Çelik
yapılardaki teknik gelişmeler ve daha geniş uygulama alanları nedeniyle yapısal
stabilite problemleri üzerine yapılan araştırmaların önemi artmaktadır. Yanal
burulmalı burkulma, özellikle kuvvetli eksenlerinde eğilmeye maruz kalmış çift
simetri eksenli I-kesitli çelik elemanlar için önemli bir sorundur. Bu
elemanlar yatay yer değiştirme ve dönmeye karşı uygun bir şekilde
desteklenmezlerse, yük taşıma kapasitelerine ulaşamadan önce yanal burulmalı
burkulma riski altındadırlar. Bu çalışmada, farklı uç moment etkisi altındaki
çift simetri eksenli I-kesitli çelik elamanların elastik yanal burulmalı
burkulma davranışı, önerilen bir yöntem ile birlikte çeşitli tasarım
standartları, literatürdeki yaklaşımlar ve sonlu eleman analizleri dikkate
alınarak incelenmiştir. Burada önerilen yöntem, doğrusal değişen moment etkisi
altında yanal burulmalı burkulma davranışını temsil eden diferansiyel denklemin
sonlu farklar yöntemi ile çözümüne dayanır. Kritik moment ve moment düzeltme
faktörü açısından bu yaklaşımları karşılaştırmak ve değerlendirebilmek için
farklı yatay yönde tutulma uzunlukları ve çeşitli uç moment değerleri dikkate
alınmıştır. Analiz sonuçları, yanal burulmalı burkulmanın, eğilme altında
bulunan çift simetri eksenli I-kesitli çelik elemanlar için önemli bir konu
olduğu ve önerilen yöntem ile tasarım standartları, literatürdeki yaklaşımlar
ve sonlu elemanlar sonuçları ile karşılaştırıldığında sonuçların tatmin edici
bir şekilde yansıtıldığını göstermektedir.
Yanal burulmalı burkulma Çift simetri eksenli I-kesitli çelik eleman Çelik yapı tasarımı Moment düzeltme katsayısı
Due to technical
developments and wider range of applications in the steel structures,
significance of the research on structural stability problems become forward.
Lateral torsional buckling is a major problem especially for doubly symmetric
I-shaped steel members subjected to flexure about their strong axis. If these
members are not appropriately braced against lateral deflection and twisting,
they are under the risk of failure by lateral torsional buckling prior to the
reach their load carrying capacity. In this study, elastic lateral torsional
buckling behavior of doubly symmetric I-shaped steel members under linear
moment gradient is investigated considering a proposed method, several design
standards and codes, approaches from the literature and finite element
analysis. Proposed method herein is based on finite difference solution of
lateral torsional buckling differential equation considering linear moment
gradient. Different unbraced member lengths and various end moment values are
considered in order to compare and evaluate these approaches in terms of
critical moment and moment modification factor.
Analysis results show that lateral torsional buckling is a key issue for
doubly symmetric I-shaped steel members that are under flexure and it is
reflected satisfactorily with the proposed method considering the design codes
and standards, approaches from the literature and finite element analysis
results.
eral torsional buckling Doubly symmetric I-shaped steel member Structural steel design Moment modification factor
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 25 Sayı: 6 |