Amaç:
Göz sağlığı okuryazarlığını ölçen bir ölçek oluşturmayı amaçladık.
Gereç ve Yöntem: Çalışma, Mart-Nisan 2018 tarihleri arası
Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Göz Kliniğine başvuran hastalar üzerinde
gerçekleştirile metodolojik bir araştırmadır. Çalışmanın örnek hacmi,
geliştirilecek ölçeğin madde sayısının 10 katı olabilir kuralıyla yaklaşık 250
olarak kabul edildi. Göz kliniğine başvuran hastalara çalışma hakkında
bilgi verilerek yazılı onamları alındı ve muayene öncesi hazırlanan anket form
uygulandı. Sonrasında ölçeğin güvenilirliği, yapı geçerliliği, uyum indexleri
hesaplandı.
Bulgular: Uzman görüşleri doğrultusunda ölçekteki madde sayısı
25’e düşürüldü. İki faktörde yüksek yük değerine (0,40 değerinin üstünde)
sahip beş madde ölçekten çıkartılmıştır. Geriye kalan 20 madde ile yeniden
faktör analizi yapılmıştır. Kaiser-Meyer Olkin (KMO) ve Barlett testleri
sonucunda, Kaiser-Meyer Olkin (KMO) katsayısının 0,944 ve Barlett testinin ise
anlamlı olduğu (p<0,001) görüldü. Doğrulayıcı Faktör Analizi ile elde edilen
modelin uyum indekslerine bakıldığında; x2/df değeri 3’ün altında olduğu için
kabul edilebilir bir uyum olduğunu, CFI değerinin 0,97 ve RMSEA değerinin 0,076
olması iyi bir uyumun olduğunu göstermiştir. Ölçekte yer alan maddelerden
herhangi birisi çıkarıldığında Cronbach α değerleri 0,938 ile 0,953 arasında
değişmektedir. Ölçeğin zamana karşı değişmezliği üç hafta ara ile
değerlendirildi ve pozitif yönde (r=0,83) anlamlı ilişki bulundu (p<0,001).
Abstract
Purpose:
To create a scale that measures eye health literacy.
Material and Method: This study is a methodological study on
patients who applied to the opthalmology clinic of Pamukkale University Faculty
of Medicine. The sample size of the study was accepted to be approximately 250
which may be 10 times the number of items. After giving information about the
study and obtaining written consent, the questionnaire form prepared before the
examination was applied. Subsequently, the reliability of the scale, coverage
validity, compliance indexes were calculated. Result: Five items with high load (more than 0.40) were
removed from the scale in two factors. Factor analysis was performed again with
the remaining 20 items. As a result of Kaiser-Meyer Olkin (KMO) and Barlett
tests, the Kaiser-Meyer Olkin (KMO) coefficient was found to be 0.944 and the
Barlett test was significant (p<0.001).
When the compliance indices of the model obtained by Confirmatory Factor
Analysis are examined; the value of x2/df less than 3 shows
acceptable compiance and value of CFI (0.97) and RMSEA (0.076) show that is a
good compiance. When any of the items in the scale are excluded, the Cronbach α
values range from 0.938 to 0.953. The time invariance of the scale was assessed
at three-week intervals and there was a significant positive correlation
(r=0.83) (p<0.001).
Conclusion:
The Eye Health Literacy Scale developed in this study is a reliable and valid
scale according to the results of the analysis.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 7 Eylül 2018 |
Kabul Tarihi | 5 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 1 |