In social studies, great deals of materials are used during the educational activities. However, the written materials are used most. The factors that have influence on the process of studentsâ learning from written materials can be explained under three main titles like: individual differences, factors caused by the text and environmental factors. The most important factor group of this classification is the individual differences, in which teachers and students experience difficulties to control. Therefore, in this study, the factors affecting studentsâ learning from written materials have been touched on briefly and recommendations have been given about individual factors, their features and how social studies teachers can minimize the negative affects of these factors during the education period.
Sosyal bilgilerde eğitsel faaliyetler sırasında pek çok materyalden faydalanılmaktadır. En çok kullanılanlar ise yazılı materyallerdir. Öğrencilerin yazılı materyallerden bilgi edinme sürecine etki eden faktörler; bireysel faktörler, yazılı materyalden kaynaklanan faktörler ve çevresel faktörler olmak üzere üç ana başlık altında toplanabilir. Bu gruplandırma içerisinde öğretmenlerin ve öğrencilerin kontrol altına almakta en fazla zorlandıkları faktör grubu ise bireysel faktörlerdir. Bu sebeple bu çalışmada, kısaca öğrencilerin yazılı materyallerden öğrenmelerini etkileyen faktörlere değinilerek, bireysel faktörlerin neler oldukları, özellikleri ve sosyal bilgiler öğretmenlerinin eğitim-öğretim sürecinde bu faktörlerin olumsuz etkilerini en aza nasıl indirebilecekleri ile ilgili tavsiyelere yer verilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2010 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 27 Sayı: 27 |