The aim of this study is to analyze finger positions of flute learners at Fine Arts High School while using for acquiring sound in the sense of cognitive and psychomotor skills. The sample group is composed of 42 flute learners at 11th and 12th classes at 12 Fine Arts High School chosen with the cluster sampling method. “Practice Study for Finger Positions” and “Information Test for Finger Positions” which were developed by the researchers were used as data collection tools. Frequency (f) and percentage (%) values were used for the evaluation of finger positions of learners who form the sample group in obtaining 1st, 2nd and 3rd octave sounds in the sense of cognitive and psychomotor skills; Spearman Correlation was used in comparison of psychomotor and cognitive skill scores related to fingering positions of flute learners in obtaining sound; Mann Whitney U test was used in comparison of grade of flute learners and status of loving/not loving their instrument and cognitive and psychomotor skill scores of their finger positions, Kruskal Wallis Test was used in comparison of period of flute training of learners and cognitive and psychomotor skill scores of their finger positions. Based on the findings of the study, it was determined that great majority of flute learner who studies at Fine Arts High School have problems in the sense of finger positions used for acquiring sound and develop wrong behaviors. These wrong behaviors are quite similar in the sense of cognitive and psychomotor behaviors.
Flute education finger positions cognitive psychomotor skills
Bu araştırmanın
amacı; Güzel Sanatlar Liseleri flüt öğrencilerinin flütten ses elde etmede
kullandıkları parmak pozisyonlarının bilişsel ve devinişsel beceriler açısından
incelenmesine yöneliktir. Araştırmanın örneklem grubu, kümeli örnekleme yöntemi
ile seçilmiş 12 Güzel Sanatlar Lisesinin 11. ve 12. sınıflarında öğrenim
görmekte olan 42 flüt öğrencisidir. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı
tarafından geliştirilen “Parmak Pozisyonlarına Yönelik Uygulama Çalışması” ve “Parmak
Pozisyonlarına Yönelik Bilgi Testi” kullanılmıştır. Öğrencilerin 1., 2. ve 3.
oktav sesleri elde etmede kullandıkları parmak pozisyonlarının bilişsel ve
devinişsel beceriler açılarından değerlendirilmesinde frekans ve yüzde
değerlerinden, ses elde etmede kullanılan parmak pozisyonlarına ilişkin
devinişsel ve bilişsel beceri puanlarının karşılaştırılmasında Spearman
Korelasyondan, öğrencilerin okumakta oldukları sınıf ve çalgılarını
sevme/sevmeme durumları ile bilişsel ve devinişsel beceri puanlarının
karşılaştırılmasında Mann Whitney U testinden, öğrencilerin flüt eğitimi alma
süreleri ile bilişsel ve devinişsel beceri puanlarının karşılaştırılmasında da
Kruskal Wallis testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda Güzel Sanatlar
Liselerinde öğrenim görmekte olan flüt öğrencilerinin büyük çoğunluğunun ses
elde etmede kullandıkları parmak pozisyonları açısından sıkıntı yaşadıkları ve
yanlış davranışlar geliştirdikleri belirlenmiştir. Bu yanlış davranışlar
bilişsel ve devinişsel beceriler açısından da büyük benzerlikler
göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2020 |
Gönderilme Tarihi | 12 Şubat 2019 |
Kabul Tarihi | 4 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |