The aim of this research was to adapt of Multidimensional School Anger Inventory (MSAI) into Turkish and, to examine validity and reliability properties. Data were obtained from 348 students (227 males and 116 females) in grades 9 through 11 attending four different high schools in Denizli, Turkey. The revised version of the MSAI was used in this research. According to factor analyses results, all items were collected as in original version. Concurrent validity, internal consistency, and test-retest values were acceptable. The findings of this study indicated that the MSAI was valid and reliable instrument to measure school anger in Turkish high school students.
Bu araştırmanın amacı, Çok Boyutlu Okul Öfke Ölçeğiâni (ÇOÖÖ) Türkçeâye uyarlayarak geçerlik ve güvenirliğini test etmektir. Veriler, Denizli İl merkezindeki dört lisenin 9-11. sınıflarına devam eden 116âsı kız ve 227âsi erkek olmak üzere toplam 348 öğrenciden elde edilmiştir. Araştırmada ÇOÖÖânin revize edilmiş hali kullanılmıştır. Faktör analizi sonuçlarına göre tüm maddeler özgün formunda yer aldıkları faktörlerde toplanmıştır. Ölçeğin ölçüt bağıntılı geçerlik, iç tutarlılık ve test-tekrar test değerleri kabul edilebilir düzeydedir. Bu araştırmada elde edilen bulgular, ÇOÖÖânin lise öğrencilerinin okul öfkesini ölçmede geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2007 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 22 Sayı: 22 |