Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Examination of Perception of Guidance and Psychological University Student About Their Profession Via Metaphor

Yıl 2014, Cilt: 36 Sayı: 36, 137 - 150, 01.07.2014

Öz

In
this study, it is aimed to research perceptions of Guidance and Counseling
Department in the Atatürk University students about their profession via
metaphor. In the research, one of the case study patterns, an embedded
single-case design was used. The participants in this study included 276
students from Guidance and Counseling Department in the Atatürk University
students, Turkey. Data were collected by open ended survey method. Participants
were asked to complete sentence “Graduation from the Department of Guidance and
Counseling is like..., because…”. Data were analysed by using content analysis
method. According to results, overall, participants produced 91 valid metaphors
about their professions. Regarding to these metaphorical images, 14 conceptual
categories were identified. Within this framework, the metaphors developed by
university students department of guidance and counseling were analysed and
commented in five steps: (1) naming metaphors (2) classification of metaphors
(3) developing categories (4) conducting validity and reliability and (5)
transferring datas on computer system. 

Kaynakça

  • Altıntaş, E. (2011). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Gürhan Can (Ed.). Çağdaş Eğitim Sisteminde Öğrenci Kişilik Hizmetleri ve Rehberlik (ss.1-27). Ankara: Pegem Akademi.
  • Aydın, İ. S. ve Pehlivan, A. (2010). Türkçe Öğretmen Adaylarının “öğretmen” ve “öğrenci” kavramlarına ilişkin kullandıkları metaforlar. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 5/3.
  • Bakırcıoğlu, R. (2005). İlköğretim, Ortaöğretim ve Yükseköğretimde Rehberlik ve Psikolojik Danışma. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712.
  • Dilekmen, M. (2011). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Gürhan Can (Ed.), Rehberliğin Başlıca Türleri (ss.29-48).Ankara: Pegem Akademi.
  • Hackney, H. and Cormıer, S. (2008). Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. (Çev. T. Ergene, S. Aydemir Sevim). Ankara: Mentis Yayınları.
  • Geçit, Y. ve Gençer, G. (2011). Sınıf Öğretmenliği 1.Sınıf Öğrencilerinin Coğrafya Algılarının Metafor Aracılığıyla Belirlenmesi (Rize Üniversitesi Örneği). Marmara Coğrafya Dergisi, 23,1-19.
  • Güveli, E., İpek, A. S., Atasoy, E. ve Güveli, H. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Metafor Algıları. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(2).
  • Kepçeoğlu, M. (2004). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Meb (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği. İnternetten 25 Haziran 2013’de www.meb.gov.tr adresinden alınmıştır.
  • Miller, I. S. (1987). Some comments on the utility of metaphors for educational theory and practice. Educational theory 37(3).
  • Özgün, M. S. (2007). Okul Psikolojik Danışmanlarının Kişilik Özellikleri ile Mesleki Yetkinlik Beklentileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Paskal, K. (2001). İlköğretim Okulu Müdürlerinin Bu Okullarda Görev Yapan Rehber Öğretmenlerin Görevleri ve Rehberlik Hizmetleri İle İlgili Bilinçlilik Düzeyleri.[Abstracts].Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Pişkin, M. (1989). Orta Dereceli Okullarda Görevli, Yönetici, Öğretmen ve Danışmanların İdeal ve Gerçek Danışmanlık Görev Algıları. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Saban, A.(2009). Öğretmen Adaylarının Öğrenci Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zininsel İmgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Saban, A., Kocbeker, B. N. ve Saban, A. (2007). Prospective teachers’ conceptions of teaching and learning revealed through metaphor analysis. Learning and Instruction, 17,123-139.
  • Şahin, Ş. ve Baturay, M. H.(2013). Ortaöğretim Öğrencilerinin İnternet Kavramına İlişkin Algılarının Değerlendirilmesi: Bir Metafor Analizi Çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi 21(1), 177-192.
  • Tan, H. ve Baloğlu, M. (2011). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Teori ve Uygulama. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Ünal, A. ve Ünal, E. (2010). Öğretmen ve Öğrencilerin Rehber Öğretmeni Algılamalarına İlişkin Bir Durum Çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 920-945.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yumuşak, A. ve Akdağ, M. (2012, Eylül). Öğretmen adaylarının psikolojik danışma ve rehberlik algılarının metaphor analizi yoluyla incelenmesi. 21.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi’nde sunulan bildiri. Marmara Üniversitesi, İstanbul.

Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü Öğrencilerinin Kendi Mesleklerine İlişkin Algılarının Metafor Analizi İle İncelenmesi

Yıl 2014, Cilt: 36 Sayı: 36, 137 - 150, 01.07.2014

Öz

Bu
araştırmanın amacı, rehberlik ve psikolojik danışmanlık bilim dalında öğrenim
gören üniversite öğrencilerinin kendi mesleklerine ilişkin algılarını
metaforlar aracılığıyla tespit etmektir. Araştırmada durum çalışması desenlerinden
biri olan iç içe geçmiş çoklu deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu Atatürk Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalında
2012-2013 eğitim-öğretim yılında 1., 2., 3., ve 4.sınıfta öğrenim gören 276 üniversite
öğrencisi oluşturmaktadır. Veriler açık uçlu anket yoluyla toplanmıştır.
Ankette katılımcılardan “Rehberlik ve psikolojik danışmanlık bölümü
mezunları…’ya benzer, çünkü…” cümlesinin tamamlamaları istenmiştir. Veriler
içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Bu
kapsamda, üniversite öğrencilerinin
geliştirdikleri metaforların analiz edilmesi süreci: (1) metaforların
adlandırılması (2) metaforların tasnif edilmesi (3)
kategori geliştirme (4) geçerlik ve
güvenirliği sağlama (5) verileri bilgisayar ortamına aktarma olmak üzere beş
aşamada gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre,
katılımcılar rehberlik ve psikolojik danışmanlık bölümü mezunları kavramına
ilişkin 91 adet geçerli metafor üretmişlerdir. Bu metaforlar daha sonra ortak
özellikleri açısından değerlendirilerek  14
farklı kategoride altında toplanmıştır.

Kaynakça

  • Altıntaş, E. (2011). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Gürhan Can (Ed.). Çağdaş Eğitim Sisteminde Öğrenci Kişilik Hizmetleri ve Rehberlik (ss.1-27). Ankara: Pegem Akademi.
  • Aydın, İ. S. ve Pehlivan, A. (2010). Türkçe Öğretmen Adaylarının “öğretmen” ve “öğrenci” kavramlarına ilişkin kullandıkları metaforlar. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 5/3.
  • Bakırcıoğlu, R. (2005). İlköğretim, Ortaöğretim ve Yükseköğretimde Rehberlik ve Psikolojik Danışma. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712.
  • Dilekmen, M. (2011). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Gürhan Can (Ed.), Rehberliğin Başlıca Türleri (ss.29-48).Ankara: Pegem Akademi.
  • Hackney, H. and Cormıer, S. (2008). Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. (Çev. T. Ergene, S. Aydemir Sevim). Ankara: Mentis Yayınları.
  • Geçit, Y. ve Gençer, G. (2011). Sınıf Öğretmenliği 1.Sınıf Öğrencilerinin Coğrafya Algılarının Metafor Aracılığıyla Belirlenmesi (Rize Üniversitesi Örneği). Marmara Coğrafya Dergisi, 23,1-19.
  • Güveli, E., İpek, A. S., Atasoy, E. ve Güveli, H. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Metafor Algıları. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(2).
  • Kepçeoğlu, M. (2004). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Meb (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği. İnternetten 25 Haziran 2013’de www.meb.gov.tr adresinden alınmıştır.
  • Miller, I. S. (1987). Some comments on the utility of metaphors for educational theory and practice. Educational theory 37(3).
  • Özgün, M. S. (2007). Okul Psikolojik Danışmanlarının Kişilik Özellikleri ile Mesleki Yetkinlik Beklentileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Paskal, K. (2001). İlköğretim Okulu Müdürlerinin Bu Okullarda Görev Yapan Rehber Öğretmenlerin Görevleri ve Rehberlik Hizmetleri İle İlgili Bilinçlilik Düzeyleri.[Abstracts].Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Pişkin, M. (1989). Orta Dereceli Okullarda Görevli, Yönetici, Öğretmen ve Danışmanların İdeal ve Gerçek Danışmanlık Görev Algıları. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Saban, A.(2009). Öğretmen Adaylarının Öğrenci Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zininsel İmgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Saban, A., Kocbeker, B. N. ve Saban, A. (2007). Prospective teachers’ conceptions of teaching and learning revealed through metaphor analysis. Learning and Instruction, 17,123-139.
  • Şahin, Ş. ve Baturay, M. H.(2013). Ortaöğretim Öğrencilerinin İnternet Kavramına İlişkin Algılarının Değerlendirilmesi: Bir Metafor Analizi Çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi 21(1), 177-192.
  • Tan, H. ve Baloğlu, M. (2011). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Teori ve Uygulama. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Ünal, A. ve Ünal, E. (2010). Öğretmen ve Öğrencilerin Rehber Öğretmeni Algılamalarına İlişkin Bir Durum Çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 920-945.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yumuşak, A. ve Akdağ, M. (2012, Eylül). Öğretmen adaylarının psikolojik danışma ve rehberlik algılarının metaphor analizi yoluyla incelenmesi. 21.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi’nde sunulan bildiri. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Semanur Kodan Çetınkaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2014
Gönderilme Tarihi 14 Kasım 2013
Kabul Tarihi 22 Şubat 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 36 Sayı: 36

Kaynak Göster

APA Kodan Çetınkaya, S. (2014). Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü Öğrencilerinin Kendi Mesleklerine İlişkin Algılarının Metafor Analizi İle İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(36), 137-150.