Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Görme Engelli Bireylerin Matematik Eğitiminde İhtiyaçları ve Sorunları: Cebir Kavramları Bağlamında

Yıl 2021, Cilt: 22 Sayı: 3, 699 - 723, 01.09.2021
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.750682

Öz

Giriş: Görme yetersizliğine bağlı olmaksızın her öğrencinin cebir öğrenmede güçlükler yaşaması muhtemeldir. Ancak sembol, notasyon ve grafik gibi görsel unsurlara sahip olan cebir, görme engelli bireyler için önemli sınırlılıklar içermektedir. Bu nedenle bu araştırma, görme engelli bireylerin matematik öğrenme ve öğretme süreçlerindeki ihtiyaçlarını ve sorunlarını cebirsel kavramlar bağlamında tespit etmeyi amaçlamaktadır.
Yöntem: Bu çalışma, iç içe geçmiş çoklu durum çalışması deseninde tasarlanmıştır. 12 katılımcı amaçlı örnekleme metodlarından ölçüt örnekleme, maksimum çeşitlilik ve kartopu örnekleme metodları ile belirlenmiştir. Yarı-yapılandırılmış görüşmeler ve video kaydı ile elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir.
Bulgular: Görme engelli bireylerin matematik eğitimi uygulamalarındaki ihtiyaçlarına ve sorunlarına ilişkin bulgular temalar altında toplanmıştır: Destek ve/veya bireyselleştirilmiş eğitim ihtiyacı, destek eğitim araçlarına ilişkin ihtiyaçlar, matematiğin doğasından kaynaklanan sorunlar, duyuşsal faktörler ve sınavlarda yaşanan sorunlar.
Tartışma: Elde edilen ihtiyaçların ve sorunların birbirini tetikleyen ilişkisel bir örüntü oluşturduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, elde edilen temaların birbiriyle neden-sonuç ilişkisine dayalı tetikleyici faktörler olduğu söylenebilir.
Sonuç ve Öneriler: Sonuçlar matematik eğitimi özelinde ele alınmasına rağmen, büyük çerçevede destek eğitim uygulamalarını ve araçlarını kapsayan ihtiyaçlar elde edilmiştir. Belirlenen temaların her biri matematik eğitimde çözüm bekleyen bir problem olarak ele alınmalıdır. Ayrıca, görme engelli bireylerin değişken, bilinmeyen, denklem ve çözümü, eşitlik, eşitsizlik, fonksiyon kavramlarına dair yanılgılarının ve kavram bilgisinde eksikliklerin olduğu belirlenmiştir. Buna göre eğitim uygulamalarını geliştirecek kavram odaklı araştırmalara ihtiyaç vardır.

