Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DÜNYA MUTFAKLARI EĞİTİM PROGRAMI KAPSAMINDA GASTRONOMİ ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ EĞİTİM STAJI GEREKLİLİĞİNİN SEKTÖR ÇALIŞANLARI GÖRÜŞÜYLE DEĞERLENDİRMESİ

Yıl 2024, Cilt: 20 Sayı: 1, 110 - 138

Öz

Bu araştırmanın amacı, Gastronomi Öğrencilerinin Avrupa Birliğinde Mesleki Eğitim Stajına yönelik “Erasmus Mesleki Eğitim Öğrenci ve Personel Hareketliliği” kapsamında öğrencilerin mesleki yeterlilik düzeylerinin artırılması konusunda Konya’daki 4 ve 5 yıldızlı sektör çalışanlarının görüşlerini almaktır. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış odak grup görüşme yöntemi kullanılarak veriler toplanmıştır. Veriler tema analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Bu çalışmanın sonucunda ana tema ve alt temalar elde edilmiştir. Araştırma kapsamında oluşturulan temalar; uygulama ve eğitim, öğrenci donanımı, yabancı dil, kültür farklılıkları, dünya mutfakları alanı, mutfak yöntemleri, sunum ve show, uluslararası entegrasyon ve proje olanakları olarak gruplandırılmıştır. Çalışmanın, Erasmus mesleki eğitim öğrenci ve personel hareketliliğinin Türkiye ve Fransa’nın mutfak eğitim sistemini kıyaslama olanağı sağlaması ve uluslararası kültürel miras farkındalığı oluşturması ve sürdürülebilirliğe katkı sağlaması beklenmektedir.

