). Effects of a dırect instruction maın idea summarızatıon program and self‐monitoring on reading comprehensıon of mıddle school students with learnıng disabılıtıes. Reading & Writing Quarterly, 14(4), 379-396
  • Jitendra, A. K., Hoppes, M. K., & Xin, Y. P. (2000). Enhancing main idea comprehension for students with learning problems. The Journal of Special Education, 34, 127-139
  • Jitendra, A.K., & Gajria. M.(2011). Main idea and summarization instruction to improve reading comprehension. Handbook of reading interventions (pp.198-219). (edit Rollanda E. O’Connor Patricia F. Vadasy). The Guilford Press New York London.
  • Karatay, H. (2015). Okuma eğitimi: Kuram ve uygulama. Ankara: Pegem Akademik Yayınevi.
  • Karatay, H., ve Okur, S. (2012). Öğretmen adaylarının öyküleyici ve bilgilendirici metinleri özetleme becerileri. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(7), 399-420
  • Katims, D. S., & Harris, S. (1997). Improving the reading comprehension of middle-school students in inclusive classrooms. Journal of Adolescent and Adult Literacy, 41, 116-123
  • Kinder, D., Bursuck, B., & Epstein, M. (1992). An evaluation of history textbooks. Journal of Special Education, 25, 472-491
  • Kuhn, M., & Stalh, A. (1998). Teaching children to learn word meanings from context: A synthesis and some questions. Journal of Literacy Research, 30 (1), 119-1
  • Kuşdemir, Y., & Güneş, F. (2014). Doğrudan öğretim modelinin okuduğunu anlama becerilerine etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(32), 86-113.
  • Lauterbach, S. L., & Bender, W. M. (1995). Cognitive strategy instruction for reading comprehension: A success for high school freshmen. High School Journal, 79, 58–64.
  • LeBreton, J. M., & Senter, J. L. (2008). Answers to twenty-questions about interrater reliability and interrater agreement. Organizational Research Method, 11, 815-852
  • Malone, L. D., & Mastropieri, M. A. (1992). Reading comprehension instruction: Summarization and self-monitoring training for students with learning disabilities. Exceptional Children, 58, 270-279
  • McWhorter, J. (1998). Word on the street: Debunking the myth of a “pure” standard English. Cambridge, MA: Perseus Publishing
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2016). İlkokul 4.sınıf Türkçe ders kitabı. Ankara: MEB Yayınları Ders Kitapları Dizisi
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2005). İlköğretim Türkçe Dersi (1-5. Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • Nelson, J. R., & Stage, S. A. (2007). Fostering the development of vocabulary knowledge and reading comprehension though contextually-based multiple meaning vocabulary instruction. Education and Treatment of Children, 30(1), 1-22
  • Nelson, J. R., Smith, D. J., & Dodd, J. M. (1992). The effects of teaching a summary skills strategy to students identified as learning disabled on their comprehension of science text. Education and Treatment of Children, 15, 228-243
  • Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. Boston: Heinle and Heinle
  • Parker, R. I., Vannest, K. J., & Brown, L. (2009). The improvement rate difference for single case research. Exceptional Children, 75, 135–150.
  • Pilten. G. (2007). Ana fikir bulma stratejisi öğretiminin ana fikir bulma ve okuduğunu anlamaya etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara Pressley, M. (2002). Reading instruction that works: The case for balanced teaching (2nd ed.). New York: Guildford Press
  • Pressley, M., & McCormick, C. B. (1995). Advanced educational psychology for educators, researchers, and policymakers. New York: Harper-Colli
  • Reid, R., Lienemann, T. O., & Hagaman, J. L. (2013). Strategy instruction for students with learning disabilities. New York, NY: Guilford Press
  • Schumaker, J.B., Denton, P.H., & Deshler, D.D. (1984). The paraphrasing strategy. Instructor's manual. Lawrence, KS: University of Kansas Institute for Research on Learning
  • Schumaker, J.B., Deshler, D.D., & Ellis, E.S. (1986). Intervention issues related to the education of LD adolescents. In J.K. Torgeson & B.Y.L. Wong (Eds.), Learning disabilities: Some new perspectives. New York: Academic Press
  • Shapiro, E. S., Cole, C. L. (1994). Behavior change in the classroom: Self-management interventions. New York: Guilford Press
  • Smagorinsky, P. (2001). If meaning is constructed what’s it made from? Toward a cultural theory of reading. Review of Educational Research, 71, 133–169
  • Snyder, B., & Pressley, M. (1995). Introduction to cognitive strategy instruction. In M. Pressley & V. Woloshyn (Eds.), Cognitive strategy instruction that really improves children’s academic performance (pp. 1-18). Cambridge, MA: Brookline
  • Spring, C., & Prager, J. (1992). Teaching community-college students to follow the train of thought in expository texts. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 4, 33, 54, 33-54
  • Stanovich, K. E. (1986). Matthew effects in reading: Some consequences of individual differences in the acquisition of literacy. Reading Research Quarterly, 21, 360-40.
  • Taraban, R., Rynearson, K. & Kerr, M. (2000). College students’ academıc performance and self-reports of comprehension strategy use. Reading Psychology, 21(4), 283-308
  • Taylor, B. M., Peterson, D. S., Pearson, P. D., & Rodriguez, M. D. (2002). Looking inside classrooms: Reflecting on the “how” as well as the “what” in effective reading instruction. The Reading Teacher, 56, 270-279
  • Tekin-İftar, E. ve Kırcaali-İftar, G. (2016). Özel eğitimde yanlışsız öğretim yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Torgesen, J. K. (1982). The learning disabled child as an inactive learner. Topics in Leaning and Learning Disabilities, 2, 45-52.
  • Warren, L., & Fitzgerald, J. (1997). Helping parents to read expository literature to their children: Promoting main-idea and detail understanding. Reading Research and Instruction, ,3 341-6360.
  • Watson, S. M. R., Gable, R. A., Gear, S. B., & Hughes, K. C. (2012). Evidence-based strategies for improving the reading comprehension of secondary students: Implications for students with learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practice, 27, 79–89
  • Williams, J. P. (1986). Teaching children to identify the main idea of expository texts. Exceptional Children, 53, 163-168
  • Williams, J. P. (1988). Identifying main ideas: A basic aspect of reading comprehension. Topics in Language Disorders, 8(3), 1-13.
  • Williams, J. P. (2004). Teaching text structure to improve reading comprehension. In H. L. Swanson, K. R. Harris, & S. Graham (Eds.), Handbook of learning disabilities (pp. 293–305). New York: Guilford Press.
  • Williams, J. P. (2005). Instruction in reading comprehension for primary-grade students: A focus on text structure. Journal of Special Education, 39, 6-18.  
  • Williams, J. P., Brown, L. G., Silverstein, A. K., & deCani, J. S. (1994). An instructional program in comprehension of narrative themes for adolescents with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 17, 205-221
  • Winograd, P., & Johnson, P. (1982). Comprehension monitoring and the error detection paradigm. Journal of Reading Behavior, 14, 61-76.
  • Wong, B. Y. (1979). Increasing retention of main ideas through questioning strategies. Learning Disability Quarterly, 2(2), 42-47
Toplam 70 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ilhan Ilter

Yayımlanma Tarihi 3 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ilter, I. (2018). Zayıf Okuyucuların Okuduğunu Anlama Becerilerinin Geliştirilmesinde Ana Fikir Belirleme Becerisinin Öğretimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 19(2), 303-334. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.315887

Cited By















The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence. 

download 13337  download         download