Kaynakça

  • Aktaş, F. N. (2020). Görme engelli öğrencilerin cebirsel düşünme süreçlerinin incelenmesi: Öğrenme yol haritaları [Examination of students with visual impairments algebraic thinking processes: Learning trajectories] (Doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. (Tez Numarası:611057)
  • Aktaş, F. N. & Argün, Z. (2020). Examination of mathematical language use of individuals with visual impairment in mathematical communication processes: The role of Braille. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 11(1), 128-156.
  • Argün, Z., Arıkan, A., Bulut, S., Halıcıoğlu, S. (2014). Temel matematik kavramların künyesi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Bayram, G. İ. (2014). Exploring the academic and social challenges of visually impaired students in learning high school mathematics (Master’s thesis). Bilkent University The Program of Curriculum and Instruction, Ankara. (Tez Numarası: 363124)
  • Bitter, M. (2013). Braille in mathematics education (Master’s thesis, Radboud University Nijmegen). Retrived from http://www.ru.nl.
  • Bülbül, M. Ş. (2013). Görme engelli öğrenciler ile grafik çalışırken nasıl bir materyal kullanılmalıdır. Fen Eğitimi ve Araştırmaları Derneği Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 1(1), 1-11.
  • Bülbül, M. Ş., Garip, B., Cansu, Ü., & Demirtaş, D. (2012). Mathematics instructional materials designed for visually impaired students: Needle page. Elementary Education Online, 11(4), 1-9.
  • Cansu, Ü. (2014). Perception of visually ımpaired students equal sign and equality. Proceedings of the International Conference New Perspectives in Science Education, 143-146. Retrieved from https://books.google.com.tr/books.
  • Cowan, H. (2011). Knowledge and Understanding of Function held by Students with Visual Impairments (Doctoral Dissertation, The Ohio State University). Retrieved from https://etd.ohiolink.edu/pg_10?0::NO:10:P10_ACCESSION_NUM:osu1316530569.
  • Edwards, A. D., Stevens, R. D., & Pitt, I. J. (1995). Non-visual representation of mathematical information. Retrieved November, 2018 from https://www.researchgate.net/publication/2246200.
  • Gürgür, H., Şafak, P. (Ed.). (2017). İşitme ve görme yetersizliği.Ankara: Pegem Akademi.
  • Hacısalihoğlu Karadeniz, M. (2017). Öğretmen adaylarının özel eğitim ve kaynaştırma eğitiminde matematik uygulamalarına ilişkin görüşleri. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 119-158.
  • Horzum, T. & Bülbül, M. Ş. (2017). Görme engelliler için bir geometri öğretim materyali: Geometri kafesi. Sürdürülebilir ve Engelsiz Bilim Eğitimi, 3(1), 1-15.
  • Karshmer, A.I., Gupta, G., Pontelli, E. (2007).Mathematics and accessibility: A survey. In Proc. 9th International Conference on Computers Helping People with Special Needs (Vol. 3118, pp. 664-669). Retrieved from http://www.utdallas.edu/∼gupta/mathaccsurvey.pdf.
  • Kılıç, A., Aydın, M., Ökmen, B. & Şahin, Ş. (2019). Kuramdan uygulamaya ihtiyaç belirleme. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kızılaslan, A., & Sözbilir, M. (2018). Görme yetersizliği olan öğrencilerin bilişsel becerileri ve psikolojik deneyimleri üzerine bir derleme. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 29-43.
  • Kieran, C. (1992). The learning and teaching of school algebra. In D.A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 390-419). New York: Macmillan.
  • Knauff, M., & May, E. (2006). Mental imagery, reasoning, and blindness. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 59(1), 161-177.
  • Maulana, M. (2019). Cubaritme in the trajectory learning of multiplication concept. Proceedings of the Journal of Physics: Conference Series, 1188(1). doi:10.1088/1742-6596/1188/1/012049
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. California: Jossey-Bass.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018a). İlköğretim matematik (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018b). Ortaöğretim matematik (9, 10, 11 ve 12. sınıflar) dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • National Council of Teachers of Mathematics [NCTM]. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM 20191-9988.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri [Qualitative evaluation and research methods]. (M. Bütün & S. Demir, Çev.). Ankara: Pegem Akademi. (Orijinal kitabın yayın tarihi 2001)
  • Spindler, R. (2006). Teaching mathematics to a student who is blind. Teaching Mathematics and Its Applications, 25(3), 120-126.
  • Şafak, P. (2005). Birlikte eğitim ortamındaki görme yetersizliğinden etkilenmiş öğrencilere gezici öğretmenlik düzenlemesine göre verilen destek hizmetin etkililiği [Effectiveness of supportive educational services provided by itinerant teacher to the visually impaired children who are placed in regular classroom] (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. (Tez Numarası: 160524)
  • Yin, R.K. (2003). Case study research: Design and methods (3rd ed.). California: SagePublication.
  • Zebehazy, K. T., Zigmond, N., & Zimmerman, G. J. (2012). Performance measurement and accommodation: students with visual impairments on Pennsylvania's alternate assessment. Journal of Visual Impairment & Blindness, 106(1), 17-30.
  • Zorluoğlu, S. & Sözbilir, M. (2017). Görme yetersizliği olan öğrencilerin öğrenmelerini destekleyici ihtiyaçlar. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 659-682.

The Title of the Manuscript: The Needs and Problems of Individuals with Visual Impairment in Mathematics Education: The Context of Algebraic Concepts

Yıl 2021, Cilt: 22 Sayı: 3, 699 - 723, 01.09.2021
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.750682

Öz

Introduction: Regardless of visual impairment, every student may have difficulties in learning algebra. However, algebra which has visual elements such as symbols, notations and graphics, has important limitations for individuals with visual impairment. Therefore, this study aimed to identify the needs and problems of individuals with visual impairment in learning mathematics in the context of algebraic concepts.
Method: A multiple case-embedded study design was employed. 12 participants were included. Content analysis was utilized in the qualitative data analysis obtained through semi-structured interviews.
Findings: The findings revealed five themes: Supportive and/or individualized training needs, needs for supportive training resources, problems arising from the nature of mathematics, affective factors and problems in the exams.
Discussion: The results indicated that the needs and problems formed a relational pattern that triggered each other. Therefore, when the needs and problems in the findings are examined, the themes are in a cause-effect relationship with each other.
Conclusion and Suggestions: Although the results are discussed specifically for mathematics education, needs covering supportive education applications and tools, in general, have been determined. It is obvious that the needs that are waiting for a solution cause the problems in practice. The participants with visual impairment were reported to hold misconceptions about the concepts of variable, unknown, equation and its solution, equality, inequality, function along with the lack of concept knowledge. Accordingly, there is a need for concept-oriented research to improve educational practices.

