Amaç: Bu yazıda örgüt ortamındaki kişilik yapılarının önemi konusunu tartışmak ve sonuçlarını değerlendirmek amaçlanmaktadır. Yöntem: Bunun için, Uluslararası ve Ulusal veri tabanlarındaki makaleler taranmıştır. Bulgular: Yapılacak olan iş ile bireyin kişiliğinin uyumu kişiler ve örgütler açısından üzerinde durulması gereken önemli bir konudur. İşe uygun kişinin seçilememesi durumunda; işe alım sürecinin tekrar izlenmesinin doğurduğu ek giderler, iş görenin işe alışması sürecinde geçen zaman ve olası iş kazalarının doğurduğu olumsuz sonuçlar örgüte ekstra masraflar doğurmaktadır. Ayrıca farklı kişilik tipleri vardır. A tipi kişilikler; agresif, sabırsız ve iş merkezlidir. B tipi kişilikler ise; kişilerle, zamanla daha az çatışma halindedir ve yaşama karşı daha dengelidir. Tartışma: Çalışanların kişilik özellikleri ile iş tatmini, liderlik, çatışma yönetim tarzları gibi örgütsel değişkenler arasında anlamlı bir ilişki olduğu bilimsel çalışmalarla desteklenmektedir. Çalışanlara düzenli olarak iletişim, stresle baş etme, kendini tanıma, kişilik özellikleri gibi eğitim programlarına yer verilmesi örgütlerin refahı açısından önemlidir
Purpose: In this article, it is aimed to debate the importance of personality structure within organization and to evaluate its results. Method: For this article, in international and national databases were reviewed. Findings: The harmony between the work to be done and the individual’s personality is an important subject which needs a focus in terms of people and organizations. In the situation of unability to select appropriate individual to the work, the additional costs stem from the re-recruitment process, the time spent for adjustment process of new employee and the negative results of occupational-work accidents cause extra costs for organization. Furthermore there are different personality types. A type personalities are aggressive, impatient and business-oriented even B type personalities are experiences less conflict with other individuals and time and also they are more stable. Discussion: It is supported with scientific researches that there is a significant relationship between personality characteristics of employees and organizational variables such as job satisfaction, leadership, conflict management styles. Result: In order to create a positive atmosphere within the organization to employees, the regular training programs such as communication, dealing with stress, self-knowledge, and personality features are very important for the welfare of the organization
Factors affecting personality organization organizational variables personality personality types
Other ID | JA48FG97HY |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.