Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TR22 Logistical Examination of the Southern Marmara Region

Yıl 2025, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 23, 02.01.2025

Öz

In the globalizing world, with the complete elimination of borders, a dynamism has occurred in international markets. This mobility has brought about the phenomenon of competition; In this process, fast and damage-free transportation of goods, raw materials or services from the point where they are found to the end consumer at a cheaper, minimum price has gained great importance. At this point, the concept of logistics appears as the advanced expression of the concept of transportation. The concept of logistics, whose area of study has increased in Turkey, has been discussed in many academic studies. In this study, it is aimed to evaluate the development and development potential of the sector by examining whether the logistics sector has an impact on the TR22 Southern Marmara Region according to the Statistical Regional Units Classification (NUTS) Level 2, which includes Balıkesir and Çanakkale provinces. In this regard, the study in question was subjected to content analysis, one of the qualitative research methods. Document review was conducted in order to make an evaluation in the research. According to the findings obtained as a result of the research; Suggestions have been made for further development of the region, as it offers suitable potential in terms of logistics.

Kaynakça

  • Akkaya, F. (2011). TR90 Bölgesi Lojistik Mevcut Durum Analizi ve Gelişme Stratejisi. Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı: Trabzon.
  • Albayrak, F. (2024). Bölgesel Kalkınmada Lojistik Sektörünün Önemi: 1915 Çanakkale Köprüsü Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Çanakkale.
  • Bilgin, T. ve Sunaoğlu, Ş. K. (2022). Lojistik Performans ve Uluslararası Ticaret İlişkisi Üzerine Alanyazın İncelemesi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (53), 325-344.
  • Bilginer, N., Kayabaşı, A., ve Sezici, E. (2008). Lojistik Faaliyetlerin Süreçsel Etkinliğine Etki Eden Faktörlerin Değerlendirilmesi Üzerine Ampirik Bir Çalışma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (22), 277-296.
  • Chang, C.-H., Lu, C.-S., and Lai, P.-L. (2021). Examining the drivers of competitive advantage of the international logistics. International Journal of Logistics: Research and Applications, 25(12), 1-27.
  • Çabaş, M., ve Torun, M. (2022). 1915 Çanakkale Köprüsü'nün Bölge Ekonomisine Katkısı. E. Sarıdoğan (ed). içinde Çanakkale Bölgesinin Sosyo-Ekonomik Yapısı ve Bölgesel Kalkınma (s. 152-161). Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım:Bursa.
  • Çağlar, B. (2022). Çanakkale İlinin Lojistik Üs Olma Potansiyeli Açısından Mevcut Durum Analizi. Mersin Üniversitesi Denizcilik ve Lojistik Araştırmaları Dergisi, 4(2), 234-253.
  • Çamlıca, Z., Akar, G. S., ve Şenkayas, H. (2016). TR32 Bölgesinin Lojistik Açıdan Analizi. Aydın İktisat Fakültesi Dergisi, 1(2), 73-88.
  • Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü. (2023). Faaliyet Raporları: https://www.dhmi.gov.tr/Sayfalar/FaaliyetRaporlari.aspx (Erişim tarihi: 04.05.2024).
  • Türkoğlu, M. Ve Duran, G. (2019). Lojistik Sektörünün Önemi ve Bölgesel Kalkınmaya Katkıları. Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Uygulamalı Sosyal Bilimler ve Güzel Sanatlar Dergisi, 1(2), 86-97.
  • GMKA (2013). TR22 Güney Marmara Bölgesi 2014-2023 Bölge Planı. https://www.gmka.gov.tr/dokumanlar/yayinlar/TR22-Guney-Marmara-Bolgesi-2014-2023-Bolge-Plani.pdf (Erişim tarihi: 05.05.2024).
  • GMKA (2019). Balıkesir Lojistik Atlası: https://www.gmka.gov.tr/dokumanlar/yayinlar/Balikesir-Lojistik-Atlasi.pdf (Erişim tarihi: 05.05.2024).
  • GMKA (2021). Çanakkale Lojistik Yatırım Rehberi. https://www.gmka.gov.tr/dokumanlar/yayinlar/Canakkale-Lojistik-Rehberi.pdf (Erişim tarihi: 05.05.2024).
  • Kalkınma Bakanlığı (2013). Onuncu Kalkınma Planı 2014-2018. Kalkınma Bakanlığı: Ankara.
  • Kara, M., Tayfur, L., ve Basık, H. (2009). Küresel Ticarette Lojistik Üslerin Önemi Ve Türkiye. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 69-84.
  • KGM (2024). Karayolları Genel Müdürlüğü. https://www.kgm.gov.tr/Sayfalar/KGM/SiteTr/Root/default.aspx (Erişim tarihi: 07.05.2024).
  • Kherbash, O., and Mocan, M. L. (2015). A Review of Logistics and Transport Sector as a Factor of Globalization. Procedia Economics and Finance, (27), 42-47.
  • Koçak, A., ve Arun, Ö. (2006). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu. Journal of Selcuk Communication, 4(3), 21-28.
  • Kumar, S., and Hoffman, J. (2002). Globalization: The Maritime Nexus. The Handbook of Maritime Economics and Business (s. 35-62). içinde London: Costas Grammenos.
  • Kuş, E. (2012). Nicel - Nitel Araştırma Teknikleri. Anı Yayıncılık: Ankara.Oğuztürk, B. S., ve Çetin, B. (2012). TR61 Bölgesine Lojistik Açıdan Bir Bakış. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (16), 149-166.
  • Orhan, O. Z. (2003). Dünyada ve Türkiye'de Lojistik Sektörünün Gelişimi. İstanbul Ticaret Odası: İstanbul.
  • Ratliff, H. D., and Nulty, W. G. (1997). Logistics Composite Modeling. The Planning and Scheduling of Production Systems (s. 10-53). içinde Boston.
  • Rushton, A., Croucher, P., and Baker, P. (2014). The Handbook of Logistics and Distribution Management. London: Kogan Page.
  • Süygün, S. (2023). Lojistik Sektörünün Lokasyon Katsayısı Yöntemi İle Analizi: TR62 Bölgesi Üzerine Bir İnceleme. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(2), 110-119.
  • Şengel, S. (2012). Bölgesel Kalkınma Açısından Lojistiğin Önemi ve Sorunlar, Çözüm Önerileri: Trakya Bölgesi Örneği. Balkan Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 12-23.
  • Tutar, E., Tutar, F., ve Yetişen, H. (2009). Türkiye’de Lojistik Sektörünün Gelişmişlik Düzeyinin Seçilmiş AB Ülkeleri ( Romanya Ve Macaristan ) İle Karşılaştırmalı Bir Analizi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 17(2), 190-216.
  • TÜİK (2024). Türkiye İstatistik Kurumu. https://www.tuik.gov.tr/ (Erişim tarihi: 07.05.2024).
  • UAB (2024). T.C Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı. https://www.uab.gov.tr/ (Erişim tarihi: 07.05.2024).
  • Wassenhove, L. V. (2006). Blackett Memorial Lecturew Humanitarian Aid Logistics: Supply Chain Management In High Gear. Journal of the Operational Research Society, 57(5), 475-489.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık: Ankara.

