In this study, it was aimed to examine the psychological needs of the university students at the department of Guidance and Psychological Counseling in Dokuz Eylül University in relation to some demographic and psychosocial characteristics. A total of 84 (66 female, 18 male) students from all grades participated to the study. Data were collected by âEdwards Personal Preference Scheduleâ and a âPersonal Information Formâ prepared by the researchers to get information about the students. Results indicated that, in total sample, the highest need domains were âintraception, change, succorance, nurturanceâ and the lowest ones were âdeference, order, abasement and exhibitionâ. The result also showed significant relationships between demographic, psychosocial characteristics and psychological needs. In the study, the findings were discussed with their educational implications.
Danışmanlık Anabilim Dalında öğrenim gören öğrencilerin psikolojik gereksinim düzeylerininin belirlenmesi ve bunun bazı demografik ve psikososyal özellikler ile ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya 1999-2000 öğretim yılında eğitim gören 84 (66 kız, 18 erkek) öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracı olarak âEdwards Kişisel Tercih Envanteriâ ve araştırmacılar tarafından hazırlanan âKişisel Bilgi Formuâ kullanılmıştır. Elde edilen bulgular; örneklem genelinde en yüksek gereksinim düzeyinin âduyguları anlama, değişiklik, ilgi görme, şefkat göstermeâ alanlarında; en düşük gereksinim düzeyinin ise uyarlık, düzen, kendini suçlama ve gösteriş alanlarında olduğunu göstermiştir. Ayrıca, bazı demografik ve psikososyal özelliklerin çeşitli gereksinimler ile anlamlı düzeyde ilişkili olduğu gözlenmiştir. Araştırmada, elde edilen bulgular eğitimsel açıdan tartışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2001 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2001 Cilt: 9 Sayı: 9 |