The purpose of this study was to examine the effects of constructivist instruction on the fourth grade preservice science teachersâ achievement, attitude towards science teaching of in Science Teaching Methods II course. Two groups were assigned from Hacettepe University Faculty of Education Department of Science Education. Experimental group consisted of 53 and the control group consisted of 50 preservice science teachers. Quasi experimental research design was used. Constructivist instruction was used in experimental group and traditional instruction was used in control group This research study was conducted in fall semester of the 2007-2008 academic year and lasted 15 weeks. A mixed between within ANOVA with repeated measures was used as a statistical technique for analyzing data. Statistical mean difference was obtained for all tests in favor of experimental group at the end.
Constructivist instruction constructivist learning model preservice science education attitude
Bu araştırmanın amacı, yapılandırmacı öğretimin dördüncü sınıf Fen ve Teknoloji öğretmen adaylarının akademik başarı ve fen öğretimine karşı tutumlarına etkisini incelemektir. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Eğitimiânden iki grup belirlenmiştir. Deney grubu 53, kontrol grubu ise 50 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmada yarı deneysel desen kullanılmıştır. Deney grubunda yapılandırmacı öğretim, kontrol grubunda geleneksel öğretim kullanılmıştır. Araştırma, 2007-2008 güz akademik döneminde gerçekleştirilmiş ve 15 hafta sürmüştür. Verileri analiz etmede tekrarlayan verilerde varyans analizi tekniği kullanılmıştır. Sonuçta deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık elde edilmiştir.
Yapılandırmacı öğretim yapılandırmacı öğrenme modeli fen öğretmen eğitimi fen
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2013 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 34 Sayı: 34 |