TR22 Güney Marmara Bölgesi’nin Lojistik Açıdan İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 23, 02.01.2025

Öz

Küreselleşen dünyada sınırların tamamen ortadan kalkmasıyla uluslararası pazarlarda bir hareketlilik meydana gelmiştir. Bu hareketlilik beraberinde rekabet olgusunu doğurmuş; bu süreçte bir malın, hammaddenin veya hizmetlerin daha ucuz, asgari fiyatla bulunduğu noktadan son tüketicisine kadar hızlı ve hasarsız taşınması büyük önem kazanmıştır. Bu noktada taşımacılık kavramının gelişmiş ifadesi olarak karşımıza lojistik kavramı çıkmaktadır. Türkiye’de de inceleme alanı artış gösteren lojistik kavramı pek çok akademik çalışmada ele alınmıştır. Bu çalışmada lojistik sektörünün, Balıkesir ve Çanakkale illerini kapsayan İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflandırması (İBBS) Düzey 2’ye göre TR22 Güney Marmara Bölgesi üzerinde etkisinin olup olmadığı incelenerek sektörün gelişimi ve gelişme potansiyelinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda söz konusu çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmada değerlendirme yapılabilmesi amacıyla doküman incelemesi yapılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre; bölgenin lojistik açıdan uygun potansiyeller sunmasıyla birlikte daha fazla gelişiminin sağlanması konusunda önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Akkaya, F. (2011). TR90 Bölgesi Lojistik Mevcut Durum Analizi ve Gelişme Stratejisi. Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı: Trabzon.
  • Albayrak, F. (2024). Bölgesel Kalkınmada Lojistik Sektörünün Önemi: 1915 Çanakkale Köprüsü Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Çanakkale.
  • Bilgin, T. ve Sunaoğlu, Ş. K. (2022). Lojistik Performans ve Uluslararası Ticaret İlişkisi Üzerine Alanyazın İncelemesi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (53), 325-344.
  • Bilginer, N., Kayabaşı, A., ve Sezici, E. (2008). Lojistik Faaliyetlerin Süreçsel Etkinliğine Etki Eden Faktörlerin Değerlendirilmesi Üzerine Ampirik Bir Çalışma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (22), 277-296.
  • Chang, C.-H., Lu, C.-S., and Lai, P.-L. (2021). Examining the drivers of competitive advantage of the international logistics. International Journal of Logistics: Research and Applications, 25(12), 1-27.
  • Çabaş, M., ve Torun, M. (2022). 1915 Çanakkale Köprüsü'nün Bölge Ekonomisine Katkısı. E. Sarıdoğan (ed). içinde Çanakkale Bölgesinin Sosyo-Ekonomik Yapısı ve Bölgesel Kalkınma (s. 152-161). Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım:Bursa.
  • Çağlar, B. (2022). Çanakkale İlinin Lojistik Üs Olma Potansiyeli Açısından Mevcut Durum Analizi. Mersin Üniversitesi Denizcilik ve Lojistik Araştırmaları Dergisi, 4(2), 234-253.
  • Çamlıca, Z., Akar, G. S., ve Şenkayas, H. (2016). TR32 Bölgesinin Lojistik Açıdan Analizi. Aydın İktisat Fakültesi Dergisi, 1(2), 73-88.
  • Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü. (2023). Faaliyet Raporları: https://www.dhmi.gov.tr/Sayfalar/FaaliyetRaporlari.aspx (Erişim tarihi: 04.05.2024).
  • Türkoğlu, M. Ve Duran, G. (2019). Lojistik Sektörünün Önemi ve Bölgesel Kalkınmaya Katkıları. Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Uygulamalı Sosyal Bilimler ve Güzel Sanatlar Dergisi, 1(2), 86-97.
  • GMKA (2013). TR22 Güney Marmara Bölgesi 2014-2023 Bölge Planı. https://www.gmka.gov.tr/dokumanlar/yayinlar/TR22-Guney-Marmara-Bolgesi-2014-2023-Bolge-Plani.pdf (Erişim tarihi: 05.05.2024).
