This study aims at conditioning the implementation methods of special ability entrance examinations for students of Anatolian Fine Arts High School Musical Departments (AFAHS MD) and the views about examinations of the teachers who were assigned to these examinations. As the result of the research, it is understood that special ability entrance examinations are done in one, two or three stages, the majority of the teachers assigned to these examinations graduated from the Musical Education discipline of the department of Fine Arts Education in the Education Faculty and that majority were assigned as permanent teachers in their schools. In the teachersâ views about the way of giving examination, while the majority of the teachers are anticipating the questions of the examinations to be prepared by a commision, the rest is indicating the questions of the exams to be prepared by Musical Listening-Reading-Writing class teachers.
Bu çalışma Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümleri (AGSL MB) öğrenci özel yetenek giriş sınavlarının uygulanış şekilleri ile yine bu sınavlarda görev alan öğretmenlerin sınavlara yönelik görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma sonucunda, AGSL MB öğrenci özel yetenek giriş sınavlarının tek, iki ya da üç aşamada yapıldığı, bu sınavlarda görev alan öğretmenlerin büyük çoğunluğunun Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalıândan mezun oldukları ve yine çoğunluğunun okullarında kadrolu öğretmen olarak görev yaptıkları anlaşılmıştır. Sınavın yapılış şekline yönelik öğretmen görüşlerinde, öğretmenlerin çoğunluğu sınav sorularının bir komisyon tarafından hazırlanmasını öngörmekte iken, geriye kalanlar sınav sorularının Müziksel İşitme-Okuma-Yazma dersi öğretmeni tarafından hazırlanması gerektiğini belirtmişlerdir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2010 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 27 Sayı: 27 |