Trafik
kazaları; ölüm, yaralanma ve maddi hasarların yanı sıra trafik tıkanıklıkları,
yol güvenliğinde azalma, gürültü ve hava kirliliği gibi olumsuzluklara da neden
olmaktadır. Dünya Sağlık Örgütü’nün (WHO) 2015 Küresel Yol Güvenliği Durum
Raporu’na göre, trafik kazalarında yaralanma sonrası ölümlerin 2030 yılına
kadar tüm ölüm nedenleri arasında yedinci sıraya yükseleceği öngörülmektedir.
Bunun yanında, özellikle ülkemizin de yer aldığı gelişmekte olan ülkeler başta
olmak üzere, ülke ekonomilerinde trafik kazalarından dolayı büyük miktarlarda
ekonomik kayıplar da yaşanmaktadır. Trafik kazalarının azaltılması amacıyla, trafikte
denetimlerin artırılması, yoldan kaynaklı kusurların giderilmesi, araç
muayenelerinin sıklaştırılması, kaza önleme mekanizmalarının geliştirilmesi
gibi çeşitli tedbirler alınmaktadır. Kazaların gerek şiddetinin gerekse
sayısının azaltılmasında kaza kara noktaları olarak adlandırılan, trafik
kazalarının yoğun bir şekilde yaşandığı kesimlerin tespiti ve iyileştirilmesi
büyük önem arz etmektedir. Bu çalışmada, Coğrafi Bilgi Sistemleri’nden (CBS)
yararlanılarak ağ tarama yöntemleri aracılığı ile kaza kara noktalarının
tespiti yapılmakta ve bu yöntemlerin olumlu ve olumsuz yönlerinin ortaya
konulması amaçlanmaktadır. Bu amaçla, İstanbul D100 karayolunda, basit
sıralama, hücre kaydırma ve maksimum nokta arama yöntemleri kullanılarak kavşak
ve yol kesimleri ayrı ayrı sıralanmış ve kaza kara noktaları K-ortalama
kümeleme yöntemi kullanılarak belirlenmiştir.
Ağ tarama Coğrafi bilgi sistemleri İstanbul D100 karayolu Kaza kara noktaları K ortalamalar
Traffic
accidents cause fatality, injury and property damage, as well as traffic
congestion, road safety, noise, air pollution, and so on. According to Global
Status Report on Road Safety published by World Health Organization (WHO) in
2015, deaths after traffic injuries are predicted to become the seventh leading
cause of death by 2030. Besides, economic losses are occurred in large
quantities in the developing economies like our country, due to traffic
accidents. Various precautions are taken to reduce traffic accidents, such as
increasing the number of traffic controls, eliminating road-related defects,
increasing the frequency of vehicle inspections, and developing accident
prevention mechanisms. In order to reduce the severity and the number of
accidents, it has importance to identify and improve the zones called accident
black spots where traffic accidents have occurred frequently. In this study, it
is aimed to determine accident black spots by using Geographical Information
Systems (GIS) and network screening methods and reveal the positive and
negative aspects of these methods. For this purpose, the intersections and road
segments at İstanbul D100 highway were sorted separately using simple ranking,
sliding window and peak searching methods and accident black spots are
determined using the K-means clustering method.
Network screening Geographical information systems İstanbul D100 highway Accident black spots K-means
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 25 Sayı: 6 |