Kaynakça

  • Alkan, C., Doğan, H., Sezgin, İ. (2001). Mesleki ve Teknik Eğitimin Esasları. Ankara: Alkım Yayınları.
  • Allen, G. (2003). Education About Food. In The Encyclopaedia of Food and Culture (Vol. l, pp. 556- 558). New York: Encyclopaedia of Food and Culture.
  • Aydemir, D. A. & Buyruk, L. (2018). Gastronomi ve Mutfak Sanatları eğitimi alan üniversite öğrencilerinin kariyer beklentileri: Lisans öğrencilerine yönelik bir araştırma (Master's thesis). Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Nevşehir.
  • Brookes, M. (2012). Shaping culinary taste: the influence of commercial operators (We are what we eat, or what we are persuaded to eat?). In Culinary Taste (pp. 109-129). Routledge.
  • Ceylan, M. (1992). 3308 sayılı Çıraklık ve Meslek Eğitimi Kanunu uyarınca endüstri meslek lisesi öğrencilerine yaptırılan meslek eğitimi uygulamasının değerlendirilmesi.
  • Çetin, Ş. (2005). Öğrenci Stajlarında Yararlanılan Dersler Üzerine Ampirik Bir Değerlendirme: Mersin Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16(2), 153-169.
  • Çemrek, F., & Yılmaz, H. (2010). Turizm ve Otel İşletmeciliği ile Aşçılık Programı Öğrencilerinin “Uygulamalı Mutfak Dersleri” Hakkında Tutum ve Düşüncelerini Ölçmeye Yönelik Bir Uygulama.
  • Çifçi, O. (2019). Türkiyedeki Gastronomi ve Mutfak Sanatları eğitimi alan öğrencilerin profesyonel mutfak yeterliliklerinin belirlenmesi (Master's thesis). İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Dayıoğlu, M. (2010). Anadolu Otelcilik ve Turizm Meslek Lisesi stajyer öğrencilerinin yeterliliği konusunda işveren görüşleri: Edremit Körfezi örneği (Master's thesis). Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Duman, G. (2020). Neden Bu Kadar Şef\Gastronomi Etkinliği Var? İhtiyaç Var Mı? Editors/Editörler, 22.
  • Ergin, E. & Karatas, S. (2014). Öğretmenlerin Değerler Eğitimi Hakkındaki Görüşleri: Bir Durum Çalısması. Journal Of Educational Science, 2(2), 33-45.
  • Gillespie, C. ve Cousins, J. (2012). 21. yüzyıla Avrupa gastronomisi. Routledge.
  • Günbayı, İ., Yassıkaya, B. & Yassıkaya, B. (2011). Meslek Lisesinde Çalışan Yönetici ve Öğretmenlerin Leonardo Da Vinci Projesi Hakkında Görüşleri: Bir Durum Çalışması. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 13-34.
  • Güney, Ö. İ. (2018). Ulusal Ajans: 2007-2015 European Shared Treasure Turizm Projeleri. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(2), 179-205.
  • Hatipoğlu, A. & Batman, O. (2014). Osmanlı Saray Mutfağı’na Ait Gastronomik Unsurların Günümüz Türk Mutfağı ile Kıyaslanması. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 11(2).
  • Hegarty, J. A. (2011). Achieving excellence by means of critical reflection and cultural imagination in culinary arts and gastronomy education. Journal of Culinary Science & Technology, 9(2), 55-65.
  • İslamoğlu, A. H., Alnıaçık, Ü. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, (4. Bs.). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Kippax, J. (1999). The Leonardo da Vinci Project Qualifying training in low vision. Visual Impairment Research, 1(1), 41-43.
  • Koc, E., Yumusak, S., Ulukoy, M., Kilic, R., & Toptas, A. (2014). Are internship programs encouraging or discouraging?—A viewpoint of tourism and hospitality students in Turkey. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 15, 135-142.
  • Kurnaz, A., Babür, T. E. & Kurnaz, H. A. (2018). Gastronomi Eğitiminde Bir Sosyal Sorumluluk Projesi: Mengen Ulusal Aşçılık Kampı. OPUS International Journal of Society Researches, 8(1), 504-520.
  • Küçükoğlu, S. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinin Küresel Ekonomik Göstergeleri ve Türkiye’de Bankacılık ve Finans Sektörüne Etkileri. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(42), 1269-1291. Nitel Araştırmada Veri Analizi: Tema Analizi, Betimsel Analiz, İçerik Analizi ve Analitik Genelleme.
  • http://www.nirvanasosyal.com/h-392-nitel-araştırmada-veri-analizi-tema-analizi-betimsel-analiz-içerik-analizi-ve-analitik-genelleme.html (Erişim Tarihi: 15.04.2021). https://gsf.yeditepe.edu.tr/tr/gastronomi-ve-mutfak-sanatlari-bolumu
  • Öney, H. (2016). Gastronomi Eğitimi Üzerine Bir Değerlendirme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(35), 193-202.
  • Samancı, Özge ( 2019). “Gastronomi Tarihi”, editor: Alev Dündar Arıkan.
  • Sat, R., Sezen, T.S. ve Doğdubay, M. (2023). Türkiye'de Gastronomi Eğitiminin Tarihi ve Gelişimi. Anadolu: Turizm Araştırmaları Dergisi, 34(3), 318-334.
  • Tekin, H. H. & Tekin, H. (2006). Nitel Araştirma Yönteminin Bir Veri Toplama Tekniği Olarak Derinlemesine Görüşme. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 3(13), 101-116.
  • Turhan, K. (2019). Avrupa Birliği Avrupa 2020 stratejisi hedefleri bağlamında Türkiye’de istihdam (Master's thesis). Ordu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ordu.
  • Turizm Ajansı, Haber, Tanıtım ve Strateji Merkezi. https://www.turizmajansı.com/haber/teşvik-değişikliğinin-altından-sopa-göründü-h46975 (Erişim Tarihi: 11.05.2021).
  • Türkiye Ulusal Ajansı, 2020 Yılı Mesleki Eğitim Hareketlilik (KA102) Başvurusu Yapacak Kurumlar İçin Duyuru. https://www.ua.gov.tr/haber-ve-duyurular/2020-yılı-mesleki-eğitim-hareketlilik-ka102-başvurusu-yapacak-kurumlar-için-duyuru/ (Erişim Tarihi: 01.04.2021).
  • Türkiye Ulusal Ajansı, Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığı Erasmus + Programı Mesleki Eğitim Öğrenici Ve Personel Hareketliliği (KA102) Faaliyeti 2020 Yılı Teklif Çağrısı Dönemi Proje Başvurularına İlişkin Sonuçlar Kabul Listesi.
  • https://www.ua.gov.tr/media/nq5a4k3g/2020_ka102_kabul_web.pdf (Erişim Tarihi: 15.03.2021).
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Bir Araştırma Tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24(24), 543-559.
  • Van Hoof, H. B. (2000). The International Internship as Part of The Hospitality Management Curriculum: Combining Work Experience with International Exposure. Journal of Hospitality & Tourism Education, 12(1), 6-15.
  • Walo, M. (2001). Assessing The Contribution of Internship in Developing Australian Tourism and Hospitality Students' Management Competencies. International Journal of Work-Integrated Learning, 2(2), 12.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Otel İşletmeciliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülsün Duran

Kevser Çınar

Erken Görünüm Tarihi 12 Temmuz 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 6 Şubat 2024
Kabul Tarihi 25 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 20 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Duran, G., & Çınar, K. (2024). DÜNYA MUTFAKLARI EĞİTİM PROGRAMI KAPSAMINDA GASTRONOMİ ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ EĞİTİM STAJI GEREKLİLİĞİNİN SEKTÖR ÇALIŞANLARI GÖRÜŞÜYLE DEĞERLENDİRMESİ. Paradoks Ekonomi Sosyoloji Ve Politika Dergisi, 20(1), 110-138.