In this study, mortality and injury ratios are calculated by using date of interurban road traffic accidents (RTAs) in Turkey occuring in 1997-2006 years. According to the ratios, clustering analysis was done by using both traditional k-measns and fuzzy c-means techniques. Provinces are divided five cluster by clustering analysis are done according to two tecniques . It was definied that provinces has the most highest fatality and injury ratios. Obtained results were compared. It was observed that fuzzy c-means technique gives accurate and consistend results at least k-means technique.
Clustering analysis K-means Fuzzy c-means Fatality ratio Injury ratio.
Bu çalışmada, 1997-2006 yıllarında Türkiye'deki illerde meydana gelen şehir dışı trafik kaza verileri kullanılarak her il için ölüm ve yaralanma oranları hesaplanmıştır. Bu oranlara göre, hem geleneksel k-ortalamalar hem de bulanık c-ortalamalar teknikleri kullanılarak kümeleme analizi yapılmıştır. İki yönteme göre yapılan kümeleme analizi ile iller beş kümeye ayrılmıştır. En yüksek ölüm ve yaralanma oranlarına sahip olan iller belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar karşılaştırılmıştır. Bulanık c-ortalamalar tekniğinin en az geleneksel k-ortalamalar tekniği kadar doğru ve tutarlı sonuçlar verdiği gözlenmiştir.
Kümeleme analizi K-ortalamalar Bulanık c-ortalamalar Ölüm oranı Yaralanma oranı.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 16 Sayı: 3 |