Kaynakça

  • Aktaş, F. N. (2020). Görme engelli öğrencilerin cebirsel düşünme süreçlerinin incelenmesi: Öğrenme yol haritaları [Examination of students with visual impairments algebraic thinking processes: Learning trajectories] (Doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. (Tez Numarası:611057)
  • Aktaş, F. N. & Argün, Z. (2020). Examination of mathematical language use of individuals with visual impairment in mathematical communication processes: The role of Braille. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 11(1), 128-156.
  • Argün, Z., Arıkan, A., Bulut, S., Halıcıoğlu, S. (2014). Temel matematik kavramların künyesi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Bayram, G. İ. (2014). Exploring the academic and social challenges of visually impaired students in learning high school mathematics (Master’s thesis). Bilkent University The Program of Curriculum and Instruction, Ankara. (Tez Numarası: 363124)
  • Bitter, M. (2013). Braille in mathematics education (Master’s thesis, Radboud University Nijmegen). Retrived from http://www.ru.nl.
  • Bülbül, M. Ş. (2013). Görme engelli öğrenciler ile grafik çalışırken nasıl bir materyal kullanılmalıdır. Fen Eğitimi ve Araştırmaları Derneği Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 1(1), 1-11.
  • Bülbül, M. Ş., Garip, B., Cansu, Ü., & Demirtaş, D. (2012). Mathematics instructional materials designed for visually impaired students: Needle page. Elementary Education Online, 11(4), 1-9.
  • Cansu, Ü. (2014). Perception of visually ımpaired students equal sign and equality. Proceedings of the International Conference New Perspectives in Science Education, 143-146. Retrieved from https://books.google.com.tr/books.
  • Cowan, H. (2011). Knowledge and Understanding of Function held by Students with Visual Impairments (Doctoral Dissertation, The Ohio State University). Retrieved from https://etd.ohiolink.edu/pg_10?0::NO:10:P10_ACCESSION_NUM:osu1316530569.
  • Edwards, A. D., Stevens, R. D., & Pitt, I. J. (1995). Non-visual representation of mathematical information. Retrieved November, 2018 from https://www.researchgate.net/publication/2246200.
  • Gürgür, H., Şafak, P. (Ed.). (2017). İşitme ve görme yetersizliği.Ankara: Pegem Akademi.
  • Hacısalihoğlu Karadeniz, M. (2017). Öğretmen adaylarının özel eğitim ve kaynaştırma eğitiminde matematik uygulamalarına ilişkin görüşleri. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 119-158.
  • Horzum, T. & Bülbül, M. Ş. (2017). Görme engelliler için bir geometri öğretim materyali: Geometri kafesi. Sürdürülebilir ve Engelsiz Bilim Eğitimi, 3(1), 1-15.
  • Karshmer, A.I., Gupta, G., Pontelli, E. (2007).Mathematics and accessibility: A survey. In Proc. 9th International Conference on Computers Helping People with Special Needs (Vol. 3118, pp. 664-669). Retrieved from http://www.utdallas.edu/∼gupta/mathaccsurvey.pdf.
  • Kılıç, A., Aydın, M., Ökmen, B. & Şahin, Ş. (2019). Kuramdan uygulamaya ihtiyaç belirleme. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kızılaslan, A., & Sözbilir, M. (2018). Görme yetersizliği olan öğrencilerin bilişsel becerileri ve psikolojik deneyimleri üzerine bir derleme. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 29-43.
  • Kieran, C. (1992). The learning and teaching of school algebra. In D.A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 390-419). New York: Macmillan.
  • Knauff, M., & May, E. (2006). Mental imagery, reasoning, and blindness. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 59(1), 161-177.
  • Maulana, M. (2019). Cubaritme in the trajectory learning of multiplication concept. Proceedings of the Journal of Physics: Conference Series, 1188(1). doi:10.1088/1742-6596/1188/1/012049
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. California: Jossey-Bass.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018a). İlköğretim matematik (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018b). Ortaöğretim matematik (9, 10, 11 ve 12. sınıflar) dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • National Council of Teachers of Mathematics [NCTM]. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM 20191-9988.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri [Qualitative evaluation and research methods]. (M. Bütün & S. Demir, Çev.). Ankara: Pegem Akademi. (Orijinal kitabın yayın tarihi 2001)
  • Spindler, R. (2006). Teaching mathematics to a student who is blind. Teaching Mathematics and Its Applications, 25(3), 120-126.
  • Şafak, P. (2005). Birlikte eğitim ortamındaki görme yetersizliğinden etkilenmiş öğrencilere gezici öğretmenlik düzenlemesine göre verilen destek hizmetin etkililiği [Effectiveness of supportive educational services provided by itinerant teacher to the visually impaired children who are placed in regular classroom] (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. (Tez Numarası: 160524)
  • Yin, R.K. (2003). Case study research: Design and methods (3rd ed.). California: SagePublication.
  • Zebehazy, K. T., Zigmond, N., & Zimmerman, G. J. (2012). Performance measurement and accommodation: students with visual impairments on Pennsylvania's alternate assessment. Journal of Visual Impairment & Blindness, 106(1), 17-30.
  • Zorluoğlu, S. & Sözbilir, M. (2017). Görme yetersizliği olan öğrencilerin öğrenmelerini destekleyici ihtiyaçlar. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 659-682.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Nur Aktaş 0000-0002-3804-3650

Ziya Argün 0000-0001-8101-7215

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 22 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Aktaş, F. N., & Argün, Z. (2021). Görme Engelli Bireylerin Matematik Eğitiminde İhtiyaçları ve Sorunları: Cebir Kavramları Bağlamında. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 22(3), 699-723. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.750682




The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence. 

download 13337  download         download