Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin öznel iyi oluşlarının örgütsel güven aracılığıyla psikolojik sahiplenme üzerindeki dolaylı etkisinde psikolojik dayanıklılığın düzenleyicilik rolünü belirlemektir. Araştırma, işlevsel paradigma esas alınarak betimsel tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma evrenini, Konya ili Karatay, Meram ve Selçuklu ilçelerinde görev yapan kadrolu öğretmenler oluşturmaktadır. Bu ilçelerde görev yapan öğretmenler, küme ve basit tesadüfi örnekleme alma yöntemiyle seçilmiştir. Araştırmanın verileri, gerekli etik ve yasal izinler alınarak öznel iyi oluş, psikolojik sahiplenme, örgütsel güven ve psikolojik dayanıklılık ölçekleri ile toplanmıştır. Araştırmada kullanılan ölçme araçları için her bir ölçme aracına doğrulayıcı faktör analizi ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Analizler için SPSS 25 ve AMOS 23 paket programları kullanılmıştır. Araştırma genelinde, öznel iyi oluş ile psikolojik sahiplenme arasındaki ilişkide örgütsel güvenin aracı rolünün olduğu, öznel iyi oluş ile örgütsel güven arasındaki ilişkide ve örgütsel güven ile psikolojik dayanıklılık arasındaki ilişkide psikolojik dayanıklılığın düzenleyici rolünün olduğu, model genelinde ise öznel iyi oluşun örgütsel güven aracılığıyla psikolojik sahiplenme üzerindeki dolaylı etkisinde psikolojik dayanıklılığın düzenleyicilik rolünün olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Sonuç olarak öğretmenlerin öznel iyi oluşları, örgütsel güven aracılığıyla psikolojik sahiplenmelerini artırmaktadır. Ayrıca, bu dolaylı ilişki öğretmenlerin psikolojik dayanıklılıklarına bağlıdır. Yani, öğretmenlerin psikolojik dayanıklılıkları yüksek olduğunda psikolojik sahiplenmeleri, örgütsel güven vasıtasıyla öznel iyi oluşlarını daha da artırmaktadır.
öznel iyi oluş psikolojik sahiplenme örgütsel güven psikolojik dayanıklılık durumsal aracılık modeli
This study aims to determine the moderating role of psychological resilience in the indirect effect of teachers' subjective well-being on psychological ownership through organizational trust. The research was conducted using a descriptive survey model based on the functional paradigm. The study population consisted of permanent teachers working in the Karatay, Meram, and Selçuklu districts of Konya province. Teachers in these districts were selected using cluster and simple random sampling methods. The data for the study were collected using subjective well-being, psychological ownership, organizational trust, and psychological resilience scales, with the necessary ethical and legal permissions obtained. Confirmatory factor analysis and reliability analyses were performed for each measurement instrument used in the research. SPSS 25 and AMOS 23 software packages were used for the analyses. Overall, the research found that organizational trust plays a mediating role in the relationship between subjective well-being and psychological ownership, and psychological resilience plays a moderating role in the relationship between subjective well-being and organizational trust, as well as the relationship between organizational trust and psychological resilience. Moreover, the research concluded that psychological resilience moderates the indirect effect of subjective well-being on psychological ownership through organizational trust. In conclusion, teachers' subjective well-being enhances their psychological ownership through organizational trust. Additionally, this indirect relationship depends on teachers' psychological resilience. In other words, when teachers have high psychological resilience, their psychological ownership is further increased through organizational trust, leading to greater subjective well-being.
Subjective well-being Psychological ownership Organizational trust Psychological resilience Moderated mediation model
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 14 Kasım 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2024 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ocak 2023 |
Kabul Tarihi | 24 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |