Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Meslek Lisesi Kaynaştırma Ortamlarında Fizik Dersi Nasıl Yürütülüyor?

Yıl 2020, Cilt: 21 Sayı: 4, 687 - 709, 01.12.2020
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.547702

Öz

Özel gereksinimli olan ve olmayan
öğrencilerin bir arada eğitim aldıkları, kaynaştırma şeklinde adlandırılan
uygulamaların ortaöğretim kurumlarında yaygınlaşmış olduğu bilinmektedir.
Burada önemli bir sayıyı da işitme yetersizliği olan öğrenciler
oluşturmaktadır. Ortaöğretimde önemli derslerden birisi de fiziktir.
Dolayısıyla genel eğitim ortamlarında fizik dersine işitme yetersizliği olan
öğrencilerin dahil oldukları gerçeği göz ardı edilmemelidir. Araştırmanın
amacı işitme yetersizliği olan öğrencilerin kaynaştırma uygulamalarına dahil
oldukları bir meslek lisesinde fizik dersinin nasıl yürütüldüğünün
incelenmesidir. Araştırma durum çalışması olarak desenlenmiştir. Araştırmanın
katılımcıları; iki rehber ve üç fizik dersi öğretmeni, okul yöneticisi, üçer
işiten ve işitme yetersizliği olan öğrenci ve ebeveynlerdir. Sonuçlara göre
fizik dersi planlanırken, uygulanırken ve değerlendirilirken işitme
yetersizliği olan öğrencilere yönelik bir süreç yaşanmamaktadır. Okulda doğru
bir şekilde BEP geliştirilmediği, destek eğitim uygulaması yapılmadığı ve
kaynak oda bulunmadığı gözlenmiştir. Elde edilen bulgulara dayalı olarak fizik
öğretmenlerine hem işitme yetersizliği olan öğrencilerin eğitimi alanında hem
de kaynaştırma uygulamalarına ilişkin hizmetiçi eğitim verilmesi gerektiği
ileri sürülebilir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, O. C. & Berk, Ş. (2009). Mesleki ve teknik ortaöğretimde yeni arayışlar: Yeterliğe dayalı modüler sistemi değerlendirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1), 220-236
  • Altın, R. (2016a). Amerika Birleşik Devletleri. Ankara: MEB, Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • Altın, R. (2016b). Almanya. Ankara: MEB, Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • Arslan, A., Ercan, O., & Tekbıyık, A. (2012). Fizik dersi yeni öğretim programına ilişkin öğretmen görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitim Kongresi’nde sunulan bildiri, Niğde.
  • Batu, S. (1998). Özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırıldığındaki bir kız meslek lisesindeki öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin görüş ve önerileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Biber Köse, S. (2009). WEB destekli fen bilgisi öğretiminin kaynaştırma eğitimindeki ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin performans düzeyi ve akademik başarılarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi.
  • Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (2011). Qualitative research in education: An introduction to theory and methods (5. baskı). USA: Allyn and Bacon.
  • Carin, A. A., & Bass, J. E. (2001). Methods for teaching science as inquiry. (8. baskı). USA: Merril Prentice Hall.
  • Carter, R. L. & Simmons. B. (2010). The history and philosophy of environmental education. In A. M. Bodzin, B. S. Klein ve S. Weaver (Eds.). The inclusion of environmental education in science teacher education. (s. 3-16). New York: Springer.
  • Cawley, J., Hayden, S., Cade, E. & Baker-Kroczynski, S. (2002). Including students with disabilities into the general education science classroom. Council for Exceptional Children, 68 (4), 423-435.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. California: Sage Publications.
  • D’Amico, J. & Gallaway, K. (2010). Differentiated instruction for the middle school science teacher: Activities and strategies for an inclusive classroom. USA: John Wiley ve Sons, Inc.
  • Deboer, G. E. (2000). Scientific literacy: Another look at its historical and contemporary meanings and its relationship to science education reform. Journal Of Research In Science Teaching, 37 (6), 582-601.
  • Demirkasımoğlu, N. (2016). Türk Eğitim Sisteminin yapısı. Ankara: MEB.
  • Deretarla, E. (2000). Kaynaştırma uygulaması yapan ilköğretim okullarının 3. sınıfına devam eden normal işiten ve işitme engelli öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Bilim Uzmanlığı Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • EP-Nuffic. (2015). The Japanese education system described and compared with the Dutch system. Nederland: EP-Nuffic, Internationalising Education.
  • Fiedler, B. C. (2001). Considering placement and educational approaches for students who are deaf and hard of hearing. Teaching Exceptional Children, 34 (2), 54-59.
