Amaç: Cinsel şiddet, sözlü tacizden zorla penetrasyona kadar değişen eylemleri ve sosyal baskı ile sindirmeden fiziksel güç uygulanmasına kadar bir dizi zorlama türünü kapsar. Cinsel şiddetin kişi üzerinde çok sayıda zihinsel ve fiziksel sağlık sekelleri vardır. Hekimler, cinsel şiddet mağdurlarını bakımında kilit rolleri olduğunu tanımlasa da çeşitli tutum ve davranışları bu rolleri yerine getirmelerini engellemektedir. Çalışmamızda, tıp fakültesi birinci ve altıncı sınıf öğrencilerinin cinsel saldırı mağdurlarına karşı tutumları ve bu tutumları etkileyen sosyodemografik etkenlerin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve yöntem: Manisa Celal Bayar Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde 2021-2022 akademik yılında öğrenim gören 370 gönüllü dönem 1 ve dönem 6 öğrencisine, sosyo-demografik özellikleri ile “Cinsel Saldırı Mağdurlarına Karşı Toplumsal Tutum Ölçeği” ve cinsel saldırı hususunda adli-tıbbi bilgilerini değerlendirmek amacıyla hazırlanan soruları içeren toplam 38 maddelik bir anket formu uygulandı.
Bulgular: Çalışmamıza katılan tıp fakültesi öğrencilerinin %55,9’unun kadın olduğu, ortalama yaşın 20,83±2,85 bulunduğu, %56,5’inin birinci dönem öğrencisi olduğu, %18,9’unun kendisinin veya yakın çevresinin suç sayılan cinsel amaçlı davranışa maruz kaldığını belirttiği, çalışmaya katılan öğrencilerin Cinsel Saldırı Mağdurlarına Karşı Toplumsal Tutum Ölçeği’ndeki ortalama puanının 95,29 saptandığı, kadınların, 17-22 yaş aralığında olanların ve aylık aile gelir durumu yüksek bulunanların ölçek toplam puan ortalamalarının istatistiksel olarak anlamlı şekilde yüksek olduğu, katılımcıların %17,3’ünün kendilerine yöneltilen 6 adli-tıbbi sorunun tamamına doğru cevap verdiği belirlenmiştir. Kadın öğrencilerin Cinsel Saldırı Mağdurlarına Karşı Toplumsal Tutum Ölçeği toplam puan ortalamaları ile davranış ve düşünce alt boyutu puan ortalamaları erkeklere göre istatistiksel olarak anlamlı şekilde yüksek bulunmuştur.
Sonuç: Katılımcılarda, cinsel saldırı mağdurlarına karşı tutum olarak olumlu bir bakış açısının hâkim olduğu saptanmıştır. Bu olumlu bakış açısının oluşmasında; aile eğitim düzeylerinin yüksek olması, tıp fakültesi ve öncesindeki dönemlerde almış oldukları eğitim ile bulundukları sosyal ortamların etkilerinin olduğu anlaşılmıştır.
Cinsel saldırı tıp fakültesi öğrencisi tutum adli tıp eğitimi
Purpose: Sexual violence encompasses a range of coercive behaviors, from verbal harassment to forced penetration, and includes from social pressure and intimidation to the application of physical force. Sexual violence has numerous mental and physical health consequences on the individual. Although physicians recognize their crucial role in caring for sexual violence victims, various attitudes and behaviors hinder their fulfillment of these roles. In our study, the aim was to determine the attitudes of first and sixth year medical faculty students towards sexual assault victims and the socio-demographic factors influencing these attitudes.
Materials and methods: A total of 370 voluntary first- and sixth-year students enrolled in the 2021-2022 academic year at Manisa Celal Bayar University Faculty of Medicine were administered a questionnaire comprising socio-demographic characteristics, the "Social Attitudes Scale Towards Sexual Assault Victims", and questions assessing their knowledge of forensic medicine regarding sexual assault.
Results: In our study, it was found that 55.9% of the medical faculty students who participated were female, with an average age of 20.83±2.85 years. 56.5% were first-year students. 18.9% reported that they or someone close to them had been subjected to behavior considered as sexual assault. The average score of the participants in the Social Attitudes Scale towards Sexual Assault Victims was determined to be 95.29. It was statistically significant that women, those aged between 17-22, and those with a high monthly family income had higher average scores on the scale. It was found that 17.3% of the participants answered all six forensic medical questions correctly. The total scores of female students on the Social Attitudes Scale Towards Sexual Assault Victims and the scores of the behavior and thought sub-dimensions were found to be statistically significantly higher than those of male students.
Conclusion: It was determined that participants generally held a positive attitude towards sexual assault victims. Factors contributing to this positive attitude included higher levels of parental education, the influence of education received during medical school and preceding periods, and social environments.
Sexual assault medical faculty student attitude forensic medicine education
Permission was obtained from Manisa Celal Bayar University Faculty of Medicine Health Sciences Ethics Committee for the study (29.09.2021-E.158738).
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Adli Tıp |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Nisan 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 9 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 6 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 17 Sayı: 4 |