  • GMKA (2019). Balıkesir Lojistik Atlası: https://www.gmka.gov.tr/dokumanlar/yayinlar/Balikesir-Lojistik-Atlasi.pdf (Erişim tarihi: 05.05.2024).
  • GMKA (2021). Çanakkale Lojistik Yatırım Rehberi. https://www.gmka.gov.tr/dokumanlar/yayinlar/Canakkale-Lojistik-Rehberi.pdf (Erişim tarihi: 05.05.2024).
  • Kalkınma Bakanlığı (2013). Onuncu Kalkınma Planı 2014-2018. Kalkınma Bakanlığı: Ankara.
  • Kara, M., Tayfur, L., ve Basık, H. (2009). Küresel Ticarette Lojistik Üslerin Önemi Ve Türkiye. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 69-84.
  • KGM (2024). Karayolları Genel Müdürlüğü. https://www.kgm.gov.tr/Sayfalar/KGM/SiteTr/Root/default.aspx (Erişim tarihi: 07.05.2024).
  • Kherbash, O., and Mocan, M. L. (2015). A Review of Logistics and Transport Sector as a Factor of Globalization. Procedia Economics and Finance, (27), 42-47.
  • Koçak, A., ve Arun, Ö. (2006). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu. Journal of Selcuk Communication, 4(3), 21-28.
  • Kumar, S., and Hoffman, J. (2002). Globalization: The Maritime Nexus. The Handbook of Maritime Economics and Business (s. 35-62). içinde London: Costas Grammenos.
  • Kuş, E. (2012). Nicel - Nitel Araştırma Teknikleri. Anı Yayıncılık: Ankara.Oğuztürk, B. S., ve Çetin, B. (2012). TR61 Bölgesine Lojistik Açıdan Bir Bakış. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (16), 149-166.
  • Orhan, O. Z. (2003). Dünyada ve Türkiye'de Lojistik Sektörünün Gelişimi. İstanbul Ticaret Odası: İstanbul.
  • Ratliff, H. D., and Nulty, W. G. (1997). Logistics Composite Modeling. The Planning and Scheduling of Production Systems (s. 10-53). içinde Boston.
  • Rushton, A., Croucher, P., and Baker, P. (2014). The Handbook of Logistics and Distribution Management. London: Kogan Page.
  • Süygün, S. (2023). Lojistik Sektörünün Lokasyon Katsayısı Yöntemi İle Analizi: TR62 Bölgesi Üzerine Bir İnceleme. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(2), 110-119.
  • Şengel, S. (2012). Bölgesel Kalkınma Açısından Lojistiğin Önemi ve Sorunlar, Çözüm Önerileri: Trakya Bölgesi Örneği. Balkan Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 12-23.
  • Tutar, E., Tutar, F., ve Yetişen, H. (2009). Türkiye’de Lojistik Sektörünün Gelişmişlik Düzeyinin Seçilmiş AB Ülkeleri ( Romanya Ve Macaristan ) İle Karşılaştırmalı Bir Analizi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 17(2), 190-216.
  • TÜİK (2024). Türkiye İstatistik Kurumu. https://www.tuik.gov.tr/ (Erişim tarihi: 07.05.2024).
  • UAB (2024). T.C Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı. https://www.uab.gov.tr/ (Erişim tarihi: 07.05.2024).
  • Wassenhove, L. V. (2006). Blackett Memorial Lecturew Humanitarian Aid Logistics: Supply Chain Management In High Gear. Journal of the Operational Research Society, 57(5), 475-489.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık: Ankara.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bölgesel Ekonomi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Figen Albayrak 0009-0009-8866-9449

Levent Dalyancı 0000-0001-9784-1575

Yayımlanma Tarihi 2 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 15 Kasım 2024
Kabul Tarihi 4 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Albayrak, F., & Dalyancı, L. (2025). TR22 Güney Marmara Bölgesi’nin Lojistik Açıdan İncelenmesi. Parion Akademik Bakış Dergisi, 4(1), 1-23.