The purpose of this study was to determine the expectations of basic education teachers towards instructional leadership behaviors of their principals. The data used in this study was collected by administering the Instructional Leadership Inventory (ILI) developed by the researcher. The sample of the study was composed of 444 teachers (233 females and 211 males) who were teaching in the city of Izmir during 1997-98 teaching year. In order to answer the research problems, the statistical techniques including Factor Analysis, t-tests and ANOVA have been employed. As a result, it has been found that the expectaions of basic education teachers towards instructional leadership behaviors of their principals could be group under six dimension : (1) improving instruction and teachers, (2) developing instructional climate, (3) communication skills, (4) supervising the instruction, (5) goal definition, and (6) monitoring student progress.
Temeleğitim öğretmenlerinin okul müdürlerinden bekledikleri öğretimsel liderlik davranışlarını belirleme amacını taşıyan bu araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen geliştirilen Öğretimsel Liderlik Envanteri (ÖLE) aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın örneklemi 1997-1998 öğretim yılında İzmir il merkezinde görev yapan 233âsi kadın 211âi erkek olmak üzere toplam 444 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırma problemlerine yanıt vermek amacıyla Faktör Analizi, t-testi gibi istatistik teknikleri kullanılmış ve temeleğitim öğretmenlerinin okul müdürlerinden bekledikleri öğretimsel liderlik davranışlarının altı boyutta toplandığı belirlenmiştir : (1) öğretimi ve öğretmeni geliştirme, (2) öğretimsel iklim geliştirme, (3) iletişim becerileri, (4) öğretimi denetleme, (5) amaç tanımlama ve (6) öğrenci gelişimini izleme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2000 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2000 Cilt: 7 Sayı: 7 |