Learning theories differ in explaining how learning occurs and how instructional context should be organized. While some theories suggest that pre-defined instruction be delivered to students and external factors should be organized so that learning will be successful, some others claim that learning is an internal process that takes place in learnersâ minds. Constructivism, for example, suggests that students learn from whatever knowledge they construct among the given information rather than pre-defined learning contents. New technologies present effective ways of delivering instruction which take different student characteristics into consideration. By doing so, they put the focus on students. Computer-Assisted Instruction (CAI) can deliver instruction that can both be pre-designed and constructed according to the inputs of learners while learning from the computer. Many research studies have shown that learning activity taking place in a context that is related to studentsâ prior experiences is much more effective and will likely be permanent. This paper discusses how the learning content should be organized in CAI situations and what considerations should be taken in when designing CAI programs which are sensitive to learning context.
Öğrenme kuramları öğrenmenin nasıl ortaya çıktığını ve öğretilecek içeriğin nasıl düzenlenmesi gerektiğini farklı şekillerde açıklamaktadır. Bazı kuramlar öğrenmenin oluşabilmesi için dış çevrenin düzenlenmesi gerektiğini ileri sürmüş ve önceden belirlenmiş bir içeriğin öğrencilere aktarılmasını savunmuştur. Başka kuramlar da öğrenciyi merkez alarak, öğrenmenin içsel bir süreç olduğunu belirtmiştir. Örneğin yapıcı kuram, öğrencinin kendisi dışında hazırlanan bir bilgiden çok, farklı bilgiler arasından kendi özelliklerine göre yapılandıracağı bilgiyi öğrendiğini ileri sürmektedir. Gelişen eğitim teknolojileri öğrenme içeriğinin tasarımlanması ve sunulmasında öğrenci özelliklerini dikkate alarak, öğrenciye daha fazla denetim olanağı tanımaktadır. Bilgisayar destekli öğretim gerek önceden yapılandırılmış, gerekse öğrencinin kendi tercihleri doğrultusunda yapılandırdığı bilgiyi etkin biçimde sunabilmektedir. Bunu gerçekleştirebilmek için bilgisayar destekli öğretim yazılımlarının üzerinde durduğu önemli olgulardan biri de öğrenme bağlamıdır. Yapılan araştırmalar, öğrencilerin belirli özelliklerinden uyarlanarak bireyselleştirilen içeriğin, başka stratejilere göre daha etkili olduğunu belirtmektedir. İçerik, öğrencilerin yaşantılarıyla ilişkilendirilebildiği oranda daha anlam kazanmaktadır. Yine literatür, öğrencilerin kendi yaşantılarından örnekler taşıyan içeriğin onları daha fazla güdülediğini ve yeni öğrenilen bilginin daha kalıcı olduğunu açıklamaktadır. Bu bildiride, bilgisayar destekli öğretimi etkili kılacak şekilde öğrenme içeriğinin nasıl düzenlenmesi gerektiği tartışılmaktadır. İlgili literatür taranarak, kuramların öğrenme içeriğinin düzenlenmesini nasıl ele aldığı incelenmiş, ardından araştırma bulgularına dayalı olarak bilgisayar destekli öğretimde öğrenme bağlamına ilişkin yönlendirici ilkeler ortaya konulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2000 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2000 Cilt: 8 Sayı: 8 |