  • Guzzetti, J. B., Williams, W. O., Skeels, S. A., & Wu, S. M. (1997). Influence of text structure on learning counterintuitive physics concepts. Journal of Research in Science Teaching, 34 (7), 701-719.
  • Gürgür, H. & Uzuner, Y. (2010). Kaynaştırma sınıfında işbirliği ile öğretim uygulamalarına bakışın fenomenolojik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10 (1), 275-333.
  • Howard, L. F. (2010). Five easy steps to a balanced science program for secondary grades. USA: The Leadership and Learning Center.
  • Karasu, H. P. (2004) Kaynaştırmadaki işitme engelli öğrencilerin yazılı anlatım beceri düzeylerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Koch, J. (2010). Science stories: Science methods for elementary and middle school Teachers (4. baskı). Canada: Wadsworth Cengage Learning.
  • Liu, Q. (2009). Individual Education Plan (IEP) use by general classroom teachers. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. University of Toronto.
  • Mastropieri, M. A. & Scruggs, T. E. (2010). The inclusive classroom: Strategies for effective differentiated instruction (4. baskı). Ohio: Pearson Education, Inc. New Jersey.
  • McKee, A. M. (2011). A story of high school inclusion: An ethnographic case study. Yayınlanmamış Doktora Tezi. University of Iowa.
  • MEB. (2013). Ortaöğretim fizik dersi (9, 10, 11 ve 12. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2017). Milli eğitim istatistikleri: Örgün eğitim 2017-2018. Ankara: MEB Strateji Geliştrme Başkanlığı.
  • Michaels, E., & Bell, R. L. (2003). The nature of science and perceptual frameworks: Emphasizing a more balanced approach to science instruction. The Science Teacher, 70 (8), 36-39.
  • Morales, M. (2011). An exploration of equitable science teaching practices for students with learning disabilities. Yayınlanmamış Doktora Tezi. The Florida State University.
  • Owen, S., Dickson, D., Stanisstreet, M. & Boyes, E. (2008). Teaching physics: Students’ attitudes towards different learning activities. Research In Science & Technological Education, 26 (2), 113-128.
  • Salend, S. J. (2016). Creating inclusive classrooms: Effective, differentiated and reflective practices (8. baskı). Boston: Mass. Pearson.
  • Stefanich, G. P. (2001). On the outside looking in. In G. P. Stefanich (Eds.). Science teaching in inclusive classrooms: Theory and foundations. (s. 1-22). USA: Woolverton Printing Company Cedar Falls, Iowa.
  • Stefanich, G. P., Keller, E., Jr., Davison J. & Payne, C. (2001). Classroom and laboratory motifications for students with disabilities. In G. P. Stefanich (Eds.). Science teaching in inclusive classrooms: Models and applications. (s. 1-60). USA: Woolverton Printing Company Cedar Falls, Iowa.
  • Şağban, K. (2000). Fen bilgisi öğretimi amacıyla Ahmet Yesevi İşitme Engelliler İlköğretim Okulu 5. sınıf öğrencileriyle yapılan farklı öğretim uygulamalarının karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Turnbull, K. (2010). The benefits of inclusion for peers without disabilities. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. USA: Ohio University.
  • Wareham, T., Clark, G., & Turner, R. (2006). Developing an inclusive curriculum for students with hearing impairements. Geography Discipline Network University of Gloucestershire, UK.
  • World Data on Education. (2011). Japan. Brussels: UNESCO-IBE.
  • Vuohelainen, A. M. (2014). Class teachers’ experiences and views on the use of Individual Educational Plans in the Finnish and Norwegian primary schools: A comparative cross-cultural survey study. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. University of Oslo.
  • Yin, R, Y. (2018). Case study research: Design and methods (5. baskı). USA: Sage Publications.
  • Yüksek Planlama Kurulu. (2014). Türkiye mesleki ve teknik eğitim Strateji belgesi ve eylem planı 2014-2018. Ankara: MEB.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İhsan Evren Aktürel 0000-0001-6719-5998

Hasan Gürgür 0000-0002-4016-4048

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Aktürel, İ. E., & Gürgür, H. (2020). Meslek Lisesi Kaynaştırma Ortamlarında Fizik Dersi Nasıl Yürütülüyor?. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 21(4), 687-709. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.547702




The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence. 

download 13337  download         download